{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.549 visninger | Oprettet:

Skalddyrsallergi-erfaring {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!
Er der nogen der ved om man kan allergi teste katte?
Står i den trælse situation at jeg har en bange anelse om at min den store har fået skaldyrsallergi.
For 3-4 mrd siden begyndte han at hive sine hår af halen.. havde ham ved dyrelægen hvor han fik en medrol indsprøjtning samt en kur på 10 dage..
For at være god ved katten havde han fået rejer og lidt dåsemad.. Folk sagde at jeg skulle stoppe med det da rejer er ekstremt dårligt for katten (hvilket jeg så også klart stoppede med) det gik lidt i sig selv og halen begyndte at blive fin..
De sidste dage er han så begyndt med det igen.. så tænkte at nu skulle det her opklares.. tjekkede alle deklartioner på alt de får.. Har fodret dem med sanabelle hvor der er hydrolysat af krebsdyr i (ved ikke hvad det er) og muslinge kødmel i.. SHIT tænkte jeg.. er overbevist om at problemet ligger der.. problemet er bare at meget tør foder er der skaldyr i? Hvad pokker gør jeg og hvad giver jeg dem? De får også olivers hvor der ikke er krebsdyr i.. men vil gerne blande deres mad så de får lidt forskelligt..
Håber nogle kan hjælpe..
Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skalddyrsallergi-erfaring
  • #1   12. jan 2010 Ja man kan godt teste sine katte for allergi, men jeg ved ikke om de kan gå ind og sige hvad allegien skyldes. Min hankat har fået lavet en test for et par mdr siden - han har loppeallergi. Hvis du tror din kat har skaldyrsallergi, så lad være med at give ham noget med skaldyr i - i måske 3 til 4 uger, hvis det selvfølgelig ikke er helt galt med din kat. Det bliver du næsten nødt til.

    Det du beskriver er sandsynligvis det man kalder foderintolerance.

    Skal også lige tilføje at det er ekstremt dyrt at få sine katte allergi testet - jeg gav 3000 kr for det. Men det kan jo være nødvendigt som i min hankats tilfælde.

    Det jeg fodrer mine med er til hyperallergiske katte, der er ikke fisk eller skaldyr i. Du kan også købe et foderprodukt fra James Wellbeloved, hvor det kun er and der er i, som kød.


  • #2   12. jan 2010 Hej Jeanette!
    Hvad vil de sige med foderintolerance??


  • #3   13. jan 2010 Der er noget der hedder foderallergi og der er noget der hedder foderintolerance. Ved foderallergi er det kattens immunforsvar der reagere negativt på nogle eller et af de ingredienser der er foderet. Dvs et stof som kroppens immunforsvar er allergisk overfor.

    Ved foderintolerance er det ikke immunforsvaret der reagere på det, men det skyldes at katten ikke kan fordøje visse ingredienser rigtigt, eller at kattens stofskifte reagere unormalt på visse ingredienser.

    Det ville være nemmest hvis det er foderallergi, fremfor foderintolerance - det er en meget lang proces. De fleste holder sig bare til et lav-allergen foderprodukt og undgår at skifte i foderet for at kattens system ikke skal blive provokeret.

    Man fodrer altså med et ikke allergifremkaldende foderprodukt i omkring 6 uger for at se om katten stadig har feks kløe - som er det de fleste får når de har allergi.

    Min hankat fik sår over det hele og i forbindelse med allergien har han fået en hudsygdom. Så det er godt at du er opmærksom på det allerede nu. Vi, min dyrlæge og jeg troede i starten at det han havde var foderintolerance - selvom det ikke er det, så fodrer jeg stadig med et ikke allergifremkaldende foder - man ved jo aldrig. Når de først er allergiske, betyder det også at de er sarte.

    Symptomerne på foderintolerance er: Rødme og kløe et eller flere steder på kroppen, feks lyske, armhule, poter, haleroden, anus, på ører, rundt om øjnene og/eller omkring næse.

    Hvis det er foderintolerance, så skal din kat være på diæt foder resten af dens dage.

    Foderintolerance kan oversættes med foderoverfølsomhed.



  • #4   14. jan 2010 Jeanette: Tak for svar.. syns det er virkelig svært det her.. også bare med at finde ud af hvad det lige er.. Men skal til dyrelægen med ham idag, så håber jeg får ordentlig svar smiley

  • #5   14. jan 2010 Okay håber lige at du skrive en update om hvad dyrlægen mener smiley Ved at du har en tråd i en anden gruppe, bare så du ikke lige glemmer mig hehe :o)

  • #6   14. jan 2010 Du kan tro jeg ikke glemmer dig smiley Jeg skriver en update i aften..
    Håber på han ved hvad det er, eller kan finde ud af det.. har forberedt mig på at komme hjem med en dyr regning.. men også ligemeget.. bare han bliver kureret smiley


  • #7   14. jan 2010 jeg vil tro du skal til en huddyrlæge - der findes en herover på sjælland der hedder Lene (måske Lone) Boysen - kender ikke andre.

    Har solgt en kat der bliver så hyper den kan kravle på væggen - pupillerne vildt store hvis den får skaldyr. Det får den ikke - for det kræver omgående dyrlægebehandling.

    Hudallergi er oftest forbundet med kylling, men man skal aldrig sige aldrig ...


  • #8   14. jan 2010 Skal til dyrelægen med ham idag.. Han hiver hårene af sin hale så han har bare pletter.. han har haft halefedt med det er væk nu.. han har før gjort det, og fik medrol indsprøjtning.. men nu er det så begyndt igen..

  • #9   14. jan 2010 Ja min hankat får også medrol engang imellem - det skyldes så hans loppeallergi, som så giver ham en hudlidelse. Det er noget værre skidt at de skal have det. Men det kan jo blive nødvendigt.

    Håber du fandt ud af noget idag smiley


Kommentér på:
Skalddyrsallergi-erfaring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce