Genetik, opdræt og lysten til ny viden

Genetik, opdræt og lysten til ny viden

Medlemmer: 81
Forside Forum Medlemmer Annoncer Katte
1.769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Hvordan kan dette lade sig gøre? Hvordan kan dette lade sig gøre?

kære kloge hoveder, jeg har brug for hjælp...

http://kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12494

Hvordan kan den "hvide" hankilling være "ikke sort" chinchilla?
se evt min sidste kommentar derinde.
Chino, killingernes far, er født her ved mig.
Jeg har spurgt ejer om Vanilla (mormissen) kan være tortie, så Snow (den "hvide" killing) er rød sølv (cameo), men jeg kan intet rødt se på Vanilla på bilelderne.

Kan en sort chinchilla og en sort shaded få en hvid killing? Kan det lade sig gøre?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan kan dette lade sig gøre?
  • #2   27. sep 2010 Så vidt jeg ved - nej. En af forældrene skal være hvid for at give hvidt afkom,
    Men jeg har ikke helt styr på det med chinchilla og shaded.
    Er det ikke noget med at det er samme gen som sølv/smoke, men bare hvor meget mere af hårene er hvide og mindre er sorte?

• #3   27. sep 2010 ja jeg syntes heller ikke det burde kunne lade sig gøre, men nu er han der jo... meget særlig lille missetot smiley
    Hans øjne er ikke lyse/blå... han har helt lyserøde trædepuder og ikke sorte/mørk rosa som chinchillaerne ellers har. Han har ikke sort eyeliner og hans næse er ej heller mørk.

Virkelig et mysterium

• #4   27. sep 2010 Trine - Overvej en DNA test? smiley for at se hvem hans forældre er og hvilken farve han er? smiley

• #5   27. sep 2010 han kan ikke have andre forældre da de er indekatte... og så skulle hans forældre også dna-testes osv så det ville blive en omkostningsfuld process
    men ja en farvetest kunne være oplysende smiley og faktsik meget sjov, for så var der da vished.
    Hvilke farver kan der testes for på katte? hvid, sølv, rød?

• #6   27. sep 2010 Prøv at tage kontakt til http://kattegenetik.info/ Charly og Jan..
    Det burde ikke kunne lade sig gøre med en hvid, hvis en af forældrene ikke er.

Katte kan ikke testes for sølv endnu..

• #7   28. sep 2010 kan de testes for rød og fuldt hvid (W)?
    For jeg tænker at det er der tvivlen ligger...

Chino er helt sikkert sort (ok han kna faktisk godt være blå, men...) og Vanilla, som jeg jo ike kneder personligt, har sorte hår mellem tæerne, sort eyeliner og mørke trædepuder, MEN har et brunligt skær midt på ryggen. Ejer har troet det er rufisme, men... iih jeg tror altså Vanilla er tortie smiley

• #8   28. sep 2010 Ved at Charly og Jan kan give dig svar på testene.
    Hvad farver er Vanilla's forældre?

• #9   28. sep 2010 Trine -UC Davis er det billigste og nemmeste. Sølv kan man ikke teste for endnu, men testen er forhåbentligt snart på trapperne.
    Du kan se hvad de kan teste for her, og også noget om nedarvningen, synes dog ikke det er skrevet helt fantastisk godt.
    http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorcat.php

Men kunne da være spændende hvis Vanilla var det, og lillemanden der så var rød smiley Som Shakina spørger, hvilken farve er Vanillas forældre?:o)

• #10   28. sep 2010 Ser man på dette billede kunne hun faktisk godt se ud til at være både rød og sort i hovedet? :o)
    (link fjernet) 23:51:42

• #11   28. sep 2010 Vanillas forældre er ukendte. Opdrætter er ikke til at snakke med og giver modstridende oplysninger om hele hendes opvækst, så der er ingen hjæp at hente smiley

Nedarvingen kender jeg og det er også derfor jeg intet forstår af denne blegfis smiley

Kigger lige billedet, Eva...

• #12   28. sep 2010 Eva: det har du helt ret i... Det ligner Vanilla har en rød stribe lige midt i panden.
    Jeg spørger lige ejer.

vil lige understrege at ejer godt ved jeg "diskuterer" hendes kat og afkom herinde. Hun er lige så nysgerrig som jeg, efter hvad eksperterne siger *hihi*

Når jeg kigger på Vanillas ører ser det ene også sort-spidset ud, mens det andet blot ser hvidt ud. Er det mon bare mig?

• #14   29. sep 2010 Hej med jer!

Det er jo så mig der ejer Vanilla. Jeg har lavet et album med lidt billeder af hende, så i kan se lidt nærmere på øre, blis osv..
    Billederne er taget her til morgen, og da jeg har lidt travlt, var det lige hvad det kunne blive til.
    Jeg ved jo ikke rigtigt noget om farve, men for mig har hendes blis (jeg ved ikke hvad det ellers hedder?) har set hvid ud, altså helt hvid, uden sølv. I har en anden mening kan jeg høre, men ved ikke om de nye billeder er bedre at bedømme det på. smiley

http://kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12735

• #15   29. sep 2010 Kan ske drengen er shaded eller tipped smiley

• #16   29. sep 2010 Shakina:
    Han er helt sikker chinchilla (shaded/shell på perser-sprog, når stort set hele hårstrået er "sølv"/hvidt), men problemstillingen ligger i at han ikke er sort chinchilla, fordi han ikke er sort mellem tæerne og ej heller har sorte trædepuder, eyeliner og snude...
    Og hvis Vanilla er sort og Chino er helt sikkert sort, så burde han jo ikke kunne være andet end sort.

Jeg elsker udfordringer smiley

• #18   29. sep 2010 Enig, jeg er også ret sikker på at hun er tortie :o) Og så giver det jo god mening at drengen er rød smiley

• #19   30. sep 2010 ja og cameo er bare super svært at se... særligt hvis han så enda er creme cameo smiley
    Det er som om det røde skær er endnu mere "gennemsigtigt" end det sorte...

• #20   16. jan 2011 Nogen der vil hjælpe mig med
    at forstå hvad testen så betyder....?

Min hvide MCO m blå øjne`s resultat af
    coat color testen......

Agouti : A/A
    Brown : B/B
    Colorpoint : C/cs
    Dilute : d/d

Hvad vil det sige ?
    Er han så "helt hvid" ?
    Altså WW ?

• #21   16. jan 2011 Har du ikke også en for hvid? Altså W et sted?

A/A - Han har to gener for tabby (A = agouti) og kan altså kun lave tabby afkom (hvis de ikke er hvide self.)

B/B - Han er sort (B = brown) og bærer ikke anlæg for chokolade eller cinnamon.

C/cs - Han er ikke masket, men han bærer gen for siameser-maske. Hvilket han altså ikke burde som maine coon.....!!

d/d - Han har to gener for fortynding, og er altså "blå" under det hvide :o)

• #22   16. jan 2011 Ah, kan se at UC Davis ikke tester for W (hvid) :o)

• #23   16. jan 2011 nej, det er det eneste der står i testen........

Vil det sige, han kan lave hvid og blå ?

• #24   17. jan 2011 Hvad han kan lave kommer an på morkatten :o)

Men det han kan give videre er hvid - og hvis han kun har et gen for dette (ved du hvis en af forældrene ikke er hvid) så kan han give sort til sine killinger, og hvis morkatten er med fortynding eller er fortyndet så kan han også lave blå :o)

Og hvor mor også er bærer for maske så er han også masket. Men har han stamtavle eller?

• #25   17. jan 2011 Nårh jo, og alt hans afkom bliver tabby (eller hvidt) uanset morkatten :o)

Kommentér på:
Hvordan kan dette lade sig gøre?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce