Alt for hjælpsom nabo Alt for hjælpsom nabo
Jeg har et problem - jeg kalder det selv for et problem, andre vil sikkert synes jeg er gak.
Nå men, jeg flyttede ind i en lejlighed i maj sidste år hvortil der er et lille frimærke have. Haverne er delt op med et rækværk hvor man kan kigge over til hinanden.
Jeg har ikke noget ønske om at være social med naboerne. Men min nabo til den ene side er en ældre herre der hele tiden forsøger at komme i kontakt til mig, plus hele tiden vil ordne min have.
Sidste år kom han hele tiden rendende fordi han ville ordne dit og dat for mig, så var det græs han ville slå, så var det kanter han ville hakke af, og hækken klippede han da lige uden at spørge om lov.
Jeg har ikke lyst til at han gør de ting for jeg har ikke lyst til at skylde ham noget. Han snakker flere gange om hans gode gerninger, ligesom om han fisker efter at man skal takke ham tusind gange og være så taknemmelig. Og så bliver jeg sgu Rasmus Modsat! I øvrigt kan jeg da indimellem også godt selv li at pusle i haven, men kun når JEG gider det, og ikke når naboen synes mine kanter skal hakkes af eller græsset skal slåes.
I år har jeg så valgt at jeg ikke snakker med ham når vi er i haverne på samme tid, men den fiser vist ikke rigtig ind på lystavlen ved ham. Han snakker stadig til mig. Men altså jeg hilser da venligt på ham og sådan noget, det er ikke fordi jeg bare er en møgsur heks overfor ham.
Nu har han så sagt til mig - han spurgte ikke, informerede mig blot meget bestemt - at hans kammerat og ham ville komme i næste uge og ordne mine hække. Jeg sagde spagt at det skulle de da ikke, men han insisterede, så jeg sagde ok. Nu har jeg så aftalt med en veninde at jeg kommer over og låner en hækkeklipper ved hende, så jeg kan komme ham i forkøbet.
Jeg er temmelig træt af det, for jeg føler meget at han invaderer mit privatliv i haven, ved hele tiden at ævle løs til mig når sidder i haven og læser fx. Nu svarer jeg så med enstavelses ord, og nogen gange svarer jeg ham slet ikke, lader som om jeg er fordybet i min bog.
Jeg ville enormt gerne sige fra, og forklare hvordan jeg helst vil have naboskabet, men problemet er min kat Tyson. Vi må gerne have kat her men de må ikke være til gene for naboerne.Jeg er bange for at hvis jeg begynder at sige fra overfor hans overdrevne venlige naboskab, vil han blive så sur at han klager til boligforeningen og sige at Tyson er til gene.
What to do?
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 33 Svar: 426
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 81 Svar: 486
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
De to ting har jo ikke noget med hinanden at gøre.
Men ja, jeg ved godt at det kan det få, hvis han er selvoptaget og emsig nok, og det kan han meget vel være. Fornemmelse for andre viser han da ikke, selv om han vist gerne vil have det til at se sådan ud
Jeg tror, at jeg ville takke ham meget for hans store hjælpsomhed, og fortælle ham, at det dog er meget vigtigt for mig at få lov at gøre tingene i mit eget tempo uden indblanding ... men hvis jeg måtte få lov at bede ham om hjælp, i fald der er noget der skulle knibe for mig ...
(Mht snakken over hækken. Tja, man er vel næsten nødt til at sige direkte til ham at man vil have fred, men så bliver han vel møgsur
Æv, hvor må man bide meget i sig, for ikke at risikere at nogen skal hævne sig via ens katte
Hvis du tilfældigvis kender nogen i bestyrelsen, kan du måske komme situationen lidt i forkøbet.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg tror personligt, nu ved jeg jo ikke præcis hvordan han er, men hvis jeg umiddelbart stod i din situation og ham manden virkede flink og til venlig, så ville jeg en dag invitere ham ind til en kop kaffe i haven, sige til ham at du virkelig sætter pris på at han gider give dig en hånd fra tid til anden med havearbejdet, men at du altså ikke har mulighed for på nogen måde at gengælde hans søde gestus, og det gør dig forlegen, så om i ikke kan lave den aftale at han kun hjælper hvis du beder om hans hjælp og så "betaler" ham med lidt kaffe og kage når hjælpen er vel overstået..
Jeg tænker det måske er en fin måde at feje ham af på og så kunne du jo prøve forsigtigt at høre om han syntes din kat er til gene, så har du ligesom vejret den del også..
Jeg tror faktisk blot han er en ensom sjæl der elsker at nusse i haven, var det mig ville jeg tage i mod det med kyshånd, hvis man altså bare kunne få en aftale i stand med at det enten var på bestemte dage eller at man lige aftale en dag inden han bare kom vadende ind i haven
mar 2011
Sidste år satte jeg slet ikke nogen grænser, jeg lod ham gøre alle de ting han kom i tanke om at der skulle gøres i min have. Han satte sågar et rækværk op, fordi jeg på et tidspunkt sagde at jeg engang gerne ville have mit rækværk flyttet. Vupti, så kom der anstigende 3 mand med et pælebor og så flyttede de mit rækværk. Det sagde jeg selvfølgelig tusind tak for, og inviterede på kaffe og hjemmebag.
Men den ene ting tog den anden, og efterhånden begyndte han at "kræve noget" igen for sine tjenester. Så var der lige nogen bukser der skulle lægges op, så var der en ny telefon der skulle startes op, og han ville også gerne have at jeg bagte en kage til hans søsters fødselsdag. Det bliver bare lynhurtig for meget med ham. Jeg havde jo ikke BEDT om han lavede de ting i min have, havde nærmere tværtimod sagt at det behøvede han da ikke. Så jeg blev ret træt af at skulle "stå i gæld til ham". Den følelse har jeg bestemt stadigvæk.
Britt L, jeg synes det fornuftigt det du siger med at jeg skal passe min have til UG. Det prøver jeg også på at gøre nu, men det ligger mig ikke så meget på sinde at den skal stå skarp og afrettet, som det gør for min nabo.
Han begyndte også at invitere mig ind til aftensmad, ville bestille stjerneskud til os henne fra delikatessen. Inviterede mig også med til fest. Kunne ikke li at sige nej, og senere fandt jeg så ud af at han havde betalt næsten 300 kr for at få mig med!!
Min veninde joker med at han måske er forelsket i mig...han er vel omkring de 70-75 år og jeg er 47. Jeg synes ikke en gang det er ret sjovt.
Jeg sagde så fra sidste sommer, da han begyndte på det med at vi skulle spise aftensmad sammen og sådan noget. Kan ikke helt huske hvad jeg sagde dog.
Han er bare typen som tager hele armen hvis man rækker ham en lillefinger. Så det er sådan enten eller, med ham. Begynder jeg at invitere ham ind på kaffe for at takke ham, vil jeg have ham rendende konstant.
Jeg er fornylig blevet skrevet op i foreningen på nogen rækkehuse, som jeg så dog ikke kan komme i betragtning til før jeg har boet her i 2 år. Så jeg må holde ud i et år endnu.
Tinka > Jeg tænker lidt over det med Tyson.
Min nabo fortalte sidste år, at han indimellem så Tyson gå forbi eller lige lurede ind i hans have, og jeg spurgte straks om det var træls for ham at Tyson måske lige vandrede ind i hans have. Det sagde han at det bestemt ikke var. Det virker som om han godt kan li Tyson. Jeg sagde at han bare skulle jage Tyson ud, hvis det var træls, Tyson er så sky at hvis først nogen jager ham ud et par gange, tør han ikke gå derind igen. (gjorde min gamle nabo, og efterfølgende turde Tyson ikke en gang gå gennem deres hæk)
Jeg frygter bare at han kan vende på en tallerken hvis han bliver sur på mig. Men nå, så må jeg jo flytte hvis det går helt galt. Flytter sgu ud på en øde gård hvor ingen interesserer sig for hvordan min hæk ser ud eller går op i om mine græplænekanter nu er tilfredsstillende lige hehe.
Takker mange gange for jeres input.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og altså du ikke kan gengælde hans tjenester for du mangler overskud i hverdagen..
Hvide løgne skader ingen hvis de ikke kan opdages
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Jeg sagde så fra sidste sommer, da han begyndte på det med at vi skulle spise aftensmad sammen og sådan noget. Kan ikke helt huske hvad jeg sagde dog.
Jamen det er desværre ikke utopi
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Og jep, han er lige typen, der kan vende på en tallerken, hvis hans egen private virkelighed anfægtes.
Åh ja, ødegård, det fantaserer jeg også ofte om - hvilken ro, hvilken fred, hvilken frihed....
mar 2011
I går lånte jeg en hækklipper af min veninde og fik klippet mine 2 små hække, så jeg kom Henry i forkøbet denne gang. Men til gengæld blev jeg så tvunget til at klippe dem 2-3 uger før den tid jeg selv havde tænkt mig at gøre det, men nå, pyt. Nu skylder jeg i det mindste ikke Henry noget
Alt for hjælpsom nabo