{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

hjælp til opgave (aktiv dødshjælp) {{forumTopicSubject}}

hmm ja... Jeg sidder så her i påsken og skal skrive engelsk aflevering om aktiv dødshjælp...

Kunne godt tænke mig at høre jeres mening om det...

Er der nogen der ved hvor det er lovligt (Der er ik ret mange steder, men hvor er de - har kigget lidt på nettet).

Håber nogen vil fremsige deres mening og evt bare komme med noget godt input.... Har lidt svært ved at komme igang.... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til opgave (aktiv dødshjælp)
  • #1   5. apr 2007 I Holland (mener jeg) at det er lovligt.

    Desuden synes jeg at det skulle gøres lovligt her i landet også! Ellers behandler man dyr bedre end mennesker, når det gælder at komme herfra på en værdig måde!

    Men mon ikke det bliver det på et tidspunkt - selvfølgelig med underskrift fra vedkommende der ønsker at dø, og kun med gyldig grund, såsom uden mulighed for helbredelse af en langsommelig, smertelig og dødelig sygdom.


    Poteknus herfra.


  • #2   5. apr 2007 jeg er klart for - men under meget stramt regulerede forhold.
    vi havde også om det i engelsk i gymnasiet - euthanasia eller hvordan det nu staves
    men det er et meget svært emne og bliver endnu sværere når så moral, etik og releigion også skal tilgodeses


  • #3   5. apr 2007 Det er nemlig skide svært.... (undskyld sproget)

    Min indledning:
    Imagine some member of your family or a close friend is lying in the hospital, because of an illness or an accident. He/she can’t breathe by him-/herself and is helped breathing by a respirator. The person might even have pain. What would you do? Let the person live through this respirator or ask the doctors to turn it off?
    If you wish to have the respirator turned off and let your dearest rest in peace, it might not be possible. It’s illegal almost around the world; in very few places it’s legal. Why is that?


  • #4   5. apr 2007 Hej Lena.Aktiv dødshjælp er "mange" ting...Jeg arb. i sundhedssektoren og oplever nogle gange,når ældre mennesker ligger på det sidste og er ved af sige farvel til livet,så ændre lægen ofte på en evt. dosering af smertestillende og beroligende medicin,så patienten faktisk får "overdosis",det vil sige at der kan gives den nævnte medicin uden maxdosis,altså ubegrænset.Det kan faktisk sammenlignes med aktiv dødshjælp,selvom man ikke sætter det ord på det.


  • #5   5. apr 2007 Vi har læst en nogen tekster og sådan på klassen... men det er mere om en enkelt familie der står i situationen - jeg synes bare ik der er ret meget kød på dem....

  • #6   5. apr 2007 En hurtig tur på google gav bl.a. dette link: http://ask.yahoo.com/20030710.html, der nævner flere lande, hvor aktiv dødshjælp er tilladt. Ved at lave en søgning på "legal+euthanasia" kommer der faktisk ret mange links frem.

    For øvrigt en lille sproglig rettelse: det hedder "to be in pain" ikke "have pain" *SS*

    Helt personligt går jeg ind for det under kontrollerede forhold, men passiv dødshjælp er allerede tilladt i Danmark. Jeg har i forbindelse med, at jeg er blevet registreret som organdonor skrevet under på, at jeg ikke vil have livsforlængende behandling


  • #7   5. apr 2007 jeg er også for aktiv dødshjælp, men der skal være helt helt klare linjer for sådanne sager, der skal ikke være mulighed for at finde måde osv hvorpå man omgås de regler der så skulle laves vedr dette

  • #8   5. apr 2007 Mette L: Takker for linket - tjekker lige senere... Og tak for opdagelsen af min skrivefejl smiley


  • #9   5. apr 2007 Lena - ;-))) Jeg mener bestemt at det hedder "at the hospita"l og ikke "in the hospital."...

    Men som Hanne er inde på, så ydes der "aktiv dødshjælp" herhjemme i DK. Det bare bare ikke lovmæssigt i orden, da etisk råd mener det ikke skal være tilladt. Tænk hvis det kunne misbruges....

    men bortset fra det, så er det et meget spændende emne at skrive om, for der kan virkelig komme mange tanker omkring det....

    Pøj pøj med opgaven.-...



  • #10   5. apr 2007 Anette: Tak smiley

    Det kører bare for mig med de fejl... hehe....


  • #11   5. apr 2007 Helle H: Jeg kan følge det du skriver fuldt ud smiley

  • #12   5. apr 2007 Jeg har også haft om aktiv dødshjælp, og ja...jeg syntes også der burde være mulighed for aktiv dødshjælp.

    Jeg erindre den sag der kørte i England for et par år siden, kan ikke huske om det var et ægtepar, hvor konen havde fået en meget svær nervesygdom, hvor hendes krops førlighed nærmest visnede bort. Så hun tilsidst sad som en grønsag i kørestol. Hun havde sagt til sin mand, da hun kendte diagnosen på sin sygdom, at når hun nåede 'sidste' stadie af sygdommen, ville hun kun ønske at dø.

    Jeg mener manden sagsøgte staten eller noget i den stil for at få lov, eller også blander jeg noget sammen. Men mener ikke manden fik lov til det...

    Jeg er helt klart for en aktiv dødshjælp - lovgivning.


  • #13   5. apr 2007 Puuha et svært emne.....
    Må sige at jeg er for aktiv dødsjælp, men under kontrollerede forhold. Man skal tænke på hvad der er et værdigt liv, og tænke empatisk :"Ville jeg selv sidde i denne situation?"

    Hvis et menneske har 0 % chance for at komme sig, skal man så lade livet gå videre for denne person? -Eller rettere sagt : ER det et liv JEG ville "Leve"??

    Jeg siger ja til aktiv dødshjæp.....


  • #14   5. apr 2007 Jeg kan fornemme at mange er for aktiv dødshjælp... Nogen af de ting i har skrevet er da helt sikkert ting der skal overvejes mens jeg skriver opgaven... Jeg håber det er ok hvis jeg citerer noget af det i har skrevet?

    Der må meget gerne komme flere meninger til smiley


  • #15   5. apr 2007 Hel iorden med mig ... :o))

  • #16   5. apr 2007 Heidi H - der var en sag som den i USA - jeg har lige i sidste uge set en film, der var lavet over historien. Hun endte med at få hjælp fra en anonym læge til at få en overdosis medicin, da hun nåede de sidste stadier af sygdommen (jeg kan ikke huske, hvad den hed, men den var frygtelig).

    Mht. skrivefejl, så hedder det "lying IN the hospital", men f.eks. "I work AT the hospital" - det er noget med aktiv og passiv eller som nogen måske kan huske fra tysktimerne "stilstand" og "bevægelse" *SSS*


  • #17   6. apr 2007 Hej Lena
    det er godt nok et svært emne du har valgt dig der.
    Der er mange gode argumenter for og imod, prøv at gå ind på etisk råds hjemmeside der finder du en del af argumenterne, ved du kan finde en del materiale derinde omkring emnet.

    Desuden skal du skælne mellem to begreber, aktiv og passiv dødshjælp.

    Passiv dødshjælp er hvor du ikke handler og dermed får døden til følge.
    Desuden er det også tilladt at stoppe livsforlængende behandling med meningsløs udsigt (eks slukke for respiratoren eller lign) De pårørende vil tit blive taget med på råd, men i sidste ende er det lægen der har det endelige ord (hans faglige og etiske vurdering)

    Desuden er der som en tidligere nævner en mulighed for at give smertestillende i så store doser at patienten til sidst dør af det. Det skyldes at det er lovligt at smertedække trods bivirkninger, så det er intentionen der styrer om du har lavet en lovlig eller ulovlig handling i den pågældende situation. Der er mange gråzoner.

    Held og lykke med opgaven


  • #18   6. apr 2007 Heidi venter killinger: Det er ikke et emne vi selv har valgt, det er et enme vi har snakket lidt om på klassen og nu skal vi så skrive et essay om det smiley

  • #19   6. apr 2007 okay, hvor dybt skal i gå i det, hvor omfattende skal det da være...??

  • #20   6. apr 2007 Det vi ved er at vi skal skrive 3 sider.... resten er op til os selv

  • #21   7. apr 2007 nå okay, det gør det lidt lettere at det ikke skal være mere dybde gående

  • #22   8. apr 2007 Så har man brugt en MASSE timer på at skrive første side og så man en besked fra en klassekammerat om at man har fået en opgaveformulering og at den skal fylde 4-6 sider smiley

    Jeg skal skrive om fordele og ulemper..... Lige nu er jeg mega træt af det....
    Så hvis i har nogen gode ideer til forslag og ulemper tager jeg gerne imod smiley


  • #23   9. apr 2007 HJÆLP IGEN......

    Skal skirive min 4sider om fordele og ulemper.....

    Har i nogen gode ??


  • #24   9. apr 2007 Fordel: Patienten får lov til at dø med værdighed - at et tidligere aktivt menneske skal have hjælp til absolut ALT (når man er 100% sikker på, at sygdommen er dødelig) er i mine øjne ikke et værdigt liv. De fleste bliver i forvejen pumpet fuld af medicin for at give dem en smertefri død, men når hjernen ikke fejler noget, må det være hårdt at ligge og bare vente på at dø i måske flere måneder.

    Ulempe: Hvis der ikke er meget streng lægekontrol, kan det misbruges af f.eks. arvinger, der er trætte af at passe den døende eller bruges i tilfælde, hvor man ikke er 100% sikker på, at sygdommen er dødelig.


  • #25   9. apr 2007 lundkvist: hvad er ALS ? Synes ik lige det er noget jeg har hørt om....

  • #26   9. apr 2007 Godt så, nu er jeg med smiley

  • #27   9. apr 2007 Tager megt gerne imod mere hjælp smiley

Kommentér på:
hjælp til opgave (aktiv dødshjælp)

Annonce