{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

Jeg har søgt stamnavn! {{forumTopicSubject}}

Ja, så fik jeg søgt stamnavn. Der går nok laaang tid inden jeg skal bruge det, men det må være første skridt. Jeg vil gerne opdrætte persere og exotic, når jeg engang får pladsen til det.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre jer der allerede opdrætter, hvor mange penge tror I, man skal have i banken inden?
Jeg skal jo nok i gang med at spare op, hvis jeg skal have avlskat (hunkat) og købe "avlstjeneste", plus have pengene til hvad der måtte komme af dyrlægeudgifter, evt. udgifter til modermælk og fødekasse.. Der er mange ting. Godt jeg stadig har et par år til at sætte mig ind i det hele smiley

Er det almindeligt at man kan købe avlstjeneste hos en hankat, eller skal man også have sin egen hankat? Og hvordan fungerer det? Skal han bo i kælderen, uden at have andre katte omkring sig?

Det var lige et par spørgsmål fra mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har søgt stamnavn!
  • #1   12. sep 2009 Hmm, ikke mange svar man får herinde, selvom 40 har læst tråden.. Tror jeg prøver det store forum istedet.

  • #2   12. sep 2009 hmmmm ja..... tror lørdag er en lidt tam dag.... Meeeennnn held og lykke...

    Der er sandsynligvis nye opdrætterregler på vej... prøv at læs på Jyrak's hjemmeside....... Det er læsning som kan skræmme enhver væk ;-(


  • #3   12. sep 2009 Jeg har godt hørt at der kommer et regelsæt omkring kattehold og erhvervsmæssigt salg af katte. Men det er vel kun for større kattehold. Jeg starter nok ud med en enkelt hunkat..

  • #4   12. sep 2009 Ja - det er hvis man har mere end 3 avlskatte og mere end 3 kuld om året :-(........ men det har jeg heldigvis heller ikke - og får det heller aldrig.

  • #5   12. sep 2009 Men hvor er det bare typisk, at der skal sidde nogle, som ikke har en skid forstand på hverken katte eller katteopdræt og bestemme det smiley

  • #6   12. sep 2009 hehehehe - nej det er rigtigt.... kontornussere tror de ved bedst......

    Forresten mht opsparing havde vi ikke sparet op - vi køber bare som vi får råd til det......

    Mht hankat er der mange der køber "tjenesten" ude - men der er også nogle som ikke låner ud af deres hankat.


  • #7   13. sep 2009 Hos perser tester man for PKD. Og det kan gøres ved en DNA test. Ellers kender jeg ikke til andre tests for arvelige sygdomme, som er typisk for perseren.

  • #8   13. sep 2009 Nej, det har jeg aldrig hørt om.

  • #9   13. sep 2009 Jeg kender ingen opdrættere af perser der tester for HCM, så hvor stort problemet er inden for racen kan jeg da godt tvivle på. Så vidt jeg kan forstå, kan man ikke DNA teste for HCM, men kun scanne som giver et øjebliksbillede nu og her. Det kan ikke give et svar om, hvorvidt katten har HCM eller udvikler det senere.

    Ja, jeg vil da hjertens gerne teste for arvelige sygdomme, men der skal jo også være en idé med det. Det synes jeg ikke helt der er hvis du kan scanne katten og den er "fri" de første par år - så bruger man den til avl og efter to år har den så udviklet HCM og givet det videre til sit afkom. Så er det jo for sent. Men selvfølgelig er det også et spørgsmål om at kende sine linier og vide om der ligger noget tilbage i generationerne.


  • #10   14. sep 2009 Jeg ville nu drage den slutning, at ingen tester, fordi der ikke ses særligt mange tilfælde af det. Og at en test ikke er meget værd, når den kun giver et øjebliksbillede. Man kan ikke DNA-teste perser.

  • #11   14. sep 2009 Jamen tak for opsangen...

    Igen, jeg synes ikke man kan bruge den test til særlig meget, når det kun er et øjebliksbillede. Den siger ikke noget om kattens gener, eller hvorvidt den giver HCM til sit afkom.

    Kunne man lave en DNA test, så var det da en anden sag.

    Men hvis det er det eneste der tæller i din verden, for hvorvidt man er en anbefalelsesværdig opdrætter, så fint nok. Det er jeg så bare ikke enig med dig i, jeg kender nogle vidunderlige opdrættere som ikke tester, netop pga den test ikke er meget værd.


  • #12   14. sep 2009 Ja, det har du ret i. Jeg ville heller aldrig købe (eller sælge) en perser som ikke var testet for PKD. Det skal man altid sikre sig, og få kopi af attesterne. Men PKD er jo "nem", for du kan teste med en blodprøve for det gen som giver PKD. Så det er jo skammeligt ikke at teste, når alt hvad det kræver er en blodprøve hos dyrlægen, som giver et helt endeligt svar.

    Men skal selvfølgelig nok overveje det med HCM og hvis der udvikles en DNA-test til persere, så skal det selvfølgelig gøres.

    Grunden til jeg ikke er så meget for scanning, er at det giver en falsk tryghed, for du får ikke noget svar om hvorvidt katten har eller videregiver HCM - Kun om hjertemuskulaturen ser normal ud nu her og nu.


Kommentér på:
Jeg har søgt stamnavn!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce