{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.892 visninger | Oprettet:

Kattesyge – Feline panleukopenia virus (FPV) {{forumTopicSubject}}

Kattesyge er virus der er meget smitsom, og kan leve flere måneder i omgivelserne og er resistent for stort set alle rengøringsmidler. Smitter via bakke og alle væsker fra katten.

Kattesygevaccinen giver god beskyttelse. Der kan vaccineres så tidligt som ned til 6 uger, men så skal der følges op med vacciner hver 3. til 4. uge frem til killingen er 16 uger.

En uvaccineret voksen kat der har et godt immunforsvar og behandling sættes hurtigt i gang kan godt overleve smitten – den vil efter raskmelding være bærer (den kan smitte) i en periode op til et par måneder. Katten der overlever vil have dannet antistoffer mod kattesyge resten af sine dage og behøver ikke vaccineres mere mod det.

Uvaccinererede killinger overlever sjældent at blive smittet. Inkubationstiden er 2 til 9 dage. Sygdomsforløbet er voldsomt og fører for de fleste killinger til en hurtig død, Killingens tarme angribes og en voldsom diaree dehydrer katten. Den vil få høj feber, øje og næse flåd, kaste op og være modtagelig for anden smitte på grund af nedsat immunforsvar. Virus kan sætte sig i killingens hjerne og den kan få gangbesvær og ukontrolable bevægelser f.eks. af hovedet.

En hunkat der i sin drægtighed har mødt kattesyge er ikke selv syg – hun kan føde døde killinger og killinger med hjerneskade.

Vaccinationsforløb for kattesyge (er en part af en standardvaccine)
Evt. fra 6 uger og hver 3. til 4. uge frem til killingen er 16 uger. At der skal gives så mange vacciner startes tidligt, er fordi killingen kan have maternelle antistoffer fra moderen der blokerer for vaccine.
Næste vaccine året efter de 16 uger.

Derefter kan man godt gå ned til kun at vaccinere mod kattesyge højst hvert 3. år, idet kattesygedelen i vaccinen holder 7 år – det er bevist via laboratorietest (testen er ikke offentlig tilgængelig). Man skal holde igen med kattesygevaccinen og ikke give den hyppigere end højst nødvendigt. Der findes idag en vaccine på det danske marked uden kattesyge: PUREVAX RC. Forsøg har vist at kattesygevaccinen i 75% af tilfældene aflejrede proteiner i nyrerne, hvilket kan give en low grade infektion. Nyresvigt er den hyppigste (borset fra trafikdræbt) dødsårsag på kat.

Og hvorfor har jeg så sat mig i min fritid og skrevet den omgang her? Det har jeg fordi danske kattemennesker har et stort hjerte til alt hvad de finder at småt – og med glæde i sindet afleverer små halvsyge killinger til ammemødre med andre killinger. De er ikke til at råbe op med sund fornuft – desværre.

Og så kan jeg slutte af med en helt frisk historie fra det virkelige liv – er ganske tæt på den – da de killinger der nu er døde – de er født af en hunkat jeg har solgt.

Den sunde og raske og selvfølgelig forsvarligt vaccinerede hunkat rejser ejeren selv til parring i udlandet med. Hun er gået ud af løb så ejeren rejser hjem. Katten bliver parret og ejeren får den ide hun vil have en anden hun parret samme sted, så da hun henter den første kat hjem har hun en anden med.

Hun rejser hjem med katten fra mig der føder fire killinger – alt er som det skal være.

Da killingerne er omkring 6 uger rejser ejeren til udlandet for at hente kat nr. to hjem. Opdrætteren fortæller hun har mistet et par killinger, men ikke nærmere hvorfor. Godt en uges tid efter hjemkomst med kat nr. to, som er drægtig, er tre af de fire killinger fra hunkatten fra mig døde efter et voldsomt sygdomsforløb. Ugen efter er der svar fra laboratoriet: kattesyge. Jeg ved i dag ikke om den 4. killing er død.

Ingen af de voksne katte er syge – men føj at gå og vente på hunkat 2’s killinger


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattesyge – Feline panleukopenia virus (FPV)
Kommentér på:
Kattesyge – Feline panleukopenia virus (FPV)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce