{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Råfodrede killinger {{forumTopicSubject}}

Nogle gange undres jeg over alle de forskellige typer foder der er et katte: Der err både racespecifik og aldersspecifik udover slankekost og killingekost.

Det giver ikke helt mening for mig, da en aldrende tiger ikke fanger "byttedyrs-vælling" på savannen og en tigerkilling ikke får specielle "killinge-byttedyr" men får det samme som de voksne.

Nå.. Det var et sidespor smiley

Det jeg egentligt ville spørge, om handler om råfodrede killinger. Er der nogen af jer der har erfaring med at råfodre killinger og i så fald, hvilke erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råfodrede killinger
  • #1   21. maj 2009 et lille forsigtigt pip fra mig - som det ærlige menneske jeg er, ikke kan kaldes rådfodrer.

    Killingefoder er noget opreklameret .......

    Meen, de vilde katte på Savannen har lagt mere indblik i hvad de små har behov for - det kan være præcis mens ungerne er små de fanger et eller to helt specielle byttedyr - der er mere korrekt ernæringsmæssigt.

    En zoo i Sydafriks havde fået et par af de større katte ind, som mennesker alligervel ikke kunne have.

    De kunne ikke forstå de ikke blev drægtige.

    De begyndte at studere hvad de åd i nature, reptiler og fugle var en stor del af deres føde. Da de begyndte at fodre med det, bingo ....

    Korrek fdring er utrolig komplekst


  • #2   21. maj 2009 Pip? Lis, du kvækker højlydt! smiley

    Så en killing har i realiteten ikke brug for fx. mere calcium i vækst perioden end en voksen kat?


  • #3   21. maj 2009 Ja mine får killinge foder smiley

  • #4   21. maj 2009 Skal de Have Killingefoder?..
    Eller er det fint nok med Dåsemad og små piller? Eller Lille Tørkost?


  • #5   21. maj 2009 Lis: Jeg er enig i, at killingefoder er noget opreklameret p** men ikke i, at råfodring er utroligt komplekst. Dvs. både-og (så er jeg ligesom dækket ind). Hvis vi forsøger at sætte råfodring på formler og udregne mængderne af vitaminer og mineraler for en given kat i en given vækstperiode, ender vi med kvæle viden i videnskaben (!) A'la: operationen lykkedes, men patienten døde.
    Nå.. Det var vist superhumanisten, der dukkede op *S* Det jeg mener er, at det faktisk er enkelt i mit hovede: Katten vælger det mest gunstige under de givne livsbetingelser. Men taler -eller pipper- vi igrunden ikke om det samme?

    Ingelise og Nana: Diego fik også killingefoder dengang og jeg ved faktisk ikke hvorfor. Det sagde dyrlægen bare han skulle have, men han blev godtnok også stor. Sikkert også for stor..


  • #7   21. maj 2009 Mine får en banding af dåsemad og de biige tørfodder fra coop og dyrægen siger de er rigtig fine og de ser ud som de ska så gider jeg ikke bruge over 500 på at fodre dem hvos det kan gøres for 100 og det ser fint ud.. hehe

  • #8   21. maj 2009 "Forresten... er man så meget ungdommelig når man godt kan lide babytomater?"

    det hedder cherry tomater . man er alkoliker in spe


  • #9   21. maj 2009 Hvis man kigger på henholdsvis calcium indhold i killinge og voksenfoder er det ens i tørkosten.

    Protein og fedt procenten er højere i killingefoder


  • #10   21. maj 2009 Det er lidt makabert at kalde dem for babytomater, er det ikke? Good one, Lis!

  • #11   21. maj 2009 Aha. Spændende! Jeg må nok indrømme at jeg ikke har kigget nærmere på det, på den måde. Jeg er hjernevasket nok til at købe killinge foder.

  • #12   21. maj 2009 Ja jeg bruger Arion som jeg køber på møllen ;9

  • #13   21. maj 2009 Jeg køber da også killingefoder - men jeg feder ikke mine drgtige hunner op hvis de er i god kondition.

    Sig det ikke til nogen, men jeg har faktisk også en ide om man kan give for meget krudt og killinger kan vokse for hurtigt. Så der er ingen her i huset der får killingefoder til de er 1 år.


