{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

"brugt men velholdt".. {{forumTopicSubject}}

..er det virkelig en beskrivelse noget menneske med bare en smule respekt for sig selv og andre dyr (mennesket er jo et dyr), vil være ved at bruge om en anden art, der skal sælges?

Forhistorien til ovenstående udbrud er følgende:
For sjov surfer jeg lidt rundt på nettet, og kigger hvad der er, af ting og dyr jeg synes jeg bare MÅ eje. Så jeg er forbi DBA, Dyrenettet, gul og gratis og QXL. Alle sammen fine, fine sider med spændende ting og dyr, der kan få det til at gibbe i selv mig. For mon ikke om jeg har lyst til at eje en neoon-grøn vaskebjørn eller en alligator + terraium, og hvad der nu ellers måtte være at finde af interessante væsner på diverse sider. Dog er det jeg finder mest interessant kattene. Og da turen kommer til QXL bliver der ikke gjort nogen undtagelse, så jeg klikker mig ind under katte og tilbehør. Samtlige auktioner over katte bliver åbnet og nøje studeret. Pludselig ser jeg det så; på én af autkionerne (det er muligt det har været angivet på flere men først nu fangede det min opmærksomhed), under "varens tilstand" står ordet "BRUGT". Her angives det altså, i hvilken stand, katten er i, og går man ind for at oprette en salgsannonce på en kat, kan man såmænd vælge at den racekat man netop er ved at sætte til salg (dette er KUN hypotetisk, jeg ønsker ikke at sælge nogen kat på qxl), er i "ny, og ubrudt emballage".

Hvor vil jeg så hen med det her? ja, jeg er selv ikke helt sikker. Men jeg når jeg læser om en "brugt" kat, kigger jeg ned på vores dejlige Linux, vis pels jeg putter mine tæer i, og tænker; hvordan hulen får nogen sig selv til at omtale en kat som BRUGT!??!!! Der kan min hjerne og hjerte simpelthen ikike følge med..

Er "ny i ubrudt emballage" så hvis killingen endnu ikke er født, og moderen følger med?
Er en "brugt men velholdt" kat så en kat på et par år, der er holdt med dyrelæge osv.?

Dette er bestemt ikke noget angreb på QXL .- eller andre sider - men blot en iagttagelse af, at nogle behandler katten som en vare, hvilket jeg personligt finder frastødende. En stol er en vare. Den kan ikke tænke, føle eller bevæge sig. Den er ikke levende - nok snarere tværtimod. Men en hund, en fisk, en slange eller en hest, er alle sammen levende væsener, der uden selv at have kunnet vælge, er havnet hvor der, og uden at kunne gøre til eller fra, står til at skifte skæbne, noget der faktisk ganske nemt vil kunne påvirke dem.
Nu mener jeg heller ikke at handel med dyr så skal være ulovligt - bare rolig! - men det skal da gøres med måde... Ligesom adoption/bortadoption af børn foregår. Hvor dyrene er jo vores børn, idet vi taget dem til os.

Jeg ved, at der er mange der opdrætter (jeg synes at "avler" er et frygteligt ord-om ikke andet så mere negativt), der er herinde virkeligt føler for deres katte. Og det er tydeligt hvor ondt det gør når de små skal ud i de nye hjem. Og sådan bør det være - uanset hvilket dyr der er tale om... og det var vel måske nok egentligt bare det, jeg ville sige med dette smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "brugt men velholdt"..
  • #1   15. aug 2006 Jeg synes idet hele taget det er en grim måde at slæge sin kat til Højst bydene.... ville aldrig hverken købe eller sælge Dyr på den måde..... Og ja det var da underligt de ikke tilpasser det lidt.... men der er jo standart for alle annoncer.....

    Jeg er normalt glad for at købe ting via QXL men lige deres Dyre politik kan jeg ikke sætte mig ind i.....

    Naja


  • #2   15. aug 2006 jeg vil give dig fuldstændig ret .jeg har også set nogle anc.har været brugt eller som ny .jeg må sige det det gik også rent ind i mit hjerte for det er jo levede dyr vi snakker om .jeg er opdrætter og når mange spørg hvor tit avler du ? bliver jeg også lidt støt for jeg avler jo ikke men mine katte for en sjælent gang killinger og det er hårdt at komme af med dem men til stor glæde hvis de kommer til et hjem hvor de bare har det godt. jeg var nede at besøg en af dem i går og det varmede virkligt meget at se han stortrives og bor hos nogle kærlige mennekser...men et godt indlæg som dit for virkeligt øjne op på mange

  • #3   15. aug 2006 Naja: ja det er bestemt er sær måde at behandle en andet væsen på. At man sådan uden videre er parat til at give det væk, til en man ikke engang har snakket med, eller haft mulighed for at se an først.
    Og så det selvfølgelig det med de standardiserede annoncer hvilket er forståeligt nok, men jeg synes ikke man brude holde en auktion over et dyr. Ganske simpelt fordi der - i mine øjne - er for står risiko for, at dyret ender et dårligt sted - eller dårligere sted end det man havde valgt, hvis man havde set forskellige købere an først.

    Charlotte: rart at jeg ikke er den eneste der mærker prikket i brystet når man læser at en kat er brugt.. Og endnu bedre - at du har det på samme måde med ordet "avler" som mig.. en mand der har flere marker med jordbærplanter, er jordbæravler. En der har katte (eller andre dyr for den sags skyld) og reproducerer, er en opdrætter. FORDI: en opdrætter lægger en del af dyrets helt basale grobudn for et videre liv, ved at fodre mest optimalt, pleje, få dyrelægetjekket mv.

    Håber der er nogen der forstår hvad jeg mener:-)


  • #4   15. aug 2006 du kan tro jeg forstår hvad du skriver :0) for det er også det vigtigste for min "piger" det er deres ro og den omsorg man kan give dem efter deres unger er fløjet fra reden..for vores mål er at de kun for et kul hver andet år for så har de tiden til at komme oven på igen og få deres vægt op så de er mere modstands dygtige over for de ting som vi jo desværre ikke er herrer over . men folk er desværre på nogle punkter så forskellige ang dyr og andre meget enige specialt hvis det er vold mod dyr eller misrøgte af dyr. men som jeg plejer at sige du skal behandle dit dyr med respekt og kærlighed for det er dig der har valgt det.

  • #5   15. aug 2006 Charlotte: kunne ikke have sagt (eller skrevet) det bedre selv smiley

Kommentér på:
"brugt men velholdt"..

Annonce