{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
262 visninger | Oprettet:

Ophavsret - videoer {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er ved at undersøge nogle ting ang. ophavs ret ved videoer i forbindelse med en skole opgave.

Hvis man nu udgiver en video som undervisningsmateriale via et forlag hvordan hænger det så sammen hvis fx en lærer skal bruge en kopi af dette.
Hvis man skal bruge kopier af længere afsnit af en bog kan der blive tale om en copy-dan afgift. Ved musiknumre går det gennem Koda...

Men hvad så med video (på computeren - digitalt) ? =/

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ophavsret - videoer
  • #1   28. maj 2007 Du har sikkert set den, men selve ophavsretsloven er her: (link fjernet)

Men efter hvad jeg ved, så er videoer beskyttet på samme måde som billeder, bøger, malerier osv er.. Ved ikke om der er specielle regler ved undervisningsmateriale.. Skolen der har det har vel betalt noget for at man så må bruge det og evt. kopiere det..

• #2   28. maj 2007 Jeg har været inde og kigge på den og også www.infokiosk.dk der havde en del om det også.

Tror skoler osv skal betale for når de bruger det. Selvfølgelig må de godt kopiere enkelte sider men drejer det sig om en kvart bog skal det vist gå gennem copydan - hvorved forfatteren får lidt penge for dette.

Musikere får penge når deres musik spilles på fx værtshuse..

Men det eneste jeg kan finde med video er om VHS

Jeg har prøvet at skrive til både forlag, infokiosk, copydan, koda... men der er vist lang svar tid smiley Det er ikke lige så godt når jeg gerne skulle inddrage det i opgaven nu... suk...

• #3   28. maj 2007 Du må slet ikke kopiere noget af en bog.. Det er forkert.. Hele bogen er beskyttet af ophavsretten.. Så om det er en side eller halvedelen af bogen, det er ligegyldigt..

Du må citere af en bog, hvis du gør det uden at forvrænge meningen af det stykke du citerer, hvis det passer ind i den sammenhæng du bruger det, og hvis man kun tager et behæsket stykke..

• #4   28. maj 2007 Tror nu nok det er lovligt til privat brug - til uddeling i skoler derimod skal der være original kildeangivelse på.

Det er bare stadig det video der undre mig. Ved at udgive en video, kan man fx heller ikke få bibliotekspenge som man kan hvis man fx har skrevet en bog.

Det irriterer mig det her smiley ... Har bare nokket rundt på nettet så længe efter det ...æææv

Kommentér på:
Ophavsret - videoer

Annonce