"Navnekrig" {{forumTopicSubject}}
Da vi venter os en søn til april, er kæresten og jeg naturligvis havnet i den modbydelige "navnekrig", og er nu nået til et punkt hvor det hele er gået i hårdknude, og ingen af os er hverken til at hugge eller stikke i!
Følgende navne har været på bordet;
Alexander
Andreas
Casbian
Joshua
Lucas
Lukas
Basti
Bastian
Alexander, Andreas, Lucas & Lukas sagde jeg prompte nej til, da jeg ikke mener at mit barn skal hedde "H" da 25 andre børn deler hans navn! (Lucas er dog på tale til mellemnavn).
Joshua sagde han nej til, da "danskere" ikke kan udtale det, og det kunne jeg egentlig også kun give ham ret i.
Hvilket efterlader os med Casbian, Bastian, og Basti, (indtil en af os finder på et nyt navn i hvert fald).
Casbian har jeg valgt, da jeg synes det er pænt, det kan udtales nogenlunde ens på dansk og engelsk (vigtigt når min familie bor i England), måske også fordi jeg har en svaghed for Narnia, og fordi det er et ret sjældent navn.
Han mener dog ikke at det skal være Casbian, og efter at have søgt på google, hvor Urban Dictionaries sagde at Casbian var slang for casual lesbian vil han slet ikke flytte sig.
Bastian/Basti har han valgt, da de stadig kan udtales på både dansk og englesk, og fordi han "synes det lyder pænt".
Jeg synes derimod at de lyder for meget som kælenavne, bliver for almindeligt og "poppet", og ligger for tæt op ad Sebastian som jeg ikke bryder mig om.
Er der nogen der har en ærlig mening, eller et bud, eller på anden måde kan redde os ud af det her?! Jeg er ved at løbe tør for argumenter, navne, og kreativitet!
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 14 Svar: 169
CCD - Casbian betyder jo også helt, og der er en hel bog skrevet om ham - Hvilken bedre måde at opfordre til at læse?
Joshua er lidt svær, da de fleste i DK udtaler det "Yoshva", hvilket jeg synes er hæsligt!!
Og Leander kan det jo ikke blive når han skal ligge i leandervugge? Det ville da bare være forkert. Plus, det går han aldrig med til!
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Og Joshua er for udenlandsk for min smag.
Navne må gerne være specielle, men de kan også blive FOR specielle, hvis du forstår
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
Forældre skal også tænke på at barnet skal leve med navnet i 18år. I mit erhverv har jeg oplevet at nogle at de sjove navne børn har fået er de rent faktisk kede af
feb 2007
jun 2012
Mht Casper har CCD vist svaret for mig (; Samtidig er Casper ikke nær så internationalt som Casbian er - Mht min engelske baggrund kunne jeg ligeså godt kalde ham Søren som jeg kunne kalde ham Casper (;
CCD - Thanks (; Og ja, vi burde da hellere omdøbe leandervuggen
Irene - Den har også været oppe og vende, og flot er det på papir, men det synes jeg ikke så meget det er i den danske udtale. Og igen frygter jeg at vi er ude i de mere populære navne.
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
jun 2012
Men igen må jeg gentage, at det med om det er for specielt er blevet tænkt over og snakket om mange gange, da jeg da ikke vil udsætte mit barn for den samme situation som jeg selv er i (Bruger ikke mit fornavn overhovedet, og reagere heller ikke på det mere, da jeg er rigtig ked af at hedde det - Og det er endda et normalt navn).
Vi er jo ikke ved at give ham et helt umuligt navn - Og lyd mæssigt er det jo ikke langt fra Bastian, som folk åbenbart betragter som normalt?
Men det kunne godt være jeg skulle overveje det endnu en gang, hvis det virkelig ville blive betragtet sådan i DK
feb 2007
Hvad med Jason eller Justin?
feb 2007
jun 2012
Camilla - Da jeg er englænder som er født og opvokset i England, og bor i DK grundet kæresten synes jeg da det ville være underligt hvis jeg valgte en pæredansk navn
Jason var navnet på en jeg gik i skole med i England, og han var altid snottet og nyste på folk :S Tror ikke jeg kan forbinde navnet med andet! Justin er nok også bare en smule "lige ud af landevejen" for mig.
