{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Halalslagtede dyr føler smerte.... {{forumTopicSubject}}

<b>Et forskerhold har påvist, at dyr, der bliver slagtet ved at få halsen skåret over, dør med smerter. Det puster liv i debatten om rituelle slagtninger.

</b>I Danmark bliver alle slagtedyr - uanset på hvilken måde, de bliver slagtet - bedøvet inden slagtning.

Men sådan er det ikke i alle lande. I Storbritannien er der for eksempel dispensation, hvis man tilhører en bestemt religiøs gruppe som jødedommen eller islam, og slagtedyret skal spises af folk fra disse trosretninger.

I så fald kan man udføre rituelle slagtninger uden bedøvelse.

Nu har et nyt studie dog påvist, at dyr, der bliver slagtet ved at få halsen skåret over, som det er tilfældet ved halalslagtning, rent faktisk føler smerte.

Forskere har kunnet måle smertereaktioner i dyr ved slagtning, op til to minutter efter snittet blev lagt.

Indtil videre har medlemmer af de religiøse grupper hævdet, at sådanne slagtninger er ganske humane, men studiet er ifølge forskerne det hidtil bedste bevis på, at det ikke er tilfældet.

I EU er normen, at man kræver bedøvelse før slagtning, men det er tilladt for medlemslandene at dispensere i sager om rituel slagtning. I USA anerkender man rituelle slagtninger som en human slagtningsmetode, og slagtning af dyr går ind under udøvelsen af religionsfrihed.

/JP

<b>Hvad mener du om halalslagtning og synes du at det er okay der gives dispentation til det for religiøse grupper?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halalslagtede dyr føler smerte....
  • #1   19. okt 2009 jeg synes at halalslagtning er forkert
    hvia jeg skulle slagtes ville jeg bedøves
    og det er mest human at gøre det på en ordenlig måde.


  • #2   19. okt 2009 hallal slagting er frygtelig. jeg har set det.
    det var på video, vi så en hallalslagting af en ko. den fik skåret halsen over og den lå og åbnede munden, rullede med øjne og brølede i 4 min og 32 sek.

    det er rigtigt at stort set alle kyllinger bliver hallal slagtet i DK, de bliver hængt levende på hovedet, bundet op i fødderne, så bliver de kørt på samlebånd gennem et vandbad hvor der er strøm i. vandet er så dybt at de får hovedet under, få stød i hjernen og bliver bevidst løse med det samme. problemet er bare at nogle af dem når at trække hovedet til sig inden de bliver slået bevidst løse og ja, så er de altså levende når de når til de knive som skiller hovedet fra kroppen.

    syntes religion er noget lort for at sige det lige ud. stort set alle problemer, om det så er dyremishandlig, kvindeundertrykkelse eller krig er udløst af religios overbevisning. hvor mange går ikke i krig eller dør i guds navn hver dag?? en gud der efter min menning ikke findes...


  • #3   19. okt 2009 jeg giver dig ret i alt Mette V .

  • #4   19. okt 2009 Jeg kan fortælle at et kratur bliver skudt med en bolt igennem panden, nogle gange ved feks tyre, er det nødvendigt at skyde flere bolte efter hinanden, da nogle af dem har en meget tyk pande, når der er hul bliver der ført et plastik rør ind i ryg søjlen, som lammer dyret, det er altså heller ikke rart for dyret.
    Ville lige informere om det.
    Ja jeg er slagter og har set det.


  • #5   19. okt 2009 Jeg bryder mig ''Bestemt ikke om det'' Synes det er frygtligt :o(( Er så enig med Mette V .. Kunne ikke have sagt det bedre selv...

  • #7   20. okt 2009 Sandra L

    Dyrene dør af blodmangel. man troede længe at dyrene ikke følte smerte fordi man ved at skære halspulsåren over, forhindrede blodet i at komme til hjernen, som så lukker ned i løbet af nogle sek. (en høner der løber rundt uden hoved føler feks ingen smerte) men der løber to små blodåre langs med rygsøjlen så hjernen få stadig blod og er derfor ved bevidsthed meget længere tid. hvis man skilte hoved helt fra kroppen ville dyret dø meget hurtigere.

    også skal vi lige huske at få med at det er den jødiske form for slagtning som INGEN bedøvelse tillader, mens hallahl tillader bedøvelse så længe det ikke beskadiger dyret, dette kan gøres ved at give dem stød.

    dette står i koranen om slagting;

    1. For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden op til slagtningen.

    2. Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøs og bange.

    3. Andre dyr bør ikke slagtes i dyrets nærvær.

    4. Slagtekniven bør være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes i
    dyrest nærvær.

    5. Snittet skal være hurtigt og præcist.

    6. Derudover bør man under ingen omstændigheder skære i dyret, før de allersidste, naturlige krampetrækninger er ebbet ud.

    hvis man kunne klemme det punkt ind der hed skal bedøves så lyder det som den perfekte slagte måde. det er meget mere humant end den måde som det foregår på med den "danske" slagte metode


  • #8   20. okt 2009 Jeg er i den grad også imod halalslagtning - vi gjorde det jo selv med vores kreature for mange år tilbage. Det må have givet en god blodpølse, adrr! Jeg ved min mor har set det mange gange da hun var barn - måske ikke noget at sige til, at hun idag ikke spiser blodpølse hehe

    MEN, derfra og så til at sige at religion er lort, der vil jeg mene at der er langt. Synes bestemt ikke at det er noget lort - mange mennesker lever helt normalt og ønsker hverken, krig, halalslagtning eller undertrykkelse. Det er desværre som med alt andet, nogle få der ødelægger det for mange.

    Man bør huske på, at regligion ikke er opbygget på noget ondt, tværtimod - men det menneske som læser det der står skrevet vælger at tolke det efter sit eget hoved. Og det menneske kan være ondt. Men også godt.



Kommentér på:
Halalslagtede dyr føler smerte....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce