413 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 2 Svar

Julie J
Julie J
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10

arbejdsgiver snyder, hjælp! arbejdsgiver snyder, hjælp!

Jeg håber der er nogle, der har gode råd og kan hjælpe!
Jeg har haft arbejde som rengøringsassistent siden 20. Maj i år og min kontrakt løber til d. 31. August da jeg skal studere medicin fra 1. september. Jeg er ikke medlem af en fagforening, da jeg ikke har haft arbejde før, og tænkte ikke det ville blive nødvendigt, da det jo kun var nogle måneder det drejede sig om. Dumt og ærgerligt! For det viser sig, at min arbejdsplads simpelthen snyder så meget. De bryster sig på hjemmeside og kontrakt med at de har overenskomst med RSBA og 3F, og i denne står der er masse tillæg samt løn ved overarbejde. De hev mig ind til samtale, fordi jeg havde brugt for meget kørsel et par dage (hvor de havde givet mig ukorrekte adresser så min GPS kunne ikke finde det) og ville trække mig nogle timer. Desuden snakkede de (min chef oh hendes datter) utrolig grimt og nedladende til mig. Jeg har arbejdet nogle uger med 50 timer, altså 13 timer i overarbejde, og spurgte her om jeg fik overarbejdsbetaling for det, eftersom der står i overenskomsten. Til det svarede min chef "nej det ved GUD du ikke gør!" som om hun mente "hvordan kan du være så fræk at spørge om det!" og påpegede selv, at det står i overenskomsten at jeg skal have, men det nægter hun at give mig. Alle disse overarbejdstimer løber op i i hvert fald 6000 kroner, som er mange penge for mig.
Mit spørgsmål er nu, hvad kan jeg gøre, nu jeg ikke er i en fagforening? Jeg føler mig udnyttet og ved jeg ikke er den eneste. De har blandt andet ansat nogle polakker uden kontrakt til meget lav løn og betaler dem heller ikke for transport. Jeg håber der er nogle, der kan give nogle gode råd, på forhånd tak!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  arbejdsgiver snyder, hjælp!
  • #1   2. aug 2014 Jeg tror desværre du står ret skidt da du ikke er medlem af fagforening eller a-kasse, hvis din arbejdsgiver er medlem af arbejdsgiverforeningen eller en fagforening, så kan du kontakte dem, men det tvivler jeg stærkt på at hun er..

Mht polakkerne så kan du melde dette til skat, men det hjælper ikke dig desværre..

Du kan evt forsøge at kontakte 3F og høre om de evt kan eller vil hjælpe dig på nogen måde, evt ved at du melder dig ind nu, der er nogel fagforeninger der gør dette, særligt hvis du kan henvise til hjemmesiden at der står at der er overenskomst med 3F..

• #4   3. aug 2014 Der er lige en finte mere.... overarbejde udbetales ikke per uge i de fleste rengørings jobs.. det bliver udregnet per mdr. Det vil sige at du kan arbejde 50 timer den ene uge og måske kun 25 timer næste uge...

Mht. til kørsel skal det fremgå tydeligt om du får løn per time + kørsels tillæg eller om du får løn for det samtlige timer du er på job inkl. kørsel.

Jeg ved mange firmaer kun betaler timeløn for de reelle arbejdstimer... og et lille tillæg for den tid det tager mellem kunderne.... så du faktisk kan gøre rent i 7 timer om dagen ... og så lige bruger 2 timer oveni for at køre mellem kunderne... og det er fuldt lovligt desværre... og det er en metode mange kommuner bruger bla. i ældre rengøringen...

Men skynd dig at kontakte 3f og se om de vil kigge på sagen hvis du melder dig ind inden kontrakten udløber.

Kommentér på:
arbejdsgiver snyder, hjælp!

Annonce