Kattelem slider pelsen på halen {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg tænkte lige at jeg ville høre om der var andre der har samme problem som os.
Vores kattelem slider simpelthen pelsen af halen på vores maine coon.
Hans hale er så lang at den bliver trukket igennem det sidste stykke og derved bliver halen ganske tyndhåret. Det lader dog ikke til at genere ham at der mangler pels eller når halen bliver trukket igennem. Så det er sådan set bare rent visuelt for os mennesker at det er et "problem". (Det vokser tilbage over forår/sommer i takt med dørene står mere åbne)
Det skal lige siges at det er hovedsagligt er om vinteren når havedørene ikke står åbne. Han er så glad for at komme ud og myldrer ind og ud hele tiden. (tænk nu hvis der var kommet mere mad i madskålen siden sidst så man er jo nød til at holde øje
)
Der sidder små børste hår/fimre hår på kanten af lemmen, men jeg går ud fra at det er noget der er på alle kattelemme.
Har i oplevet noget lignende og i så fald hvad gjorde i? Jeg tænker at man nok er nød til at finde en ny kattelem, men mon ikke grund mekanismen er den samme? (måden de åbner/lukker). Umiddelbart ser det ikke ud til at man kan ændre noget på den vi har.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det mindste problem er, at pelsen slides, men katten kan også komme slemt til skade.
Jeg oplevede flere gange, at mine katte fik en pote i klemme mellem klappen og lemmen og jo mere de trak for at få den fri, des mere fast sad den.
Heldigvis var jeg hjemme, så jeg kunne brække lemmen i stykker, men en af mine Maine Coon måtte have det meste af halen amputeret, fordi klappen faldt ned på hans hale, hver gang han gik igennem.
Det havde lavet et sår hele vejen rundt om halen og der var ikke andet at gøre end at amputere den.
Jeg ved fra andre, at de har haft tilsvarende grimme oplevelser.
Jeg skiftede lemmen ud med en, hvor klappen er blød, og har ikke haft problemer siden.
De kan bl.a. fås her: (Jeg har købt str. Medium, som passer til Maine Coon og tilsvarende store katte).
http://www.loppetjansen.dk/produkter/4958-hundelem-/10833-staywell-hundelem-aluminium-4-stoerrelser/
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 50
Jeg vil straks se nærmere på en ny lem med en blød klap!
Kattelem slider pelsen på halen