Natron Natron
Natron kan bruges til rigtig mange ting, så her er et par tips - Lad os få alle de ting man kan bruge natron til at stå samlet her på siden
Natron bruges i mange danske hjem i dag kun til bagværk, men i resten af verden bruges det hvide pulver til mange andre ting i husholdningen. Her får du 15 tips til, hvad du kan bruge natron til i husholdningen.
Natron: Husholdningens hemmelige trick
Natron bruges i andre lande flittigt i alle dele af husholdningen, og nogle af de tips giver vi videre her. Det store forbrug af natron i udlandet giver mening, når kiloprisen på natron nogle steder er den samme, som vi betaler for 100 gram i supermarkedet herhjemme.
De små bøtter i danske supermarkedet er dyre, hvis du er storforbruger af natron. Derfor kan det betale sig at købe større mængder, f.eks. på nettet eller i engros- og specialbutikker, hvor du kan købe bøtter på op til et halvt kilo. Så har du i hvert fald nok til at følge disse 15 tips:
I badeværelset kan natron bruges til:
Tandbørstning: En smule natron på tandbørsten bleger dine tænder. Anvend dog ikke mere end 1 gang om ugen.
Hårvask: 1 skefuld natron i shampooen gør dit hår blødere og renere.
Badekarret: ½ kop i badevandet minimerer kalkens udtørring af huden.
Håndvask: 3 dele natron og 1 del vand fjerner snavs og dårlig lugt.
Pedicure: 2 skefulde natron i fodbadet blødgør huden på dine fødder.
I køkkenet kan natron bruges til:
Vask af grøntsager: Et par skefulde natron i vand fjerner snavs, bakterier og pesticidrester.
Tomatsovs: En knivspids natron neutraliserer syren i tomaterne og kan erstatte sukker.
Æggekage: En knivspids pr. 3 æg gør æggekagen mere luftig.
Bagværk: Giver dejen luft og gør småkager sprøde.
Til rengøring kan natron bruges til:
Universal rengøring: Et par skefulde natron opløst i ½ liter vand fjerner lugt, opløser fedt og desinficerer.
Kaffekrus: Natron blandet med vand fjerner pletter, mærker og lugt fra te og kaffekrus.
Køleskabet: En skål natron i køleskabet eller ved skraldespanden neutraliserer fra stærkt lugtende fødevarer.
Badeværelset: En pasta af natron og vand kan erstatte skurecreme og toiletrens ved jævnlig rengøring.
Ovnen: En pasta af natron og vand smurt på indersiden af ovnen kan efter et par minutter gøre det muligt at tørre snavset væk med en klud.
Tæppet: Drys natron på tæppet og støvsug efter et par minutter og den dårlige lugt er væk i tæppe og støvsuger.
jun 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
Jeg bruger kokosolie med natron i som deodorant, og jeg må tilstå, at for første gang i mit liv lugter jeg ikke af sved. Jeg producerer åbenbart mere svedlugt end andre, for ingen af de deodoranter, jeg har købt i Matas og Kvickly før i tiden, har kunne hjælpe mig. Har brugt den i 1½ år nu, og udover at jeg sparer mange penge, så er jeg bare glad for at være sluppet af med svedlugten.
Jeg bruger også kokosolie med natron engang imellem som tandpasta. Det virker meget slibende, så man må ikke bruge det hver dag, men engang imellem, når tænderne trænger til at blive lidt pæne, så får de lige en omgang.
jun 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
Så nu prøver jeg lige tricket
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Testen foretages på fastende hjerte - helst 3 morgener for at tage højde for udsving.
½ tsk. natron (bikarbonat) hældes i ca. et halvt glas vand og drikkes.
Hvis der bøvses og kommer ubehag med det samme = høj mavesyre.
Hvis der går op til 30 sekunder, men der kommer reaktion = normal mavesyre.
Hvis der går over 30 - 60 sekunder … man skal vente eller der ingenting sker = lav mavesyre.
Natron