262 visninger
|
Oprettet:
Ophavsret - videoer {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg er ved at undersøge nogle ting ang. ophavs ret ved videoer i forbindelse med en skole opgave.
Hvis man nu udgiver en video som undervisningsmateriale via et forlag hvordan hænger det så sammen hvis fx en lærer skal bruge en kopi af dette.
Hvis man skal bruge kopier af længere afsnit af en bog kan der blive tale om en copy-dan afgift. Ved musiknumre går det gennem Koda...
Men hvad så med video (på computeren - digitalt) ? =/
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.567
Men efter hvad jeg ved, så er videoer beskyttet på samme måde som billeder, bøger, malerier osv er.. Ved ikke om der er specielle regler ved undervisningsmateriale.. Skolen der har det har vel betalt noget for at man så må bruge det og evt. kopiere det..
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 506
Tror skoler osv skal betale for når de bruger det. Selvfølgelig må de godt kopiere enkelte sider men drejer det sig om en kvart bog skal det vist gå gennem copydan - hvorved forfatteren får lidt penge for dette.
Musikere får penge når deres musik spilles på fx værtshuse..
Men det eneste jeg kan finde med video er om VHS
Jeg har prøvet at skrive til både forlag, infokiosk, copydan, koda... men der er vist lang svar tid
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.567
Du må citere af en bog, hvis du gør det uden at forvrænge meningen af det stykke du citerer, hvis det passer ind i den sammenhæng du bruger det, og hvis man kun tager et behæsket stykke..
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 506
Det er bare stadig det video der undre mig. Ved at udgive en video, kan man fx heller ikke få bibliotekspenge som man kan hvis man fx har skrevet en bog.
Det irriterer mig det her
Ophavsret - videoer