{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.922 visninger | Oprettet:

Bandeords oprindelse /betydning! {{forumTopicSubject}}

Ordet bande betyder egentlig at bruge eder. Ed betyder kort sagt kraftudtryk og før i tiden var disse kraftudtryk, eller forbandelser, som man også kan kalde dem, ofte lange sætninger. I dag er sætningerne blevet forkortet, så mange faktisk ikke ved, hvad de egentlig siger, når de bander. Udtrykket fandeme er faktisk en forkortelse af en sådan sætning. Oprindeligt sagde man Gid Fanden ville æde mig, om det var løgn, men med tiden blev det til Fanden æde mig og til sidst fandeme. Bandeordet kraftedeme kommer af det samme. Her er det i stedet sygdommen kræft og ikke fanden, man ønsker skal spise en.

Sgu er det mest brugte bandeord. Til at begynde med sagde man: Så Gud hjælpe mig og hans hellige ord, og sætningen blev oven i købet brugt ved de danske domstole i gamle dage. Efterhånden begyndte man også at bruge sætningen uden for domstolene, og det blev sammentrukket til først sågu og senere sgu. Sætningen så Gud hjælpe mig lyder jo ikke lige frem som noget farligt eller forkert. Tværtimod lyder det ret harmløst at bede Gud om hjælp.

<b>Historiske bandeord og tabuer
</b>Historisk har mange bandeord haft karakter af tabuer, og mange bandeord fra de ældste tider er derfor i dag ukendte. Som et eksempel er ordet bjørn ikke dyrets egentlige navn, men betyder slet og ret den brune. Bjørnen var et stærkt dyr, og brugen af dyrets egentlige navn var derfor tabubelagt. (Ordet har efter al sandsynlighed været nærmere beslægtet med det det indoeuropæiske ursos)[3].

Kraftordet pokker er en ældre nydansk udgave af sygdommen kopper, en omskrivning for at undgå at nævne tabubelagte sygdomme.

<b>Hvem bander mest?
</b>Det er en almindelig antagelse, at unge mennesker bander mere end ældre mennesker. Men en undersøgelse foretaget af Dansk Sprognævn viser, at det ikke er tilfældet. Til gengæld bander unge mennesker anderledes end ældre mennesker, med 56% bandeord af den religiøse type og de resterende 44% af kropsfunktions-typen. De midaldrendes og de ældres bandeord er altovervejende af den religiøse type (hhv. 92% og 95%).

Topscoreren blandt de unges bandeord er sgu, efterfulgt af fækale bandeord som skide og ikke en skid. På tredjepladsen hos de unge kommer bandeord, hvor Fanden indgår, og på fjerdepladsen kommer ord af fækal og seksuel karakter, herunder en række amerikanske bandeord.

Blandt de midaldrende er sgu også det mest populære bandeord, efterfulgt af religiøse bandeord beslægtet med Gud. På tredjepladsen kommer bandeord forbundet med Søren.

Blandt de ældre er førstepladsen religiøse udtryk, gudskelov og herregud, omskrivninger af Søren kommer ind på andenpladsen og sgu kommer ind på en tredjeplads.

<b>Hvornår bander forskellige folk?
</b>Der er ikke stor forskel på, hvor meget, de forskellige generationer bander. Til gengæld er der en klar tendens til, at unge bander mest, når de taler med andre unge, i gennemsnit tre gange så meget, som når de taler med midaldrende og ældre. De midaldrende lægger også en dæmper på sig selv, når de taler med de ældre, til gengæld bander de væsentligt mere, når de taler med unge. De ældre bander lige meget, når de taler med deres jævnaldrende, og når de taler med midaldrende, men også de bander væsentligt mere, når de taler med unge. Til gengæld ændres typen af bandeord ikke meget, når man taler med mennesker af andre aldre.

<b>Fakta

De religiøse:

FANDEME:</b> Stammer fra reformationen. Oprindeligt fanden æde mig. Religiøst bandeord med Fanden i fokus.

<b>FANDEN GALE MIG:</b> Verbet gale er et gammelt germansk for sang (eks. Nattergal). Ordet kunne dog også betyde forhekset, og i denne sammenhæng betyder det altså forhekset af fandens sang.

<b>SGU:</b> Betyder oprindeligt skulle Gud hjælpe mig. Der kan således opstå tvivl, om hvorvidt sgu er et bandeord eller ej. Ifølge de ti bud må man ikke sværge falsk ved Guds navn.

<b>De syge:

POKKER:</b> Er et sygdomsrelateret bandeord. Pokker var oprindeligt et udtryk for kopper udslæt og syfilis (Ordbog over det Danske Sprog, bind 16, 1936).

<b>KRAFTEDEME:</b> Oprindeligt kraft æde mig. Endnu et eksempel på sygdomsrelaterede bandeord.

<b>KRAFTSTEJLME:</b> Oprindeligt Kraft Stejle Mig. Dette er et eksempel på en kombineret besværgelse. Her finder vi både en traditionel ed, hvor substantivet stejle (altså en pæl) eller verbet stejle (altså ligge på en stejle) er kombineret med sygdomsbetegnelsen kræft.

<b>De kropslige:

SHIT:</b> Indtræder i det danske sprog omkring 1990. Traditionel fækalt bandeord hvis danske pendant Lort allerede er ganske udbredt.

<b>FUCK:</b> Indtræder ligeledes omkring 1990. Bliver hurtigt et af de unges foretrukne bandeord. Ordets oprindelse menes at kunne spores tilbage til et 1500-tals digt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bandeords oprindelse /betydning!
  • #1   7. jul 2009 cool-- det sgu sejt at vide wha mine bandeord betyder xD så der så de selvopfunde man ikk bare forklarer

  • #2   7. jul 2009 Den er en gængs misforståelse at "KRAFTEDEME" skulle betyde "kraft æde mig". Tværtimod er der tale om en sammenskrivning af "kraftige eder". Så ved at bruge ordet "kraftedeme" overfor en person slynger man dermed alskens kraftige eder i hovedet på vedkommende ved kun at bruge et enkelt ord.


  • #3   7. jul 2009 hvis du slår op i ordbogen under kælling har det betydningen kær lille en.. meen sys nu ikk det er sjovt at blive kaldt det alligevel..;)

  • #4   7. jul 2009 Ordet kælling kommer af gammeldansk: kærlingh, sammenlign med norsk: kjerring og svensk: kärring. Oprindelig kommer ordet i alle sprogene fra oldnordisk: kerling. Ordet er en afledning fra karl (= "mand"), og betyder altså "mandsling", dvs. en lille mandagtig person. Fra gammel tid har ordet været brugt nedsættende om kvinder, hvis køn, man ønskede at betvivle, f.eks. en heks eller en gammel kone.

Kommentér på:
Bandeords oprindelse /betydning!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce