Lektier. Begreb hjælp søges! {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder og arbejder på mine lektier her, en større skriftlig opgave der skal afleveres på mandag. Skal være et essay på max. 400 ord over en novelle, men lige nu er jeg på bar bund da jeg simpelthen ikke kan huske hvad man kalder det.
En lille kort gengivelse af historien. En mand har skudt en han elefant fordi den slap fri mens den var i must. Han ønskede ikke at skyde og dræbe elefanten fordi dens adfærd var naturlig, og dens must er på det tidspunkt den bliver fundet på overstået så den er helt sød tam og rolig igen. Han skyder og dræber så elefanten alligevel fordi han føler sig presset til at gøre den enorme af tilskuermængde bag ham, til trods for elefanten ikke gør en flue fortræd men bare står og spiser. Han REGNER nemlig med at skyde elefanten vil give ham større respekt. Da elefanten så er død, viser det sig at han kun har mistet den respekt man havde til ham. Han forsøger så at godtgøre sit elefantmord overfor sig selv ved forskellige forklaringer.
Super kort gengivet, hvad kalder man det når;
Man gør noget der i bund og grund går imod en selv, og derefter lider man af dårlig samvittighed og forsøger at dræbe ens egen dårlige samvittighed ved at give sig selv forklaringer på hvorfor det var en god ting at gøre det man havde gjort?
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Det nærmeste jeg kan komme er: retfærdiggøre...
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Hans problem er ambivalent... (for og imod)
En følelse af ambivalens opstår når man samtidig har to modstridende følelser eller holdninger.
Og ja så kommer retfærdiggørelsen ind bagefter.....
Og overskriften for det hele er vel Dilemma
Lektier. Begreb hjælp søges!