CCD - Det mente jeg nu heller ikke de gjorde, men måske tager jeg fejl (;
jun 2012
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 6 Emner: 15 Svar: 214
Må sige jeg ikke ser Bastian som et 'normalt' navn - får mig straks til at tænke på om personen mon i virkeligheden hedder Sebastian
Med den betydning der åbenbart er med Casbian med casual lesbian, så ville jeg personligt aldrig vælge det. Fx hed Nobel da vi fik ham Nuggi. Jeg er sikker på den gamle dame der havde ham tænkte på nougat pga hans farve, men det er også (måske ret ukendt) slang for numsehul... Og det vil jeg bare ikke ha min kat skal associeres med
Selv hvis du var født og opvokset i DK, så forstår jeg godt du gerne vil have et navn der virker internationalt. Jeg har boet i alt 1½ år i Australien, og 'Lykke' er bare et helvedes navn at udtale (for andre end japanere, sjovt nok)...
Hvad med Noah?
okt 2012
okt 2012
Ville selv holde mig fra navne der gav associationer til folk der er 'oppe i tiden'
feb 2007
jun 2012
Og netop når Bastian og Sebastian ligner hinanden så meget har jeg svært ved at skelne. Desuden synes jeg at kæresten kender maaange der hedder Bastian. Tilgengæld synes jeg det er sjovt, at folk ikke har kommenteret Bastian herinde
Vi kan godt blive enige om, at det ikke er den bedste betydning at have på sit navn, på den anden side er UB ligesom wiki, enhver kan gå ind og skrive, så er lidt i tvivl om, hvor meget der bliver lagt i det. Derudover udtales det heller ikke sådan på dansk - så ved ikke om det er en forbindelse man ville lave? Vi søgte jo altså også virkelig grundigt før vi fandt det, så det er ikke noget det ligger på spidsen af folks tunger lader det til (: (Forøvrigt, søger man på Bastian/Sebastian på Urban Dict. siger den at det betyder nazi tysker som er grådig, selvcentreret, og ubehøvlet - Man kan jo finde skidt på alt!)
Internationalt er altid godt, især hvis en fars er meget britisk, gift med en fra slovakiet, ens "onkel" er franskmand, og man derfor tit opholder sig i alle tre lande, og andre, samt DK (familien er generelt spredt over hele verden) - så duer det jo ikke at hedde Søren eller Henning (; Eller helt tarveligt ville det være hvis ungen hed Børge
Noah synes jeg er sødt, men jeg synes det er sødt til andres børn. Ved ikke om det giver mening (: Og så forsøger jeg også at undgå de meget bibelske navne - Det dutter jeg ikke til (:
okt 2012
Jeg er fx vild med navnet Victoria pga betydningen... Og selvom der er Victoria Beckham, så bliver navnet altså brugt hvis det kommer til at passe til fremtidsbarnet
Navne er bare så dybt personligt... Så den enes 'meh'-navn er den andens perfekte navn - og heldigvis for det da
Nestea - Jeg håber dig og kæresten bliver enige om et navn der bare passer perfekt til den lille ny
jun 2012
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
Men må nok sige at jeg er lidt vild med Lucas
okt 2012
Dit svar var ikke lige kommet da jeg skrev før
Lyder også smart lige at vende det når nu man er til de 'lidt mere specielle', hvis du forstår
Det har du ret i (med Bastian). Jeg undrede mig også over ingen havde sagt noget, for jeg reagerede i hvert fald på det som 'specielt'.
Hehe.. Lyder til der er masser af sprog at tage højde for
Min bror og svigerinde har også tager højde for engelsk, selvom de aldrig rejser (så de har Laura og Sebastian), bare i tilfælde af at barnet gerne vil rejse (som faster jo gør ;))
Jeg ved ikke hvor meget der skal lægges i de 'negative betydninger' af navne - for jo, så kunne man jo ingen navne bruge.
Forstår hvad du mener
Forresten, hvorfor Casbian og ikke Caspian?
sep 2012
Men må nok sige at jeg er lidt vild med Lucas
jun 2012
Det er jo nemlig vildt personligt, men jeg ville da ønske at mine forældre havde spurgt andre inden de navngav mig! Det er nu ikke ensbetydende med at jeg smider alt overbord fordi en herfra siger det
Ja selvfølgelig er der noget tid, men vi vil gerne at han bliver døbt tidligere (noget med vejr, familiens dåbskjole str og at hans søster også er gravid dog en måned bagefter, så vi prøver at distancere os fra hende så meget som muligt!).
Han skal da nok få et navn lige meget hvad, man da han ikke engang får mit efternavn vill jeg blive rigtig ked af hvis jeg blev helt udelukket fra navngivningsprocessen!
sep 2012
Hvad med liam? Jeg elsker det navn(:
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Jeg kan godt lide Joshua og der er da ingen der analyserer så meget på det.
Alexander kunne jo også blive til Alex???
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
jun 2012
CCD - Du skal måske også have en Joshua nu?
Lykke - Jeg kender det, synes det går hurtigt med svarene idag! Det kan være at folk ikke kan forholde sig til Bastian?
Åh yup, der er mange (: Og, som du siger med din bror, så er det også fedt hvis de skulle beslutte sig for at rejse.
Casbian er pænere på skrift - Der er vægt med høje og lave bogstaver (; Jeg er lidt bestemt med sådan noget
feb 2007
Bastian, er det specielt?? Er det ikke bare en forkortelse af Sebastian?
okt 2012
Bliver mere og mere nysgerrig med HVAD dit fornavn er
Nej, man skal ikke smide alt væk fordi en siger imod! Nøj hvor ville alle navne være ens så!
Og self skal du da være med til navngivningen!
Forresten med Joshua og udtale... Tror folk kan fejle på alle navne.. Min kusine hedder Julie (som jo er meget normalt) og min bedstemor udtaler det konsekven Julje :S
jun 2012
Og, er der nogle navne der paser til en på 70? Mit gør da ikke
Liam bryder jeg mig ikke om. Alexander elsker jeg, men det er for populært
jun 2012
CCD - Enig, men kunne godt gå med til Bastian hvis alt andet fejlet og kæreste ikke rykker sig!
Åh gud, hele tre? Vil gerne have den første overstået først
Lykke - Mit fornavn er såmænd Natasha. Desværre kan jeg ikke forholde til det, og har ingen tilknytning til navnet. Og ingen tror på at det staves sådan. Var det ikke fordi det kostede penge, fik jeg det sletttet, men også her stiller herren sig på tværs (: Det ikke nemt!
Og, ja der kan komme mange fejl i udtale, men man må undgå de værste! Nogle af dem bliver altså slemme!
Åh, jeg skal til scanning om en time, og sidder stadig i PJ's i sofaen - Jeg må hellere komme igang!!!
okt 2012
Hmm... Synes ellers Natasha stavet på den måde giver fin mening... Men ja, der er jo risiko for at barnet ikke 'falder for' sit navn, ligesom dig...
sep 2012
sep 2012
jun 2012
Lykke, desværre er der kun en - Så må jeg tag dem en ad gangen
Maria - Hvis man er i kontakt med det dagligt kommer det vel også? Jeg ved det ikke! På den anden side er der jo mange børn der ikke kan udtale deres navne pga s, f, t eller r (; Carolina er da også pænt.
jun 2012
Er forøvrigt enig med udtale også! Inden for rimelighedens grænser, ikke?
sep 2012
Ccd: du må lave nogen selv(;
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
og ellers så synes jeg Dimitri er utrolig pænt, og det er kan også det hele, og det er der kun 52 i DK der hedder d:
jun 2012
CCD - Det er da til at overskue. Og, jeg kan generelt ikke finde ud af at udtale danske navne, så jeg holder mig det de engelske. Har da stadig ikke fundet ud af hvordan man udtaler Agnes?
Linda - Åh, den går ikke, det hedder min far! Sikke en ballade der så ville blive!
jun 2012
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
navnet stammer fra grækenland (:
jun 2012
Gud ja, selvfølgelig er det det. He, hjernebøvs fra min side (;
sep 2012
sep 2012
sep 2012
sep 2012
Ej jeg forstår bare ikke at hun selv har accepteret det, for det bliver jo stadig udtalt sådan idag(:
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Olander
Nathan
Cilas
Boas
Miklas
Marvin
Nicas
Lian
Timmi
Matti
Nicko
Rubin
Leander
Milas
Zander
Marcus
Elias
Jannis
Marcel
Damian
Ruben
Kasmir
Theo
Todi
Mikey
Selias
sep 2012
sep 2012
sep 2012
okt 2012
Det med utale har ikke noget med talebesvær/hørehemning at gøre.. Der er bare ting som kan være nærmest umulige at udtale hvis man ikke fra barnsben er vænnet til sprogets lyde...
