{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Tandlæge vs tandlægeskræk {{forumTopicSubject}}

Ret off topic her inde, men vil gerne lige have det vendt med nogen.

Jeg har tandlægeskræk, men som pt har været under kontrol i et par år nu, efter at jeg ellers ikke har været ved tandlæge i ca 8-9 år. Det kom under kontrol og jeg kom afsted til den gamle tandlæge her i byen, som det gik ok med. Det er jo ikke sjovt at komme til tandlægen, men det gik på trods af nogle trælse reperationer der jo skulle til efter 8 år + fjernelse af visdomstænder.
Den gamle tandlæge som jeg har det ok med, går på pension og klinikken bliver overtaget af nogle andre.
Jeg har så været hos dem to gange siden overtagelsen, hvor det er gået ok, men syne nok at hun er lidt mere hårdhændet end den gamle.

Men i dag var jeg så afsted igen, til tjek + at få lavet en knækket tand. Hun gør som sådan ikke noget galt, men jeg føler mig slet ikke hørt og føler mig noget overrumplet af den måde hun behandler mig på.
fx skal hun lægge en bedøvelse, hun stikker og jeg er ved at hoppe ud af stolen - først da siger hun "nå ja, den her bedøvelse er ret ubehagelig at få lagt"
næste episode er at hun skal lægge en ring eller krans om tanden der skal laves, her kommer der så mens hun lægger den "den er jo noget ubehagelig, men de fleste er ok med det, så jeg har ikke bedøvet den del af tandkødet".
Det med kransen var jeg egentlig ok med, HVIS hun havde spurgt mig! Jeg er normalt ikke pylret, men lige med mine tænder er jeg enormt følsom, hvilket jo også hænger sammen med min tandlægeskræk.

Så nu sidder jeg her bagefter og føler mig som sagt overrumplet. Hvis hun bare havde sagt sådan nogle ting inden, så jeg var forberedt på fx at der skulle stikkes et træls sted eller at jeg blev spurgt om der skulle lægge bedøvelse et ekstra sted eller ej, så havde jeg været ok med hvad der skete.
Men nu føler jeg faktisk at ikke kan stole på hende og jeg må sige at jeg slet ikke har lyst til at skulle ned til hende igen, for jeg føler mig ikke hørt.

Jeg ved godt jeg er meget følsom når det kommer til mine tænder, men på trods af flere trælse omgange med den gamle tandlæge, så gik jeg aldrig hjem fra ham og følte mig overrumplet.
Så på den ene side føler jeg lidt at jeg overreagere, men på den anden side føler jeg også at jeg må holde fast i at min oplevelse af hendes arbejde denne gang bare ikke fungere for mig.

Jeg vil meget nødigt ende med at blive så tandlægeskrækslagen igen at jeg ikke kommer afsted i flere år.

Det er vist lidt rodet, men giv gerne jeres indput til hvad i tænker?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tandlæge vs tandlægeskræk
  • #1   12. maj 2015 Fin dig en anden tandlæge før du går i baglås smiley
    Jeg har det heller ikke for smart med tandlæger ( tilbage fra barndommen, og ret dumme skoletandlæger) og går kun ved tandlæger som kan arbejde med folk som har det skidt med dem smiley
    Jeg har også et par fysiske ting som de skal være villig til, at tage hensyn til, bla kan jeg ikke ligge med hovedet for langt nede smiley jeg kan ikke lukke svælget helt.

• #2   13. maj 2015 har du sagt til tandlægen hvordan du har det med dem ?

ellers find en anden.

• #4   13. maj 2015 Jeg ville skifte tandlæge med det samme, det er ikke det værd, at blive der.
    Sådan en person har ikke empatien og forståelsen til at behandle sådan en som dig.
    Ring rundt til de forskellige tandlæger og hør om de har erfaring/ forståelse for din tandlæge skræk.
    Du kan evt. også høre folk i din nærhed om, hvem de bruger smiley
    Når man har det sådan, så er det bare så vigtigt at man føler man bliver set og hørt. smiley

• #5   13. maj 2015 Jeg tror også det ender med at jeg finder en ny klinik - for jeg tror ikke jeg får mig selv til at komme der igen. Ellers ærgeligt da det er den eneste her i byen, men så må jeg køre efter det.
    Det er en lille klinik, som et ægtepar driver, så der er ikke ret meget mulighed for at få en anden tandlæge end hende udover hendes mand, som jeg har indtryk af at han bruger mere tid på deres anden klinik i en anden by.

Jeg overvejer stadig om jeg skal skrive en mail til dem og forklare at jeg ikke kommer hos dem igen og hvorfor. Det nemmeste ville bare være at lade være, men jeg synes på den anden side også at de skal vide det, for hvordan ellers skal de kunne ændre noget hvis de ikke får noget at vide.
    Jeg har sagt jeg har tandlægeskræk, ikke denne gang, men jeg mener heller ikke at det skal være nødvendigt at fortælle det hver gang. For mig virker det faktisk endnu mere skræmmende hvis jeg skal stå og redegøre for min skræk hver gang jeg skal afsted. Det er muligt at de bare ikke troede det var så slemt, for når jeg er der, så ses det ikke umiddelbart - jeg "bider tænderne sammen" og så bare får det overstået - så må jeg reagere bagefter.
    Men stadigvæk synes jeg ikke at det er for meget forlangt at de fortæller hvad de gør, før de gør det, og at de giver mulighed for at træffe(informeret) valg mht bedøvelse osv.

• #6   13. maj 2015 Det lyder Singer smiley min tandlæge har sådan et smart system på en iPad hvor det skulle hjælpe med, at slappe af og stiller spørgsmål til, hvorfor man har tandlæge skræk, fint og smart, men som jeg sagde " den skal jeg ikke side med, for så tænker jeg jo på min skræk smiley så hellere mit strikketøj, for så er jeg nød til, at koncentrere mig om noget andet.
    Min datter som er tandklinik assistent, sagde til mig, at jeg altid skulle vælge en stor klinik med flere tandlæger, for de har altid bedre udstyr og er tit bedre med hygiejnen, og taler om særlige tilfælde og deres fælles biden er bedre.
    Hun var i praktik ved en ( han får aldrig elever igen) han snusede dybt til lattergassen, så snart han havde tid, lavede det forkerte på flere patienter, som ikke anede hvad han havde lavet, og intet var som de burde være,, hun oplevede flere steder med dårlig hygiejne men også super gode steder.

• #9   13. maj 2015 Først find dig en anden tandlæge og sorry men min erfaring er at kvindelige tandlæger er mere hårdhændede og kontante hvor i mod de mandlige tandlæger jeg har haft kontakt med har langt mere tålmodighed og forståelse for ens ubehag, jeg har også lidt af tandlægeskræk men det er i dag meget mildt for mig, der er noget der skal overstås og helst så hurtig så muligt, så ingen bedøvelse til mig med mindre det er rodbehandling, tand udtrækning eller andre større ting..

Dernæst så skylder du ikke din nuværende tandlæge en forklaring, og jeg tvivler på at din forklaring på hvorfor du skifter har nogen anden effekt end at de konkludere at du er pylleret..

Og når du nu finder en ny tandlæge så spørg ind til om de har erfaring med tandlægeskræk og evt har nogle behandlingsmuligheder..
    Min Svogerslev mor havde sindsyg tandlægeskræk og har det faktisk stadig, men hendes tandlæge har et tilbud til folk som hende om at få akupunktur under behandlingen, det får hende til at slappe af og nu er hun slet ikke nervøs for at komme til tandlæge mere for hun ved jo at hun kan få hjælp til ubehaget..

• #10   14. maj 2015 Jeg har haft en kvindelig tandlæge i mange år. Jeg kan altså ikke lide den tandlægestol! Den første tid bliver altid udsat, men så tager jeg mig sammen. Hun får konsekvent at vide før jeg sætter mig, at "Du ved godt at jeg hader dette her!" Så det er simpelthen skrevet ind og jeg kan få eftersynet klaret i en fart med mindre at hun lige skal holde utallige pauser for at høre om jeg kan klare det smiley Hun er ikke spor hårdhændet og jeg ved at der faktisk findes tandlæger som har meget fokus på tandlægeskræk, jeg har en kammerat som bruger sådan en.

Dén der med lattergassen....... undskyld, det fik mig altså til at grine smiley :D For vildt at han var afhængig, men kan I se det for jer?

• #11   14. maj 2015 Jeg skriver jo også at det blot er min erfaring med kvindelige tandlæger smiley jeg har næsten indtil nu haft kvindelige tandlæger og de har næsten alle været kontante og ikke særligt følsomme overfor min skræk, men min seneste tandlæge havde i perioder nogle ældre tandlæger ansat i vikariat er og de var super søde og meget tålmodige overfor mig.
    Min bror havde også en kvindelig tandlæge han oplevede hende også som kontant og ikke så tålmodig..
    Her skal det nævnes at vi har en familie skavank der betyder at vil ikke kan gabe særligt højt, hvilket betyder begrænset arbejdsrum for tandlægen, hvis i kan huske forvandling smugler fra barndommen, så kan jeg fortælle at dem kunne/ kan jeg ikke gabe over, jeg var altid nød til at få skåret dem over, jeg kan lige præcis gabe over en twixbar smiley smiley

Min bror har nu fået en mandlig tandlæge og han oplever ham som meget tålmodig og tager de pauser der er behov for..
    Jeg har også lige fået ny tandlæge som også er en mand og aldrig før har jeg oplevet en tandlæge med så megen tålmodighed, han blev ved med at sige hvis jeg skulle have en pause, det skal også her nævnes at jeg har en yderst veludviklet brækrefleks smiley og wskal koncentrere mig meget for at huske at trække vejret for ikke totalt at gå i baglås, generelt er en tur til tandlægen en meget lidt rar fornøjelse, det kan næsten sidestilles med tortur for mig, men min nye tandlæge gør det dog en del nemmere må jeg sige, hans store tålmodighed betyder dog også at han konstant er bagud med sine aftaler, så man kommer gerne til at vente på ham smiley men pyt man ved jo det er fordi han vil sine patienter det bedste..

• #12   14. maj 2015 Heidi:
    Det er nu heller ikke særligt rart med 5 tykke fingre i munden, når man har en veludviklet brækrefleks og en mund der ikke kan sige "Aaaahhh". Jeg forstår til fulde at det er lig med tortur!
    Nå, men for mit vedkommende er det den "underkastelse og magtesløshed" man er udsat for i stolen. Op kan man ikke komme for al den isenkram der bliver placeret næsten lige over hovedet. 5 tykke fingre og en masse instrumenter i munden så man er ude af stand til at protestere..... og prikken over i'et: Der er udsyn til en reklame for proteser!!!!!! Til gengæld har de fået et loftmaleri, så kan jeg da studere det.....;)

• #13   14. maj 2015 Ja man er godt nok pacificeret i sådan en stol, mine tandlæger har/ har haft den fantastiske evne til også at spørge en om noget mens man har deres 5 pølsefingre samt mindst 2 instrumenter i munden og så forventer de et svar..... Hvordan human kan de forvente andet svar end hhhhmmmnnnnggggg?????? smiley smiley smiley

Må i øvrigt indrømme jeg måtte grine lidt af reklamen med protese, den er da ikke særligt velvalgt smiley smiley min tandlæge har intet på vægge eller loft, en tidligere tandlæge havde et billede i loftet og så fik man musik i ørene hvis man ønskede det, men det var altid klassisk musik og må indrømme det er jeg ikke lige til, så det irriterede mig mere end det gavnede og billedet i loftet blev ikke skiftet ud så det kedede mig..
    Næhh må indrømme jeg er positiv overfor min nye mandlige tandlæge ingen pynt og hurtigt til sagen men i et tempo hvor der er plads til pauser hvis det bliver nødvendigt, han forsøger dog også at få et svar trods fingre og instrumenter i munden, men han har forståelsen for at den der støvsuger spiral den skal jeg selv styrer så går det bedst, det var den tidligere ikke meget for..

• #14   14. maj 2015 min (nu tidligere) tandlæge har et fjernsyn til at hænge i loftet - tidligere ejer brugte det, så smækkede han en dvd eller noget på og så kunne man ligge der med høretelefoner mens han ordnede det der skulles.
    Jeg har ikke oplevet at nuværende tandlæge har gjort brug af det - det hænger der vist bare nu.

Kommentér på:
Tandlæge vs tandlægeskræk

Annonce