  • #14   21. maj 2009 Nej det gør mine heller ikke;)

  • #15   21. maj 2009 Hah, det skal jeg huske til hvis der kommer for meget gang i huset herhjemme smiley

  • #16   22. maj 2009 Råfodring af killinger bør være med frsik kød, da vitaminer osv er befdst bevaret i det - og gerne lidt federe end det der gives de voksne.

    Man skal have i baghovedet at killinger ikke har et færdigt immunforsvar, er der noget i kødet der ikke skal være kan de ikke på samme måde som en voksen bekæmpe det.

    Killinger kan dø af Salmonella - Camphyllobactor er ej heller morsomt.

    Hvad killinger her i huset er helt vilde med er kyllingefilet der har fået ½ time i ovnen i en smule vand - det afkøles og kødet skæres i tykke pomfrit strimler. Gør man det ofte må der tilsættes vitaminmix og taurin



  • #17   22. maj 2009 lille forsigtigt pip .....

    Det er en rigtig god ide at starte med råfodring allerede som killing - det sparer en for en masse energi med at bryde en voksen kats vaner:-)


  • #19   22. maj 2009 Pernille,

    Det har din dyrlæge ikke ret i - skulle valget stå mellem tørkost og vådmad, er vådmad bedst - selvfølgelig et ordentligt produkt.

    For det første drikker katte for lidt, det går ud over nyrer og urinveje, for det andet klæber tørkosten til tænderne og giver mundhuleproblemer.


  • #23   23. maj 2009 Pernille.. det er da underligt du har fået det afvide for da min hankat blev kastereret fik jeg afvide han KUN måtte få dåsemad og tørkort specielt til neutraliseret katte for at undgå sten i urinvejen...

  • #24   23. maj 2009 Pernille,
    Du spiser vel heller ikke resterne af din morgenmad om aftenen? Selvfølgelig skal man holde en høj hygiejne med kattens mad.

    Selvfølgelig giver dyrlægen startpakker - han sælger nemli' foderet og han tjener godt på det - mere end en gang. Ikke fordi det er det bedste, det sundeste eller det mest rigtige - desværre.


  • #25   23. maj 2009 tror godt mok ikke på dåsemad er meget usundt.. hvorfor skulle nogen så anbefale det??..
    og mine får ½dåsemad ½tørkost og de er bestemt ikke blevet mindre aktive af den grund selv om man nogen gange ville ønske det!..
    jeg fik også nogle prøver med fra dyrlægen da Billy blev kastereret men fik samtidig af vide at dåsemad og tørkost af hvilketsom helst mærke så længe det var til neutraliseret katte var lige så godt..


  • #26   24. maj 2009 Jeg tror nu ikke at forskellen er så stor. Man kan få både dåsemad og tørkost der er af bedre eller dårligere kvalitet.. Og igen.. At forhandleren er dyrlæge er desværre ikke en garant for at produktet er godt.

    Så vidt jeg ved får dyrlæger sammenlagt max. en uges undervisning på KVL om ernæring til dyr, men indrømmet: Nogle af dem er dygtige, nogle er dårlige og derfor er en kritisk sans ikke at foragte.

    Og så er der også dem af os der fodrer med almindeligt, ubehandlet kød og slet ikke har det problem *SSS*


  • #27   24. maj 2009 det er jo ikke alle katte der har adgang til musejagt. Men jeg fodre primært med tørkost, alle får RC outdoor, både de gamle kastrater og de fetile, har aldrig haft problemer med urinvejsproblemer eller tænder. Jeg gir et brev våd foder som snack ind i mellem, da de elsker det, men det er ligesom fredags slik. Hvad jeg kan læse mig frem til er der ca 80 % vand i alle slags, så tænker det er lidt ligemeget hvad man bruger... Jeg gir også lidt råt kød, rejer osv

  • #28   24. maj 2009 Katte drikker for lidt - så vand er godt - både fra hanen og det d får via foderet.

    Deres nyrer og urinveje har godt af vand - og det får en tørkost kat for lidt af.


  • #29   24. maj 2009 det kan så ikke være alle katte der gør det, når vi ingen problemer har. Mht til råfodring... hvad med fisk fx laks vil det ikke være godt, der er jo en masse olier i ?

Kommentér på:
Råfodrede killinger

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce