{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.203 visninger | Oprettet:

Hvem arver hvad? {{forumTopicSubject}}

Hej alle - vil lige høre jer om i kender noget til den nye arvelov.

Eks. En mand har to søstre, hvoraf den ene er afgået ved døden for 2 år siden. Vil den afdødes søsters børn arve den del der egentlig tilkom hende, hvis hun var i live?

Dertil skal der tilføjes, at den ene søster stadig er levende.

Hvem arver hvad?

Og har i evt nogle links til hvor man kan forhøre sig omkring ovennævnte?

Mvh Jeanette Z


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem arver hvad?
  • #1   17. okt 2009 Ja det vil jeg også mene er sådan stadig, uden at være 100 på det

  • #2   17. okt 2009 der er pr. 1/1-09 kommet en ny arvelov og den er SLET ikke lige som den var før.... så jeg synes du skulle ringe til skifteretten og spørge dte må man jo gerne...


    ved det fordi jeg selv li har mistet min far og var igennem det hele


  • #3   17. okt 2009 Jeg er SIKKER... Min far døde i 2003 og en søster. Han havde mig og en dreng. Min farmor døde i julen 2008. Min bror og jeg delte min fars ½ del af arven, da han jo ikke er i live.

    Håber det hjalp....

    Knus Lise





  • #4   17. okt 2009 Hov... han havde en søster som lever--



    Knus


  • #5   17. okt 2009 Hvis du skriver "ny arvelov 2009" i google kommer der en masse...
    Fandt disse links ved ikke om det kan hjælpe dig... Det første link er direkte fra jusititsministeriet så mon ikke du finder dit svar der:)

    (link fjernet)

    http://www.themis.dk/synopsis/docs/Oversigt_over_nogle_af_de_nye_regler_i_den_nye_arvelov.asp

    http://www.gutfelt-partnere.dk/nyhedsbrev_december07.pdf


  • #6   17. okt 2009 Glemte at skrive at ud fre hvad jeg har læst så vil hans kone arve halvdelen og så skal de to søstre have resten og da den ene er død så vil hendes børn skulle dele den del der er hendes men i det sidste af de link jeg har skrevet er der nogle tal med hvor meget og hvor lidt till ægtefælle og livsarvinger som det hedder:) håber du finder svar...

  • #7   17. okt 2009 Mange tak for alle jeres svar - for at være helt sikker vil jeg prøve at ringe til skifteretten på Mandag.

    Skal lige siges, at manden der er død er ungkarl, så han efterlader sig ingen livsarvinger, hverken børn, børnebørn osv.

    Hans forældre er døde og han har kun en søster tilbage, samt niecer og nevøer. Så synes det var interessant at vide om man som niecer og nevøer arver sin forælders andel af den arv de oprindeligt skulle have haft, selvom de ikke er her mere.



  • #8   17. okt 2009 Tanja - ja det er det jeg mener. Altså i forhold til hvad jeg har læst, så arver søsteren det hele. Men jeg kan ikke finde ud af om den afdøde søsters børn arver hendes del, som hvis hun havde levet?

    Det hersker der en del tvivl om....


  • #9   17. okt 2009 Okay - men hvor mange procent er det så de arver? Jeg tænker på at hvis begge søstre levede så skulle de dele arven 50/50, men når den ene søster er død vil hendes børn så også arve halvedelen, eller er det anderledes fordi de er niecer og nevøer?

  • #10   17. okt 2009 Okay jeg kan prøve at stille det op som et regnestykke - det er skide svært at forklare over skrift hehe :o)

    En mand er død.
    Han har ingen kone.
    Ingen børn.
    Han har en levende søster, som har 3 børn. ( nevøer)
    Han har en afdød søster, som har 3 børn. ( 2 niecer og en nevø)

    Vil den levende søster så arve 100 % eller vil de 2 niecer, samt ene nevø arve halvdelen fra deres mor, som altså er død den dag idag?

    Hvis deres mor levede ville hun skulle have haft 50 % af arven, delt med den levende søster. Men er den afdødes børn så arveberettiget til de 50 % af arven? Eller vil de ingenting få fordi der stadig er en levende søster tilbage?







  • #11   18. okt 2009 Jeanette: Den søster som er afgået ved døden, hendes børn arver hendes del, den sidst levende søster arver ½.

    Hvis moderen havde været i live skulle hun arve ½, og hvis fx faderen var død, skulle hans børn arve. det vil sige de to piger, da den ene er død, vil jeg mene de børn hun efterlader arver hendes del.

    Hvis en afdød ikke efterlader sig børn, børnebørn mm. Er det forældrene der skal arve lige i meget 50/50, og hvis den ene er afgået ved døden, træder dennes barn/børn til.

    Håber det gav en smule mening.


  • #12   18. okt 2009 Okay så søsteren og den afdøde søsters børn arver 50/50 ?
    Synes det er meget forvirrende - for jeg kan intet finde om, at de børn træder i deres mors sted og arver hendes del.

    Kan kun se, at niecer og nevøer går under arveregel 2, eller hvad det nu hedder. Altså at de er efter livsarvinger, børn, børnebørn og oldebørn....


  • #13   18. okt 2009 Lige præcis. i 2 arverække er afdødes forældre, derefter søskende, og til sidst disse børns, derefter går man til 3 arverække, hvor fx bedsteforældre er.

    Jeg har lige haft en opgave vedr. overstående.


  • #14   18. okt 2009 Okay mange tak for hjælpen, Camilla :o) Det er fortalt videre.

    Har så lige fået af vide, at de skal dele det som du skriver, men alt pension, livsforsikring ect. er udelukkende søsterens arv - så niecerne og nevøen arver kun halvdelen af boet. Altså 50 % af indbo og 50 % af det lejligheden er værd.


  • #15   19. okt 2009 Det var så lidt smiley

    det er også rigtigt.


  • #16   19. okt 2009 Er selv ved at arve pt..
    Og ja, den søsters børn vil arve hendes del, hendes del bliver så delt mellem det antal af børn der er..
    Min mormor gik bort for ca 2½ år siden, og der er et hus der ik er solgt i nu, de er 5 børn der ska arve der, min mor var en af de 5.. Nu er min mor så gået bort, og jeg og min bror arver så min mors del.. Det køre bare over en sag mere.. Da der så bliver betalt arveafgift 2 gange..

    Bar skriv hvis der er mere du vil vide og er i tvivl om..


  • #17   20. okt 2009 Nu er det ikke mig der står til at arve noget som helst af det jeg skriver her, men min ærlige mening er nok, at jeg synes det er noget mærkeligt noget af man kan arve for en der er død. Altså hvis min mor stod til at arve noget, hun dør, så står min søs og jeg til at arve det - synes det er en mærkelig regel.

    I mit hoved burde søsteren i det her tilfælde arve det hele, netop fordi en død ikke kan arve.

    Nu er det i det her tilfælde også lidt længere ude end feks. i dit tilfælde Karina. Du går jo under livsarving til din mormor, så det forstår jeg godt, at du og din bror træder i din mors sted og arver hendes del.

    Men ikke når det drejer sig om en onkel og hans niecer og nevø. Synes godt nok det er sært.


Kommentér på:
Hvem arver hvad?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce