{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Sagen om Thor.. {{forumTopicSubject}}

Hunden Thor der står til at blive aflivet fordi den har angrebet en gravhund, og politiet mener det er en amstaffblanding (de er ulovlige) men 3 eksperter siger at Thor er en blanding af old english bulldog og mallorca mastiff.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-62520995:tysk-prinsesse-lad-thor-leve.html
En tysk prinsesse har også appelleret til at Thor ikke skal aflives.

Hvad siger I? Hvis Thor nu vitterligt ikke er en kamphund, så har han jo faktisk stadig angrebet en anden hund.
Bør denne hund aflives, eller ej?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sagen om Thor..
  • #1   7. jan 2013 ja, den er tydeligvis utilregnelig og farlig for sine omgivelser? så er det lige meget om det så havde været en labrador - den skulle aflives (:

• #2   7. jan 2013 Han er på ingen måde en kamphund, det har nemlig været ulovligt i MANGE år at bruge hunde til hundekampe smiley

Hvis han er noget er det muskelhund..

Den blev angrebet og forsvarede sig selv..

• #3   7. jan 2013 En ting mere. Tror I Thor er en blanding af de nævnte racer?? På hundegalleri finder jeg kun 9 mallorca mastiff.

• #4   7. jan 2013 Nu er det ikke alle hunde der er på hundegalleri smiley Så ja, jeg tror på at han er en blanding af de 2 nævnte og ikke en amstaff

• #5   7. jan 2013 nååå, vidste ikke den forsvarede sig selv....TS skrev "Thor der står til at blive aflivet fordi DEN har angrebet en gravhund"
    så bør gravhunden istedet aflives...men vil stadig mene thot også skal, hvis denne gravhund er kommet meget alvorligt til skade, hvad kunne den ikke finde på hvis den følte sig truet af et barn så? :s

• #6   7. jan 2013 Ingen af hundene kom alvorligt til skade..

Jeg er selv blevet angrebet af en gravhund, og jeg er stadig mærket efter det, for mig er det ikke søde små hunde smiley

• #8   7. jan 2013 "De kom op at slås" står der helt præcist i artiklen. Ingen af hundene kom til skade. Der står altså IKKE at det var Thor der blev angrebet.

• #9   7. jan 2013 Min egen hund (Papillon) er i øvrigt også blevet angrebet af en gravhund. De kan være nogle hidsige små bæster.

• #10   7. jan 2013 hvis du ser videoen så siger damen at hendes hund først sidder i halsbåndet hvorefter Thor laver modangreb

• #11   7. jan 2013 Det er vist ret meget tvivl om hvem der angreb hvem, men politiet har fastslået at det var Thor der angreb så juridisk er det vel det der tæller..

• #12   7. jan 2013 Beltane - Hun siger jo netop i videoen, at hendes gravhund ikke har hverken angrebet eller bidt Thor. Det var Thor der sad i halsen på gravhunden.

I øvrigt er det også temmelig ulogisk at den 6 måneders gravhund skulle gå til angreb på en anden hund. Det er jo kun en hvalp.

Men det er jo ord mod ord.

• #13   7. jan 2013 Hun siger "Så slipper hun halsbåndet så hunden (Thor hun snakker om her) får lang snor, og så røg den lige i flæsket på ham her"

Tror du skal se klippet igen Beltane smiley

• #14   7. jan 2013 Jeg læste om sagen for et par uger siden på Fair dog ...

Og de har kørt en del sager.... for der er rigtig mange hunde der bliver aflivet på den egn fordi de "ligner" en forbudt race... (det er noget med en bestemt betjent, der er meget emsig)
    Men lige meget hvad, så er det lige meget om det er en Papillion eller labradore... så skal de aflives hvis de angriber eller er bidske....

Men jeg er MEGET imod at dyr skal aflives fordi de kunne ligne en race som nogle politikker har bestemt skal være forbudt!!!

• #15   7. jan 2013 Ja, der er mange huller i den hundelov syntes jeg. Også at det er ejeren der skal bevise at hunden ikke er ulovlig, frem for at det er anklageren.
    Politiet har jo ikke en dyt forstand på, at genkende de forskellige racer.
    Men jeg er enig i, at hvis en hund angriber en anden hund, så skal den aflives.

• #16   7. jan 2013 Karin

Og så er dit indlæg faktisk forkert... for Thor skal ikke aflives pga "angrebet" men pga af race !!

Kære Tv2 Fyn,

Det er med stor beklagelse at vi i aftenens nyheds udsendelse hører jer informerer om at sagen med Thor skulle omhandle en overtrædelse af hundelovens § 6 stk 2, eller 5 ( Bid ). Dette er IKKE korrekt og vi har både i går og i dag, flere gange understreget overfor jer, at sagen omhandler Thor's udseende og hundelovens § 1a og b.

At bringe en sådan fejl information, kan få uheldige konsekvenser for Thor, og befolkningen får et helt forkert billede af sagen, og hvad den drejer sig om. Der er ALDRIG truffet afgørelse om at Thor skal aflives på grund af bid, men på grund af hans udseende.

Hunden Thor var 9 måneder gammel, da han blev konfiskeret en stor hvalp/unghund, der på ingen måde er hverken aggressiv eller har adfærdsmæssige problemer. Sagen med "gravhunden" blev henlagt, og det er der en ganske naturlig grund til - der er nemlig igen sag.

Vi håber at I vil bringe en rettelse i Jeres udsendelse snarest muligt, så denne fejl information ikke forstyrre sagen og Thor's chancer.

Med Venlig Hilsen

Charlotte Andersson
    Formand for Foreningen Fair Dog og Juridisk rådgiver

• #17   7. jan 2013 Ærligt...

Jeg kan ikke se nogle ligheder med de 2 racer, men jeg er jo ikke ekspert på det område.

• #18   7. jan 2013 Okay, så de mener at Thor skal aflives fordi, hvis det er en amstaff blanding så er den født efter at hundeloven er trådt i kraft, og så skal den aflives uanset om den har bidt noget eller nogen. Hmm...

• #19   7. jan 2013 Ja det er NETOP kun fordi den LIGNER en forbudt race at den skal aflives!!! Og det er derfor sagen er så trist....

Som advokaten siger så er der 400.000 blandings hunde i DK ... og det er hunde ejeren der skal bevise at netop deres hund ikke tilhøre en af de forbudte racer.
    Problemet er også at man ikke kan anke sagen til mere en 1 tand højere end politiet... og at hundene bliver aflivet meget hurtigt... så "bevis matrialet" bliver hurtigt "bortskaffet" !!

• #20   7. jan 2013 Okay, ja så skal man da i hvert fald være sikker på, at hunden er ulovlig.

• #21   7. jan 2013 Og da der ingen stamtavle er på hunden, står ejeren rigtig skidt da det er ham der skal bevise at hunden er lovlig..... omvendt bevis førelse ...
    Kan du nævne andre love hvor det forkommer ... at det ikke er politiet der skal bevise at du har begået noget ulovligt ???

• #23   7. jan 2013 Jeg syntes heller ikke det ligner en blanding af de to nævnte racer, og er enig i, at det allermest ligner en amstaff/blanding.

Gad vide hvem disse "eksperter" er der siger, at det er en sådan blanding. Det virker lidt lunkent syntes jeg...

• #24   7. jan 2013 Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad den er en blanding af. Hvis den har angrebet og bidt en anden hund skal den aflives! Næste gang er det måske et barn det går ud over.

• #25   7. jan 2013 Camilla

Den skal netop ikke aflives pga af angreb... da dette ikke kan bevises!!

Men pga den kan "LIGNE" en forbudt race!

• #26   7. jan 2013 hmm og at tage udgangs punkt i hvor mange der er oprettet på HUG er da en lidt sjov udgangspunkt? så bare fordi der kun er 93 Broholmere oprettet derinde gør derved min hund en falsk hund??? arhhh

• #27   7. jan 2013 Den har været med i et "slagsmål", og da den kan ligne en listehund, der skal bære mundkurv og have snor på...det er derfor den måske skal aflives...

• #28   7. jan 2013 *ikke alt er lutter lagkage*

Nej!!!
    Sagen omhandler Thor's udseende og hundelovens § 1a og b.

• #29   7. jan 2013 For det første, så er listen med forbudte racer en ren farce
    For det andet, Thor skal aflives pga noget han ligner... grotesk..
    Hele sagen er grotesk....

Felis* Du konkluderer på samme måde som politiet.. han ligner noget med AMSTAF i så det er der muligvis = aflivning
    Problemet er bare at 3 uvildige eksperter har sagt at der ikke er AMSTAF i Thor og nu skal en 4 ekspert så udtale sig...AMSTAF og Staffordshire terrier ligner hinanden utroligt meget, den ene er lovlig den anden ikke.. selv eksperter har sommetider svært ved at se forskel på de to recer,lige som stafford papirer er blevet brugt til at indføre AMSTAF lovligt i DK.. så generelt har jeg ingen anden mening om hele denne sag end at den er grotesk, specielt fordi Thors ejer skal bevise at hans papirløse blandingshund IKKE er af en ulovlig race!!!

• #30   7. jan 2013 Irene
    Amerikansk staffordshire terrier, eller Amstaff, som den kaldes i daglig tale, er en race med oprindelse i USA.
    Det er den samme hund.

Du tænker nok på den engelske Staffordshire Bull Terrier smiley

• #31   8. jan 2013 G.H du har helt ret..
    Amstaf og engelsk stafford er de to racer jeg mener, de forveksles tit

Syntes det er pudsigt at den ene er forbudt i DK fordi det er en kamphund, men den anden er ikke, selv om de i sin tid blev fremavlet til det samme formål og at de rent faktisk kommer fra det samme stamtræ...
    Amstaf blev indført sidst i 1800-tallet i amerika fra england

nogen der har et bud på hvilke racer der er på hvilke billeder??
    De 4 billeder viser de 4 racer der er tale om i sagen om Thor.....

• #32   8. jan 2013 Nr 1 Amerikansk Staffordshire Terrier/ Amstaff
    Nr 2 Old english bulldog
    Nr 3 Engelsk staffordshire bull terrier eller det kan jo godt snyde og være den forbudte Amstaff smiley
    Nr 4 Mallorca mastiff.

• #33   8. jan 2013 Ping Pong* er helt enig med dig undtagen i at en engelsk staffordshire ligne en boerboel smiley

men som jeg skrev tidligere, så er hele den liste over forbudte hunde en grotesk liste uden hold i ret meget..

• #34   8. jan 2013 Hmmmmm .....

DEN DANSKE DYRELÆGEFORENING holdning
    Citat: ”Det er ikke muligt at fastlægge en hunds racemæssige baggrund – hverken ved DNA -test eller ved objektive anatomiske kriterier. En omvendt bevisførelse stiller den enkelte borger og hundeejer, der er under anklage i en helt umulig situation, når vedkommende selv skal bevise og sandsynliggøre sin uskyld.” citat slut.

• #36   8. jan 2013 Felis

Der er 400.000 blandings hunde i DK ... uden stamtavle.... og der er saftsuseme mange der kan lige en tvivlsom race...
    Fandt lige sådan en vuffer som vil være fuldt lovlig men "kan" mistænkes som en "ulovlig" blanding ...
    http://www.dogbreedinfo.com/valleybulldog.htm
    Jeg ville da kunne få alvorlige problemer hvis jeg anskaffede mig sådan en, for det ville være uden stamtavle!

• #37   8. jan 2013 Politiet har IKKE kendskab nok til de forskellige hunderacer til at kunne vurdere, om en hund er "ulovlig" eller ej.

For et par dage siden skrev en hundeejer, at en betjent, da han så hendes hund, råbte "hvis den angriber, så skyder jeg den".
    Hun måtte efterfølgende troppe op på stationen med dokumentation for, at hunden var en Doberman-hvalp på kun 8 mdr.

I sagen om Thor, finder jeg det for øvrigt forkasteligt, at han nu har opholdt sig på et internat i 4 mdr. og stadig skal være der, til sagen er endeligt afsluttet.
    Han var kun 9 mdr., da han blev konfiskeret, og hans ejer må ikke besøge ham.
    Håber ikke, han mentalt har taget skade.

• #38   8. jan 2013 Her er en liste med hybrid hunde....

Man kan bare kigge på en blanding at en boxer og en lap. for at mistænke den for at være ulovlig.

http://www.dogbreedinfo.com/hybriddogs.htm

Og det er det MIN protest går på... at der er omvendt bevis førelse samt at der noget nær umuligt for nogen som helst at se hvilke racer der er i blandings hunde.

En lov skal ikke bygges på "antagelser" , "gætværk" og formodninger .... hvilket er gældende for denne lov!!

• #39   8. jan 2013 Jeg er meget splittet i min holdning til denne hundelov, for på en side mener jeg aldrig at det at en hund er agressiv skyldes hundens race, men bunder i ejerens forkerte håndtering og mangel på viden om racen.

På den anden side så er jeg mega meget modstander af de forskellige muskelhunde, det er jeg primært pga. at deres kæber låser når de angriber, og så pga flertallet af dem som vælger en sådan race er pumpede mænd på steroider med hjerner som ærter, der ikke har respekt for andre mennesker og mener de er gud og deres hunde skal have lov til at gøre alt for de er bestemt ikke farlige..

Jeg vil til dels give ret i at de nok ikke er mere agressive end så mange andre racer, forskellen er så bare de skader de påføre fordi de har så enorme kæbemuskler, så de uden problemer kan knuse en voksen mands knogler..

Skal Thor aflives??? Hvad er loven værd hvis han ikke bliver aflivet???

• #41   8. jan 2013 Heidi N* der er ingen hunde der kan låse deres kæber når de bider.. nogle hunde har stærkere kæbemuskler end andre og kan derfor være svære at få til at slippe. Læs her:

http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/REU/Bilag/350/648048.PDF

Jeg er , ligesom, G:H: imod denne sag og hundeloven pga. det urimelige i at der er omvendt bevisbyrde om noget som er nærmest umuligt..
    Selvfølgelig skal stærke muskelhunde have en anden opdragelse end en puddel, men selv en puddel kan blive til en kamphund hvis det er det den bliver trænet til..
    Det er jo forøvrigt heller ikke kun muskel/kamphunde der står på listen over ulovlige hunde, der er også flere hyrdehunde på denne liste..

• #42   8. jan 2013 Har ikke læst alle indlæg...

Hunden ligner ikke en amstaffblanding. Er bidet i eget forsvar, skal den efter min mening ikke aflives.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #45   8. jan 2013 Felis...Så har jeg slettet billederne for Irene N, for du har ret, det mås man ikke. smiley

• #46   8. jan 2013 Otto

Hunden har været på et internat i 4 mdr fra den kun var 9mdr.... Thor har ikke set sin ejer i al den tid....
    Og da den bliver lukket ud i gården står der jo en masse pressefolk og en masse andre støtter....
    Jeg er ret sikker på at en hver hund ville reagere lidt nervøs og tilbageholdende i den situation smiley

• #47   8. jan 2013 Uden at have læst alle - men mange af indlæggende, ville jeg lige give mit besyv med smiley

Min søster er gode venner med Thors ejer, og af den retning har jeg ladet mig fortælle, at gravhunden bed først. Så kan det altid diskuteres hvorvidt en hund må forsvare sig.

Ingen af hundene kom noget særligt til, og det er der faktisk ikke blevet gjort så meget i.

Kun at hunden har en mulig race i sig, som er ulovlig, fordi folk ikke tænker sig om før de får hund!

Det MEST groteske er at Thor har siddet på det internat, så længe som han har, pga. dét.. !! Det er dælme ikke sundt, for så ung en hund, og den vil næsten helt sikkert på varige mén.

Felis: Nu ved jeg ikke om du efterfølgende har rettet på din udtalelse fra et af de første indlæg, i nogle af de sidste... Men, det er ikke en kamphund. En kamphund er én der bliver avlet og brugt til kamp.
    Det er denne ikke, og derfor hedder det en muskelhund.
    Du kan tage 2 hunde af samme race, den ene kan være kamphund, den anden muskelhund.

Kamphund er nemmere at sige, men det er en forkert betegnelse, der desværre bliver brugt ALT for ofte, hvilket ikke gavner racernes ry.

Back to topic:
    Uanset om Thors liv blev skånet i går, så er jeg ikke længere sikker på det er for det bedste.
    At man tror, han var aggressiv dengang er én sag - som der tydeligvis ikke bliver gjort så meget i, som selve race - dog er sandsynligheden for han bliver aggressiv/utilregnelig senere, er da en del større nu. Og er det så også pga. race??

• #49   9. jan 2013 Ping Pong* jeg syntes jo så også du skal læse det link jeg har sat ind i min sidste besked.. eller du ved måske noget som videnskaben ikke ved????

Udklip fra link:
    "I forhold til låsning af kæber har forskere ikke fundet en anatomisk forskel på f.eks
    Pittbulls og andre typer af hunde, der skulle gøre det muligt for nogle hunde at låse
    kæberne. Derfor er det ganske enkelt forkert at påstå at denne evne ligger hos nogle hunde."

• #50   9. jan 2013 Felis* havde ikke set den del af din besked....(billederne)
    Janne* tak for det..

• #52   9. jan 2013 Felis* alle hunde er i besiddelse af beslutsomhed... jeg havde på et tidspunkt en gravhund som fik lov at afreagere på friske minkskind... hun må have haft pitt psyke.. for hun slap heller ikke før skindet var flænset i stumper... jeg kunne løfte skindet en meter over jorden med hunden hængende i!!!!
    (grunden til hun skulle afreagere var at hun egentlig skulle have været brugt til jagt, men var skud ræd)
    Det er beslutsomhed og instinkt og har intet med "låsning" at gøre.. det der gør det mere vanskeligt med en hund som en pitt er at de har en meget kraftig kæbemuskulatur som gør at det er meget svært hvis ikke umuligt at tvinge deres kæber fra hinanden...

Kommentér på:
Sagen om Thor..

Annonce