{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.206 visninger | Oprettet:

Lasagne de Luxe {{forumTopicSubject}}

Min kæreste har et rendyrket afhængigsforhold til bacon, som han kalder for "Livets krydderi". Der er nærmest ikke den ret, bacon ikke kan peppe op med sin røgede smag.

Og netop røgsmagen er essensen i denne lasagne, der også er fyldt med andre gode ting, som gør den sund og mere interessant at få i munden. Lad det være sagt med det samme. En god lasagne skal have lang tid. Til gengæld passer den sig selv det meste af tiden.

Du skal regne med 3-4 timer.

Det skal du bruge:
Her er nok til en stor bradepande. Jeg er den lykkelige indehaver af en stor dyb en af slagsen fra IKEA, som sluger lasagneplader som en amerikanerbil sluger benzin.

Kødsovsen:
500 g oksekød
50 g røget mørbrad skåret i små tern (½ pakke bacon kan bruges)
3 skrællede gulerødder
3 stængler blegselleri
2 løg (ikke for store)
1-2 fed hvidløg (kan udelades)
1 spsk oregano
3 ds flåede tomater
1 stor ds tomatkoncentrat
1½ dl mælk
1-2 pakker lasagneplader
Frisk parmasan

Verdens letteste bechamelsauce:
Jeg må indrømme, at jeg plejer at snyde med bechamelsaucen. Jeg køber en færdig, varmer den op og pifter den op med lidt salt og mere peber, en stor bøtte hytteost og et skud revet muscatnød.

Sådan gør du:
Hvis du eller dine medspisende bare ikke kan klare store stykker grøntsager i sin mad, så hak gulerødder, blegselleri, hvidløg og løg i en blender.

Start med grøntsagerne. Del gulerødderne i kvarte på langs og skær dem i tynde skiver.
Del blegsellerien på langs og skær også den i skiver
Hak løget og hvidløget som du plejer

Svits det i olie i en stor gryde ved god varme til løg og selleri er klare. Tilsæt evt. lidt groft salt for at hjælpe det på vej

Skru helt op for varmen og tilsæt kødet og den røgede mørbrad. Bruger du bacon, venter du med kødet til baconen er ristet af

Når kødet er brunet godt, tilsætter du den koncentrerede tomatpuré. Den skal lige "brændes af" ellers vil den smage syrligt

Tilsæt de flåede tomater + 1 dåsefuld vand (eller rødvin) og skru lidt ned for varmen

Når tomaterne er varmet godt igennem tilsætter du oregano og smager til med salt, peber og en anelse sukker. Husk at pladerne sluger meget af smagen.
Efter et kvarters tid kan du mose de flåede tomater ud.
Lad det simre en times tid ved svag varme
Tilsæt mælken lige inden du skal bruge sovsen

Saml lasagnen i bradepanden med et par ordentlige skefulde kødsovs i bunden, så plader, så kødsovs og bechamelsauce. Slut af med kødsovs, så pladerne er dækket.

Lasagnen må godt virke rimelig fugtig. Husk at pladerne suger meget.

I oven:

Mange sætter lasagne ind i ovnen ved 200C. Så bliver den bulet og tør. En lasagne skal have lang tid ved svag varme. Gerne 1½-2 timer ved 160C. Til slut kan man lige give den et drøn på 225C i 10 min. så den bliver rigtig varm og dampende. Hvis du gerne vil have revet ost på, så kom det på her.

Lad den trække 5-10 min. inden servering

Servering

Server lasagnen rygende varm med et ordentligt drys revet frisk parmasan. Riv det selv, den færdigrevne er lavet af osteskorpe og er ikke værd at spise.

Vi plejer at få en enkel salat til og trods at en ægte italiener betragter pasta som brød, så serveres den med hjemmebagte flutes hjemme hos os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lasagne de Luxe
Kommentér på:
Lasagne de Luxe

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce