Et let sårbart emne Et let sårbart emne
Det er med forsigtighed at jeg tager dette emne op, men jeg føler det har en vis vigtighed. Nu har jeg været herinde i en del tid, og jeg har læst mange indlæg og svar i den tid.
Jeg nyder enormt at være på kattegalleri, og dele min store katteinteresse med andre, men ofte synes jeg at jeg møder svar herinde som fremstår meget bebrejdende og negative. Det er klart at man indimellem møder indlæg hvor svaret er indlysende og trods de fleste af os har en erfaring med katte kan det ikke sættes i sammenligning med en dyrelæges.
Som udgangspunkt må man gå ud fra at ingen herinde har intentioner om at være dårlige katteejere, og at det ofte kan være tale om uvidenhed og at det derfor kan virke meget krænkende at folk kritisere og håner andre med deres bemærkninger.
Jeg ville synes det var rart hvis vi herinde tænkte lidt mere over vores svar, og forsøgte at give en åben og opbakkende rådgivning så alle føler sig velkomne og tilpas med at rådgive sig hos andre uden frygten for at bliver overfuset.
Mange mennesker ser ikke katten som noget vigtigt og ofte bliver jeg selv mødt af kommentare som "det er jo bare en kat". Folk tager simpelthen ikke katte seriøst og en lille hjælp til at ændre dette er at gøre dette sted til et positivt og rart sted at være hvor man åbent kan søge information om dette prægtige og vidunderlige dyr.
Jeg håber det vil blive taget lidt til eftertanke, og at i er enige i at vi skal prøve at skabe en god stemning herinde
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 99 Katte: 3 Emner: 54 Svar: 382
Fx. kunne: "i stedet for at komme lang tid bagefter og klage i en tråd der ingen effekt har på dit problem" godt fremstå som negativt og netop være en af de grunde til at folk er forsigtige med hvad de deler.
Hvis du ikke mener at dette indlæg kan fortælle dig noget, eller på anden vis have indflydelse på noget du gør eller tænker, så er det måske unødvendigt at kommentere det og istedet tænke: "Hvis Trine har ret i sin udtalelse så er det da blot dejligt hvis det virker". Specielt nu du påpeger at jeg ikke er den første der tager emnet op, og derved at det jo ikke kun er mig der har bidt mærke i det
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 3 Svar: 22
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
aug 2012
aug 2012
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
Så kan ikke se hvorfor at denne tråd ikke kan oprettes på lige fod med de andre som skrevet oven over.
Alle må oprette de tråde de vil, det kommer ikke os andre ved og så er det næsten lige meget hvad det drejer sig om, bare man holder sig til reglerene.
Men helt ærligt jeg synes også tonen her på KG kan være ret så skæld ud agtig nogle gange og det får desværre de gamle som de nye brugere som er lidt mere følsomme til enten at bakke ud og ikke skrive så ofte eller helt slette deres profil.
Så der må da være noget om det, siden der ofte kommer tråde/indlæg med utilfredshed om tonen herinde.
Man kan altid sige/skrive tingene på en anden måde, ja som hvis man står over for en person, for der ville man ikke bruge sådan en tone, som der nogle gange skrives herinde.
Husk der sidder en person i den anden ende, som bliver ked af det, men det er måske personens eget problem,! nej sådan skal tingene ikke tænkes eller være...Det man får ud af det er, at det i sidste ende gå ud over katten, for brugeren vil måske aldrig mere lukke sig på KG igen og er det ikke for kattene vi er herinde, så kan vi også gøre vores til, at brugerene kan lide at være herinde og skrive i en god tone, så de næste gang vil skrive tråde og indlæg og være med i de forskellige hygge snakke tråde der også er her.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.153
Jeg kan selv godt lide, når en spade kaldes en spade, men jeg ser også, at det gør, at den anden part stopper med, at lytte!
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Så kan ikke se hvorfor at denne tråd ikke kan oprettes på lige fod med de andre som skrevet oven over. **
Helt enig.
Men der ER mange af disse tråde (fra begge "lejre"!) . Det, der efterhånden trætter mig ved dem, er, at de er så diffuse og der bliver skudt med spredehagl. Der har før været kritik af de gamle brugere og de meget aktive brugere. Er det ALLE os gamle aktive brugere den er gal med? Hvis tone er det, der er så stor utilfredshed med? Er det generelt? Er det 100 brugere, der har dårlig tone? Er det 10? Eller to? Er det mig?...
Efter utallige tråde med dette emne, ved jeg stadig ikke, om jeg anses for at høre til de "gamle, harske, hårde kattekællinger, der skulle tage at skrive ordentligt, og lade være med at skræmme nye brugere væk".
Jeg synes selv jeg som oftest er venlig, når jeg skriver, for som oftest er der ikke grund til andet.... men nogle gange er der. ;-).
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Jeg gør af og til det at jeg tjekker brugerens alder og forsøger at skrive så pædagogisk som muligt ud fra dette.
Jeg er nok også tilbøjelig til at kalde en spade for en spade... også IRL. Nej, det gør mig ikke til en Bitsch, men jeg vil gerne have at den jeg skriver / taler til får fat i hvad jeg mener. Nogle kan lide det, andre kan ikke.
Hvis man er ny, så tror jeg at det hjælper meget med at starte med at skrive "Jeg er helt ny herinde, men nu prøver jeg..." for så er der intet at være i tvivl om.
Jeg er passioneret omkring mine katte. De betyder så ubeskriveligt meget og jeg kan blive et helt nervevrag hvis én af dem pisser forkert en dag. Men jeg har også en del praktisk katteerfaring bag mig som jeg gerne øser ud af og når man er TS, så skal man sortere. Noget kan man bruge, andet kan man ikke.
Nu nævner jeg lige navn:
Lotte S:
For flere år siden fik jeg en sviner af dig som jeg i dag kan trække på smilebåndet ad - hvorfor? Jeg har lært jargonen. Sådan skriver du, sådan skriver Fruen, sådan skriver Heidi med Tøsen osv.
Så jeg tror også at det handler om at se hinanden an.
Men hvis der kommer et spørgsmål hvor svaret er indlysende og det ikke fiser ind på lystavlen, så blegner det pædagogiske hos mig - fordi jeg elsker katte!!
Jeg er vist ikke stødt på en mishandler herinde - gudskelov, for der er mange katte der lever et langt liv på Aktiv Kat og div. andre billige mærker og så er det jo bare det!
At jeg så er mærkedyr på det felt, ja det er jo så bare mig.
Men en god tråd du har oprettet og vi trænger såmænd også til lidt god karma
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
Fruen/Susan. Jeg tror at din tone en gang imellem bliver læst som meget hård, ved der er mange som har været efter dig (; Jeg har stor respekt for dig, og læser det som om det er skrevet i god mening, men det er jo nok ikke alle som gør det. Jeg synes dog at det ville være et vattet forum hvis alle pakkede deres ord ind
Men i det hele taget tror jeg at det er dem som ved noget om tingene som altid bliver set som negative, fordi de måske ikke lige skriver det man selv vil have
Jeg kan godt huske da jeg var ny, fik også et par hagl eller to, men jeg elsker jo at være herinde, så mig slipper i altså ikke for
aug 2010
Susan:
Det er også lidt synd for dig at du har fundet sådan et billede af Otto.
Du er jo ikke så strid som han ser ud
aug 2010
Perfekt at du afslører at du har asperger, det gør jo nole mere ligefremme end andre.
Og ja, du er f***** god til at formulere dig.
Dén ros skal du have herfra
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 81 Svar: 486
Jeg blir dog lidt, meget provokeret af hvordan dette modtages, fra primært Fruen, måske det er piv-piv, i din optik, når du ser tilbage på og jeg citere 'hvordan det har været' .. Måske det har været værre - I don't know, and I don't care. Har man kattene i en vis interesse, så må man også gøre det noget for at de lytter og det gør man ikke ved en hård, kold tone, det gør man ved at sige tingene, på en rar og venlig, imødekommende måde. Det er videnskabeligt bevist at hvis man vil ind til en person, så er man nødt til at starte med positivt, pænt rådgive og så slutte af positivt - ikke negativt, på negativt, på negativt. For så er det menneskets natur at vende det døve øre til.
Så det var mit galde - men måske man skulle se lidt på tingene, istedet for at brokke sig over at endnu en af disse tråde igen er blevet oprettet.
Der må jo være noget om snakken, når der er så mange af disse tråde pt...
aug 2012
jan 2014
aug 2010
Tonen herinde er lidt op og ned.
I perioder er det en sand fornøjelse og andre perioder er der trolls, dobbeltprofiler og sure meninger i massevis. Lige pt. synes jeg faktisk at der mangler lidt "hygge".
Jeg tror at det er det Fruen hentyder til.
jan 2014
sep 2012
nov 2013
Rigtig dejlig aften, alle sammen, nu vil jeg lukke min misling ind og hygge med og om hende.
aug 2012
aug 2010
Nu hiver du navne ind og jeg håber ikke at det betragtes som udhængning:)
Janne: Ellers giver du mig bare et par på kasse. ikk'?
Fruen alias Susan, Lotte S, Felis, Tine mfl. blev engang nævnt som "trendsættere" - og mig inklusiv.
Men I meget kan man sige om jer, I taler frit ud af posen og det kan jeg sgu godt lide!
Og der er ingen på Guds Grønne Jord der går fri, alle har noget at bøvle med, sagt på jysk!
Vi er alle forskellige og kender kun (de fleste af os) hinanden virtuelt og det kan også være en udfordring i sig selv.
Trine:
Jeg ved ikke om du tænker på frustrationstråden, men her kan alle læsse af, ligefra om de er blevet våde på vej hjem fra job til at de er blevet fyret eller at katten har været til dyrlæge et utal af gange.
Det synes jeg sgu er okay
jan 2014
nov 2013
aug 2010
Asperger (som i øvrigt er pissegode til pcére og er ofte ansat i sådanne firmaer) er handicappede.
Nu er jeg aktiv i 2 handicaporganisationer. Jeg har reelt 3 handicaps, men jeg kan bedre lide ordet sygdom fordi alle mine sygdomme er skjulte og de ville være fedt med en krykke engang imellem
Så hvilke definitioner der bruges er helt op til den enkelte hvad man har det bedst med
aug 2010
Jeg synes jeg gjorde meget for at redegør hvem jeg er og hvad jeg står for..... dette er for meget ...måske en uvidenhed der lige skulle flashes.... så går jeg sq her er ikke plads til mig ....
Gu er der så, for det handler om rummelighed! Og vi må blot erkende, at den rummelighed er der ikke alle der besidder.
Sådan er det også IRL!
sep 2012
Jeg har diagnoserne svær depression og ADHD og jeg ser mig selv som kronisk syg, ikke handicappet
aug 2010
Når det er sagt, så er der mange der himler op om at så bør jeg ikke have kat og bla bla... men det er mit valg.
sep 2012
Hold da op vi går OT lige nu
sep 2012
Jeg ser min ADHD som meget mere psykisk og ikke fysisk, så kan det godt være at jeg høre ind under handicapområdet på kommunen, men jeg betegner min ADHD som en sygdom - læs her, MIN adhd - ikke andres
jan 2014
nov 2013
Lidt ligesom 'kørestol' og 'rullestol', jeg hader når folk siger at jeg sidder i rullestol, nej jeg sidder i kørestol. jeg ser ikke mig selv som handicappet men syg, at jeg så ikke bruger det ord, som Fruen synes, det er da beklageligt, hvilket jeg også har skrevet privat til Fruen
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Jeg mener også at folk kan være lige lovlig hårde i tonen for de helt nye, eller meget unge piger/drenge.
Selvfølgelig er det da ok, at "lægge svensken på disken" - men det skader jo ikke, at man lige tænker over hvilken tone man benytter.
Uanset handicap, sygdom eller hvad man vil kategorisere det som - så skader det aldrig at tænke sig om en ekstra gang, inden man trykker på "opret svar".
Fruen blev jo ked af, at ordet sygdom blev brugt om hendes handicap - et godt eksempel på, at ikke alle ting opfattes på samme måde.
Fra en kattedame med ADHD, svære depressioner og angst
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.153
Jeg kan lide den forskel der er på os og jeg nyder også diskussionerne, men nu og da kan gnisten blive væk, og det bliver et kort svar i en tråd om et af de super populære tråde om foder og urenlighed, vær glad for, at der er nogle som hænger ved og svare igen og igen på de samme ting og ikke bare springer over!
Og misforstå ikke dem som svare gør det med liv og sjæl og fordi de elsker katte
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Hvor er du modig og sej
Min søn er Asperger i en mild grad, han er skøn og fuld af empati .dygtig og fuld af humor. Han har ikke ADHD .
Men han har lidt socialangst, bekymre sig om mange ting, ting han faktisk er for ung til at bekymre sig om.
Asperger s er IKKE syge men utrolig intelligente personer der har en stor viden om mange ting.
Efter folkeskolen skal Chr i en gymnasieklasse for autister
jan 2014
jan 2014
jan 2014
jan 2014
jan 2014
jan 2014
dec 2006
Den faldt også mig i øjnene. Nille mente jo tydeligvis intet ondt eller sårende med det. Og Fruen - du agiterer netop selv ofte for, at man skal passe på med at være nærtagende og fejlopfatte indlæg, såååååå ;-).
aug 2012
Er det bare umuligt at respekterer hinanden,
En tråd der omhandler emnet respekt ender i fnidder, det er da utroligt.
Og ærgeligt.
aug 2010
Det er sværere at svine hinanden til face to face.
aug 2010
Det er da godt at du har glemt historien, jeg må da indrømme at jeg blev noget forbavset, jeg havde ikke været her så længe
Jeg havde en syg kat - mente jeg måske nok, måske ikke.... og på et tidspunkt gik det stærkt, afsted med kræet i buret - uden at tænke på at min pc stod åben på KG og da jeg kom hjem med katten igen havde du skrevet noget i stil med:
"Og katten viser så mange tegn på at være meget syg og så sidder di bare dér og skriver!"
Jow, jow!
Der fik jeg lige læst teksten - og fundet ud af at du kalder en spade for en spade...
aug 2012
dec 2006
I burde kunne se forskellen i at gå personligt efter nogen, som jeg følte det og gå efter handlingen.**
Der er nu ingen grund til at anfægte min skelneevne desangående.
Og sorry Janne # 79, så skal jeg nok undlade at skrive mere, der risikerer at føre til fnidder i denne tråd.
aug 2010
Du er tilgivet for længst
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 8
Jeg kan kun bakke dig op om at tonen herinde som regl ikke er særlig pæn. Det er synd at kattegalleriet tillade folk at tale så dårligt til hinanden. Forumet skulle gerne være for alle og at man taler pænt til hinanden herinde burde være en helt alm. måde at tale sammen på - også selv om man måske er uenig. hilsen jane
feb 2014
Følger: 1 Svar: 3
Jeg skrev mit første indløg efter en ung pige havde spurgt om hjælp om hendes kat. Det gjorde mig utroligt trist at se hvor mange fordømmende bemærkninger der var, og jeg kan kun være glad for at der var nogle der gav gode støttende svar, ellers havde hun nok følt sig skræmt væk.
Mit indlæg var ikke at give råd om hendes katte problem. Jeg havde ikke selv nogen viden om det specifikke problem.
Min respons var:
Det gør mig utroligt ked af det, når jeg ser, at nogle af de svar der kommer er så fordømmende. Vi elsker jo alle vores dyr, og vil gøre alt det bedste for dem. Elsk også jeres medmennesker og accepter, at vi alle har lov til at være her, og at INGEN af os er perfekte.
Er vi ikke her for at hjælpe og støtte hinanden? Er det ikke sådanne, så kan jeg se, at jeg er havnet det helt forkerte sted.
Ja, giv meget gerne råd og oplysninger. Det kan gøres på en støttende måde, uden at være fordømmende.
Med venligste hilsner og med bedste intentioner
Jeg fik dette feedback... du ved hvem du er:
*Leni og dit bidrag til trådens emne er ???? Eller er du her bare som suporter *
Jeg svarede ikke på dette. Så kom dette fra samme person: .
* nu du er så sprit ny herinde, så synes jeg du skal oprette en tråd om hvor du fortæller lidt om hvor god du er til at fortælle andre hvor deres grænser er.
Velkommen siger jeg alligevel, selv om det er ret tydeligt du kun er oprettet som suporter og har som det aller første fundet denne tråd hvor du lige kan pege fingre af andre.
Jeg smutter ud af tråden for den er da så kvalme frembringende efterhånden------->'
Det var min velkomst til KatteGalleriet. Nu smutter jeg altså,.... Hvilken skam... Farvel til de søde mennesker herinde.....
Er også på HesteGalleriet, som har god tone.
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Mit allerførste indtryk af KG var på ingen måde positivt, og det er det til en vis grad stadig ikke.
Da jeg begyndte at være aktiv herinde oprettede jeg self. mine katte og jeg havde dernæst nogle annoncer, den ene annonce jeg havde var nogle gavekort på til noget foder på 50 kr stykket, dem ville jeg sælge samlet.
Jeg fik den ene sviner efter den anden i indbakken om at jeg var et lavt og klamt menneske når jeg solgte gavekort som man normalt fik gratis med ved killingekøb.
Jeg havde selv betalt for de gavekort (Hvilket fremgik af annoncen) og havde ikke købt killing, det kunne man også se på min profil der var 3 voksne katte, udover det havde jeg ligefået min allerførste racekat (Voksen siameser), så hvordan pokker skulle jeg kunne vide at det var noget man bare fik? I min verden får man ikke bare sådan nogle ting.
Det endte med jeg slettede annoncerne, smed gavekortene ud og holdte mig fra KG i lang tid.
Da jeg så endelig begyndte at være aktiv igen og deltage i tråde, så jeg de samme personer om og om igen sidde og hakke på folk, og jeg blev simpelthen så ked af det. Nu jeg ikke specielt følsom, ikke når det kommer til mig selv, jeg er vant til at få hak og at blive trampet på, men når jeg ser andre blive haglet ned så kan mit pis godt koge en smule.
Der er stadig et par stykker herinde jeg intet positivt kan se ved, ergo holder jeg mig langt væk fra dem og prøver så vidt som muligt at holde mig fra deres tråde eller tråde hvor jeg ved de muligvis vil deltage.
Det syntes jeg er super ærgeligt og trist, så kan man sige "Jamen så skid da hul i hvis de skriver/kommentere", og ja måske, men på den anden side så gider jeg bare ikke alt det mundlort der kommer fra dem, og jeg tænker at det bare bidrager til den kedelige stemning der er i de tråde.
Jeg er selv en af dem der mener at selvom OP måske er en klap der ikke kan varetage sin kat, så bør man stadig tilgå det på en "ordentlig" måde, netop fordi (Som mange skriver) at TS højst sandsynligt vil løbe skrigende bort, også får katten squ ikke hjælp. Jeg har selv flere gange været tæt på at slette min konto, og det ville jeg ikke få nytte ud af, for jeg har faktisk lært en masse herinde.
Der er lidt en tendens til at tale ligeud af posen herinde, og det kan jeg som sådan godt lide, det gør jeg også selv, nok bare på en lidt anden måde.
Jeg har sågar set flere skrive "Kan du ikke lide tonen så smut/Kan du ikke lide lugten i bageriet så skrid", det har da virkelig ikke meget med "Der skal være plads til alle" tesen vel?
Jeg håber personligt at stemningen/tonen, med tiden bliver bedre eller at folk bare engang imellem sætter sig på sine hænder og lader andre med bedre people-skills tage over. Og nej lad nu være med at overfortolk hvad der blive skrevet, folk skal deltage som de lyster, men der er bare nogle individer herinde der har en tendens til at være tastatur-krigere, og de er måske ikke lige de bedste til at rådgive en 13 årig om kat når de har den der lige-ud-af-posen væremåde.
Jeg er dog ikke bleg for at indrømme fejl, og jeg kan squ også være lidt af en kælling fra tid til anden, jeg prøver dog at lade være og har MANGE gange slettet alt i kommentar boksen og forladt tråden, netop for at ikke at gøre noget jeg ville fortryde.
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 8
aug 2012
Min opfattelse er at generalt er KG et skønt sted at være <
Tonen kan være hård, men dette er ingenting i forhold til fx et politisk forum.
Så på med de positive briller
Et ordsprog der siger alt ;
Som man råber i skoven får man svar
aug 2012
Nemlig og som før nævnt det skrevne ord kan nemt misforstås.
Og så kunne det være rart hvis de forsmåede lige gav det en chance mere
Som du ved var mine startoplæg ikke særligt velovervejet, der fik jeg fuldt fortjent at vide at sådanne indlæg ikke var hensigsmæssige
Det rettede jeg mig efter , og nu nyder jeg min sparsomme fritid på KG.
Folk giver alt for let op og istedet for at kigge indad er det så nemt at give alle vi andre skylden
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
aug 2010
Jeg vil bare sige, at jeg vovede mig herind en sen aften og mit første emne handlede om en nærmest ubærlig sorg. Hele historien blev krænget ud og jeg fik sådan en pæn og varm modtagelse - også af dem der sommetider ikke lægger fingrene imellem.
Jeg kan sgu godt lide KG.
Tag til dig hvad du kan bruge og smid det væk som du opfatter som pladder.
ag "ja-hatten" på
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Hvis der er noget jeg ikke er......
Men man burde da i det mindste kunne forlange, at tonen man bruger til at aflevere budskabet i, er pæn?!
Man behøver jo ikke at fare ud med bål og brand??
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 14
Et let sårbart emne