Talblindhed (dyskalkuli) Talblindhed (dyskalkuli)
Jeg har en mistanke om at jeg er talblind. Jeg har altid troet at jeg bare havde "svært ved matematik" men efter jeg er startet på VUC er jeg blevet opmærksom på talblindhed. Jeg har bevidst undgået matematik siden folkeskolen, og skulle så prøve det på 10. klasse og C niveau. Men jeg kan simpelthen ikke lære det! Jeg glemmer ALT fra dag til dag, og skal starte forfra. I de andre fag gik jeg ud med 10 og 12 taller, i matematik fik jeg 02 på 10 klasses niveau.
Da jeg var lille havde jeg altid store skænderier med min far der skulle hjælpe mig med matematik, for jeg forstod det bare ikke, hvorimod i de andre fag havde jeg ingen problemer. Min far kunne selvfølgelig ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne det vi lavede dagen inden, og troede bare jeg ikke hørte efter.
Jeg er enormt dårlig til hovedregning, trods jeg har siddet ved kassen i supermarked i et par år, og er uddannet salgsassistent. Jeg skal tælle på finger til alt, og kan ikke regne selv meget simple stykker. For eksempel hvis jeg spiller Matador og slår 4 og 5 på terningerne, så flytter jeg først 5 og så 4 for jeg kan ikke lige umiddelbart se hvad det giver.
Hvis folk fortæller mig hvilket årstal de er fra, har jeg heller ingen anelse om hvor gamle de er.
Er der nogen af jer der er talblinde?
Tror I jeg er talblind?
Hvad gør jeg, nu hvor jeg har mistanke om at jeg er talblind?
Håber nogen af jer vil tage jer tiden til at læse det lidt lange indlæg.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 579
Jeg er ligesom dig. Det med matematik går ind af det ene øre og ud af det andet. Det VIL bare ikke sidde fast. Min historie er magen til din med en far der bare ikke kunne forstå at det var så svært.
Jeg kan heller ikke hovedregning, og gør ligesom dig, når jeg spiller Matador eller andet. Kan heller ikke tælle mønter sammen uden at bruge fingerne. Og har endda arbejdet både i restauration og butik. Og det gik da også galt ind imellem.
Jeg så at man kan blive testet for det. Det må kunne Googles hvor og hvordan. Så det synes jeg da du skulle, hvis du har mulighed for det. Det er altid rart at kunne få sat ord på det, der holder en tilbage. Og når du nu er et sted, hvor det betyder noget (i timen), så var det da en mulighed for at få den ekstra hjælp, der nok skal til.
Jeg gør det ikke selv, da jeg ikke har behov for det i hverdagen. Men kunne godt finde på at blive testet, hvis jeg en dag står i en situation, hvor jeg kan få brug for at vide det helt præcist.
jun 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 43 Svar: 343
Da jeg hørte om talblindhed havde jeg sådan en Aha-oplevelse. Jeg tænkte bare "Hold da kæft, det er da derfor jeg ikke fatter en pind!"
Det har været enormt frustrerende for mig, at sidde i skolen i gruppearbejde og ingenting kunne bidrage med, og ingenting have forstået af det vi lige har gennemgået. Desuden var det hele glemt dagen efter, og jeg har ofte følt mig rigtig godt dum, for de andre fag har jeg ingen problemer med.
Det ville i hvert fald give mig mere ro i sindet at blive testet og så har jeg da en forklaring på mit problem.
Karine, hvornår og hvordan fandt du ud af at du er talblind?
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 76 Svar: 919
Det lyder ligesom min historie. Min far blev tosset da jeg var barn, og min matematik lærer mente det var fordi jeg ikke gad.
Jeg husker som var det igår at jeg havde lært det med brøker, og jeg brugte en hel dag med kridt, til at lave regnestykker vores indkørslen, for at øve mig.
Jeg synes ikke det at være talblind virker så udbredt eller acceptabelt som det at være ordblind - jeg siger ikke at der er noget galt i at være ordblind, eller at der er noget galt i der bliver taget meget hensyn - Men det samme burde gøres for talblinde. Tror slet ikke at der er særlig mange der ved at det kan lade sig gøre at være talblind.
Jeg kan ikke plus og minus, jeg kan ikke tabellerne, og jeg gør akkurat det samme når vi spiller matador.
Jeg er sågar blev gjort til grin på en arbejdsplads, fordi jeg skulle regne noget ud og det tog mig næsten en halv time - uden resultat - fordi jeg synes det var pinligt at sige ''jeg kan bare ikke regne''. Jeg har også svært ved at regne, selvom jeg må bruge lommeregner.
Men, jeg har ingen idé om hvad man kan gøre ved det, så jeg følger med på tråden her og ser om der kommer noget brugbart.
jun 2009
R.B. Jeg prøvede virkelig at give det en skalle på HF fordi jeg vidste, at jeg havde svært ved det, men jeg kan simpelthen ikke. Jeg fik meget hjælp af læren, men næste gang havde jeg glemt det hele, og det gav ingen mening for mig overhovedet.
Jeg kan huske i de tidlige klasser i folkeskolen blev jeg "fritaget" for at skulle tegne figurere i 3D. I ved når man får en firkant man skal spejlvende, det kunne jeg bare IKKE. Min lære sagde dengang til mig "Jamen Karin, jeg kan ikke lære dig det, for du kan simpelthen ikke se det" og så fik jeg en anden opgave (som jeg i øvrigt heller ikke kunne finde ud af) og jeg blev altid til grin når jeg blev spurgt om noget i matematik.
mar 2012
Det er det nemlig ikke - mange mener slet ikke at det kan lade sig gøre.
Og det er rigtigt hårdt at nogen siger ''det bare fordi du ikke gider'' eller ligefrem synes man er uintelligent fordi tallene simpelthen ikke gider samarbejde. Jeg bliver også virkeligt nervøs når jeg skal regne - og det var bestemt ikke sjovt den dag på min tidligere arbejdsplads da selv nogle af lederne skulle more sig på min bekostning.
Jeg er igang med HF på fjernstudie, og har p.t 4 fag, Dansk A, Historie B, Psykologi C og Engelsk B. Men jeg skal ha' matematik på et tidspunkt - og det bliver jeg nød til at gennemføre med et ordenligt snit, før jeg kan komme ind på UNI på den linje jeg vil. Jeg er allerede begyndt at tænke i andre baner, fordi jeg ved jeg ikke engang kan plus og minus.
Jeg gad også godt vide om man kunne blive testet, og evt. få nogle hjælpemidler, ligesom ordblinde.,
feb 2011
Jeg opdagede det faktisk, da jeg så Luksusfælden på TV3. Der var en, der blev testet for det, og det fulgte man. Jeg fik også den der aha-oplevelse. Ellers havde jeg aldrig hørt om det
Og nej det er slet ikke så "accepteret" som ordblindhed. Mener faktisk det var gennem kommunen ham i Luksusfælden blev testet. Det var jo så også med henblik på hans jobmuligheder. Og når der er TV på, kan de jo pludselig alt!!!
Jeg tror lige, jeg vil bruge lidt tid på i morgen at undersøge mulighederne for test. Jeg orker det ikke lige nu, men vil self skrive når jeg lige har gennemtærsket internettet:)
jun 2009
Ang. stress så burde det jo også have forhindret mig i at lære de andre fag som historie, naturvidenskab og psykologi, men det har det ikke og jeg har lige fået et 12 tal i psykologi på C niveau. Jeg kan tydelig mærke forskel på timerne, hvor jeg i de andre timer kan følge med og er aktiv og ofte rækker hånden op, og når vi så kommer til matematik rækker jeg kun hånden op fordi jeg ikke forstår det. Derfor har jeg . indtil jeg hørte om talblindhed - været helt enormt frustreret over at jeg ikke kunne lære matematikken og jeg forsøgte VIRKELIG. Jeg blev efter skole med en af de andre elever, for at lave lektier osv. men det hjalp bare intet. Jeg så utallige videoer på youtube med forskellige forklaringer, og det hjalp heller ikke en dyt. Hvis jeg bare "ikke var matematisk intelligent" ville noget af det altså stadig hænge fast, og ikke være totalt umuligt for mig at forstå.
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
jun 2009
sep 2012
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Regning (og anvendt matematik) er bare HELT anderledes end teoretisk matematik. Det er også 2 vidt forskellige fag på universitetet.
Jeg er lykkelig for at jeg scorede mit 02 i matematik A på gym så jeg kunne studerer naturvidenskab videre på uni. Jeg har endnu som biologistuderende ikke kommet ud for at skulle bruge matematik A, så deeet...
Men...
Vi er 99% sikre på herhjemme, at Mike min kæreste er.
Han har det PRÆCIS som dig. Glemmer selv de mest basale ting.. "hvad er det nu en kvadratmeter er?" sådan nogle ting må jeg gang på gang hjælpe ham med.
Ved ikke rigtig om der er noget at gøre..
Man må vel så vidt muligt holde sig væk fra det som muligt.
Kan man testes for talblindhed??
jun 2009
feb 2011
Ja man kan testes. Men aner ikke hvor og hvordan. Men som jeg skrev længere oppe, vil jeg i hvert fald undersøge det i morgen. Men mener ham jeg så, der blev testet, blev det gennem kommunen.
sep 2012
jun 2009
Der er også flere forskellige former for talblindhed. Og ja, noget helt tredje er så om man kan gøre noget ved det, hvilket jeg ikke rigtig tror man kan. Men det ville give noget afklaring for en selv, og så ved man det når man skal vælge uddannelse eller job.
Der står faktisk også at man ikke kan være talblind hvis man har en lav IQ, hvilket jo også forklarer hvorfor jeg ikke har svært ved de andre fag.
apr 2011
Især når man kan se på en, man bor sammen med at det faktisk er et reelt problem.. Et eksempel: Mike læser til bager og skal afregne masser (vægtmål) af de forsk. ingredienser. Og ALTID spørger han "1 deciliter er der hvor der står 100 mililiter ik?" Det svarer jeg bare på for det er nærmest standard spg. hver gang han bager, men også andre ting, hvor man omregner fx litermål eller rummål, hvor jeg nogle gange tænker.. ".. ej come on", og nogle gange griner vi da også lidt af det hvor han faktisk godt kan selv, men det ser ikke ud til at være rart at have det sådan.
Han gik faktisk på anlægsgartner på et tidspunkt, men fik ALDRIG et indtryk at hvor stort et område fx 10 kvadratmeter er..
jun 2009
mar 2012
Til gengæld har jeg altid klaret mig fint i de andre fag, min sproglige kompetence siges også at være min stærkeste side, og jeg har altid haft godt fat i dansk og engelsk.
Karin
Jeg synes det er super rart du har grebet fat om det emne herinde, da det som sagt nærmest er tabu, hvis man ikke kan regne.
Tommel op til dig for det!
apr 2011
feb 2011
Derfor vil jeg da opfordre til at man kontakter sin kommune. Vi har jo alle en socialrådgiver, der skal hjælpe os på det plan. De må jo så kunne svare på, om man er berettiget til at de hjælper med betalingen.
Ellers skal man kontakte Taleinstituttet i Aalborg ((link fjernet) Hovedstadens Ordblindeskole ((link fjernet) eller Ordblindeinstituttet i Ballerup ( http://www.oi.dk/Infoweb/Designskabelon9/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id=&Startside=&ForumID=). De hjælper også med at søge økonomisk støtte til en udredning.
Men det her viser jo også bare, hvor overset et problem det er, når det hele foregår sammen med og under ordblindhed. Kan se at i andre lande f.eks. England bliver det betragtet som et handikap på helt lige fod med ordblindhed.
Så jo mere fokus jo bedre!
apr 2011
feb 2011
Men man kan søge om økonomisk støtte i ens kommune. Hvordan de så vuderer, om de vil hjælpe aner jeg ikke.
Ellers er det egenbetaling. Men ved faktisk ikke hvor mange penge det drejer sig om.
Og igen viser det jo bare, hvor meget det nedgraderes i forhold til andre "handikap"....
apr 2011
jun 2009
apr 2011
feb 2011
Men må dertil sige at jeg selv er i det sociale system (på 6. år) og har ALDRIG forstået deres måde at ræsonnere på!!!:D
jun 2009
Talblindhed (dyskalkuli)