{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.051 visninger | Oprettet:

Geniet !
Geniet !
Tilmeldt:
16. maj 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Intelligens!!! {{forumTopicSubject}}

Mennesket er uden tvivl og diskussion, det mest intelligente væsen, der har betrådt denne jord; men hvad med vores dyr!?
Af alle husdyr/kæledyr vi har, hvilket er så det mest inetelligente? Det er/føles simpelt, for alle dem, som har hver sit, men det er det ikke. Det kan måles og dette er FAKTA.
Katteejere siger, at katte er mest intelligente, hundeejere siger hunde er mest intelligente osv.
Men ak og nej, det er ingen af dem. Vi vil ikke spise vores hunde eller katte, de er jo vores familie og de er intelligente, vi kan jo ikke spise et intelligent dyr, som vi kan "kommunikere" med. Men mine kære medmennesker, det er dog vores yndede bacon "grisen", som indtager førstepladsen mht. intelligens. Den har dog lidet at bruge det til, men ikke desdo mindre har den det. Jo som nogle vil sige Delfinen og Chimpansen er mere intelligente, men det er nok sjældent vi holder den i hjemmet!!! Hvilket er så nummer 2, det næste dyr i rækken; er det katten? Nej og skal nok senere forklare hvorfor. Det næste i rækken er hunden. Hunden er et flokdyr (som mennesket og delfinen og chimpansen) De mest intelligente dyr er som regel flokdyr, fordi de skal bruge tid og resurser på at kommunikere, hieraki og koordinering under jagt. Og tiden har de netop, fordi de jager i flok, og kan nedlægge større bytte (føde). Nu tænker I, så kommer katten på en 3plads, men nej det gør den ikke, jeg vil slet ikke fortælle hvor lavt den ligger. Min hensigt er mest at fortælle, forklare hvad intelligens er og hvad forskellen på hundens og kattens intelligens er. Mennesket har en stor hjerne, den største, men vi har også noget alle dyr har, nemlig en hjernestamme. Deri sidder instinkter, reflekser osv. Vi kan også huske med vores hjernestamme, dog ikke i samme forstand, som vores hukommelse i hovedhjernen. ved gentagelse, husker hjernestammen, fx. hvis du har prøvet at brænde dig på noget, vil hjernen automatisk, inden du når at tænke, via refleks sørge for, at du ikke kommer til at brænde dig igen. På samme måde husker fx. katten. Og forstå nu, at katten har nogle fantastiske instinker, en utrolig overlevelses evne og tilpasnings evne. Men længere er den ikke. Den kan ikke huske i samme forstand som du og jeg. Hvis du er væk fra i den i en periode, vil katten ikke huske dig, på samme måde, som du husker den. Kattens hjernestamme har lært, at din lugt din lyd, din person er lig tryghed, mad osv. Et eksempel fra det virkelige liv, er en udsendelse jeg så om vilde huskatte i Rom. 2 kattesøstre fik kuld samtidig og deltes om opgaverne, den ene gik på jagt, og den anden passede killingerne, og det skiftedes de til. En dag, da den ene var på jagt, blev det koldt og regnvejr, og den tilbageblevne søster flyttede killingerne et andet sted hen, hvor der var varmere og tørt. Da den anden søster kommer tilbage, kan hun ikke finde dem. Filmholdet vælger da, at følge den søster som flyttede killingerne. 2 dage senere ser de den anden søster, som havde været på jagt og ikke kunne finde dem, komme gående. Hun gik lige forbi sine killinger og søster uden at kende dem, og forsvandt igen. En hund derimod, kan huske sin ejer, selvom denne ejer har været væk i årevis. Tro nu ikke, at jeg ikke kan lide katte, jeg elsker katte, har altid haft kat, og vil altid have katte, de er pragtfulde dyr. Men grunden til mit indlæg er også de diskussioner, jeg ved har været herinde, med folk som påstår at katten er mere intelligent end hunden. Folk siger katten er selvstændig osv, at det er tegn på intelligens. Men det er misforståelser. Fx. når 2 katte slås, og de bliver for stresset, så stopper de, og virker ligegyldige, slikker sig selv. Det er fordi de ikke har en "over"hjerne som vores "ID" til at tænke, fundere, afgøre hvad den skal, den slår derimod fra, afstresser.
Mange af de ting en kat gør, er også spontane, de er ikke et resultat af overvejelse eller tænkning, men det kan virke sådan, og derfor snyder det mange mennesker. Jeg vil lkke skrive mere nu, jeg kunne blive ved, men skriv endelig og jeg vil prøve at svare både de sure(som jeg ved kommer) og de intelligente kontruktive.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Intelligens!!!
  • #1   17. maj 2006 Synes det er spændende læsning :o) Og vidste også godt det med grisen. Det kan nogen gange undre mig at man har målt hunde til at være så kloge, for jeg har umiddelbart ikke set dem gøre noget vildt intelligent? Og jeg kan godt lide hunde......gider bare ikke have dem selv ;o)

  • #2   17. maj 2006 Ingen sure opstød herfra, for du har jo helt ret.
    Jeg tror problemet med os kæledyrs-slaver, er at vi tillægger vores dyr, følelser og intelligens fordi vi betragter dem som en del af familien.



  • #4   17. maj 2006 Meget spændende! Og nu til " Hvis du er væk fra i den i en periode, vil katten ikke huske dig, på samme måde, som du husker den." - for der har jeg en oplevelse på at katten altså godt kan huske.

    Min Shiva havde killinger, og en skulle ned til min fars nabo på fyn, og den kom hjem til ham, og gemte sig med det samme... Men på det tidspunkt havde killingen heller ikke været vant til en mandestemme, men jeg gik så den kunne få noget ro. Dagen efter henter naboen mig pænt og siger at han ikke kan finde katten, og jeg går over til ham, da jeg kom ind kaldte jeg bare Misser en gang og vupti så sto jeg men en kat i hånden, den sprang op i favnen på mig. Men nu snakker du også længere perioder, og 7 uger senere er jeg på besøg igen og går over i hans have og kunne se killingen med det samme den så mig kom den sponsende og miauede højlydt - nåede ikke engang at kalde på den...

    Så jeg tror det kommer an på kat...


  • #5   17. maj 2006 Tænker ligesom Marianne, at det kommer an på designet af testen og definitionen af inteligens. Ofte måler vi inteligens hos os selv og dyr ud fra evnen til at løse nogle "logiske" opgaver eller ud fra hvor lang tid det tar for et dyr at reagerer son vi menneskene mener er det mest inteligente. Hvad man sjældent tar' med i sin overvejelse er at alle dyrene er forskellige (som du også nævner) og derfor ikke skal reagerer ens!
    Vi måler dyrets evne til at lære og udføre komandoer, og huske disse. Men tit ser vi hunden bliver trænet fra helt lille, den for altså opbygget og støttet sin evne til at klare netop disse tests godt. Katten derimod den får lov at passe sig selv, og leve på naturlig kattevis, den er utrænet og ikke vandt til at løse den slags opgaver. Man hiver jo heller ikke en elev op til matematikeksamen hvis denne aldrig har set tal før?

    Tit hører man dog fra folk der lever af at træne alle mulige slags dyr, at katten netop er en af de hurtige til at fange ideen når først det grundlæggende er indlært (hvilket tilgengæld kræver tålmodighed). Har hørt om en kat der efter at ha set på en træningssektion af en hund, gik hen og viste den samme adfærd som hunden netop havde brugt lang tid på at lære - den havde altså lært af bare at kigge på!!!

    Til den med killingerne og kattemoren; Måske var det mest "inteligente" katten kunne gøre i situationen netop at lade killingerne være! En kat der mister sine killinger omstiller sig ret hurigt til at skulle videre med tilværelsen (en del af dette er at glemme), og det ville sikkert være både en forringelse af kattemorens overlevelse og killingernes hvis hun skulle til at omstille sig til moderrollen igen eller gå og tænke på sine forsvundende killinger. Jeg mener ikke det er et bevist valg den pågældende kat har taget, hvorfor det heller ikke kan bruges til at vurderer inteligens, som jeg forstår begrebet...


Kommentér på:
Intelligens!!!

Annonce