Eksempler er fx spansk Jorge (gået i klasse med en - og ingen sagde det rigtigt), japansk Haruka (udtales Haløka - men det kan australiere ikke sige) og dansk Lykke... Ligemeget hvor mange gange folk gentog mit navn, så blev det aldrig til den rigtige udtale.. hvis de endeligt fik ø lyden, så blev der a til sidst, og ellers hed jeg looga, lugi, lijka, likki etc etc... Og er på ingen måde fordi mine venner ikke forsøgte
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Bastian lyder som et kælenavn..
Syntes godt om Alexander..
Jeg har ikke rigtig nogle alternative bud, måske Vincent eller Benjamin dem kan jeg faktisk godt lide.. Men nu nok lidt gammeldags
jun 2012
Louise - jo, det er helt sikkert med i overvejelserne, og derfor den egentlig også var røget af listen (;
Maria - Det er også træls når folk ikke kan finde ud af at udtale det, men endnu mere når de gør det "bevidst" fordi de ikke vil lære det!
Janne - Det må da kun være danskere der kan udtale cilas? Jeg kan i hvert fald ikke! Men en god liste none the less!
jun 2012
Kan tilgengæld godt forstå hvad du mener, på den anden side udelukker det jo de fleste navne. Mit navn baglæns er ah satan, ikke fedt i folkeskolen :S Eller gode danske navn Frederik, flytter du rundt på nogle bogstaver har du timevis af sjov. (Slet r, indsæt P længere henne, behøves vist ikke skrive det). Så hvor hår grænsen?
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Vi er så en svensker og en inder der bor i dk - så vi skulle også finde navne der alle kunne udtale. ( ingen i min familie inkl mig kan udtale min mands navn, og svigerfamilien kan ikke udtale mit...). Mit førstevalg til drengenavn var Thor, men det fald hårdt på at det er umuligt for manden at ens komme nærheden af at sige...
Vores søn hedder så Alvin. Synes det er rigtig smukt, og så var vi så heldige at det passede perfekt til ham da han kom ud.
okt 2012
Fx ka jeg huske Janus med lynets hast blir til Anus :S
jun 2012
jun 2012
jan 2012
Jeg tænkte ikke på mobning på at bytte rundt på bogataver eller lign. det kan alle blive drillet med..
jun 2012
Ville da 20 gange hellere min søn blev forbundet med en fantastisk bog (og forfatter) og en helt, frem for en profet i biblen eller lignende. Men måske der bare er mig (;
okt 2012
Hm, jeg tror ikke Never Ending Story er så vildt stor i DK.. Jeg har fx kun set den en gang fordi min x ku huske den fra da han var lille (og han er 10 år ældre end mig)
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Man skal altid stave sit navn når man ringer forskellige steder hen... jeg skal altid gentage mit navn når jeg møder nye mennesker og så kan de ikke huske det alligevel .... jeg har skulle ombestille hævekort, falckkort osv fordi mit navn har været stavet forkert ... mine søstre har haft samme oplevelser....
Det er ikke lykken at have et særligt navn!
Man skal tænke sig godt om, for børn har faktisk ikke lyst til at skille sig ud.
Det er vores behov for at være noget særligt, som vi overføre på vores børn*S*
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
jan 2012
sep 2012
sep 2012
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Immanuel (mandens mellem navn)
Sejr ( mandens fornavn)
Wille
Elijah
Joshua
Asmus
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Alvin
William
Oliver
Alexander
Matthew
Matt
Emanuel
Samuel
Elias (men dem er der riiiiiigtig mange af)
Elliot
Dem synes jeg allesammen er smukke navne der vil fungere i uk og dk og andre steder.
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 43 Svar: 663
Syns at Casbian er flot
Derudover er jeg vild med navnene:
Zander
Liam
Elias
Sebastian
jun 2012
Elias (bror)
Silas (bror)
Benjamin (fætter)
Sebastian & Alexander (brødres mellemnavne)
David (far)
Alle andre forslag tager jeg glædeligt imod! (;
jun 2012
aug 2011
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 115
Janus
Villads
Liam
Luka
Noam
Matthis