{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Dyr kontra menneskelige egenskaber! {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig en debat om, hvorfor vi mennesker tillægger vores kæledyr menneskelige egenskaber!

Hvorfor er der nogen der mener at deres kat er: ked af det, føler jalouxi, er fornærmet, beregnende, udspekuleret, tror den bestemmer osv osv osv?

Hvorfor er der nogen, der tror at deres katte forstår skældt ud og afstraffelse?

Hvorfor tror nogen at deres kat kan "lære hvem der bestemmer!"

De adfærdsproblemer man ser hos kæledyrene skyldes alt for ofte, at ejerne ikke har forståelse for, at deres dyr ikke er mennesker.

Personligt mener jeg, at man gør dyrene en bjørnetjeneste, ved ikke at betragte dem som det de er - nemlig dyr med en unik måde at tænke, opføre sig og reagere på!

Jeg ved, at jeg bevæger mig i et minefelt, men jeg håber at vi kan have en sober debat omkring ovenstående!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyr kontra menneskelige egenskaber!
  • #1   20. nov 2007 Det er vel ikke en menneskelig egenskab at være ked af det, glad eller fornærmet og jaloux !? Alle dyr har vel også følelser og kan have gode og dårlige dage. De udtrykker sig på andre måder end os mennesker, men bor man sammen med en kat, så lærer man hurtigt hvad det er katten "siger/føler"

Hvorfor skulle en kat ikke kunne forstå skæld ud, et bestemt "nej" vil få de fleste katte til, at stoppe med det de er i gang med. Jeg går ikke ind for decideret afstraffelse af hverken katte eller mennesker.

Den sidste er værre smiley Nej en kat føler vist inderst inde, at det altid vil være den der bestemmer...og den har nok lidt ret...

• #2   20. nov 2007 Hvis mine katte havde menneskelige egenskaber, er jeg sikker på, at jeg også kunne lære dem at spise med kniv og gaffel... *ggg*

Nej, men jeg tror at dyr har en eller anden form for følelser.
    Jeg tror godt en kat kan føle sige jaloux, fornærmet og til dels lære af sine erfaringer.
    Man kan jo også se på sin kat om den er bange, utryg eller glad.
    Jeg tror dog ikke på at man kan opdrage sin kat til ikke at være jaloux eller fornærmet.
    Dette foregår vel internt mellem kattene og deres interne hieraki.

Jeg tror også at vi til et vist punkt kan præge kattene til at opføre sig på en bestemt måde, når man er der. Der er dog ingen garanti for at det holder når man ikke er der. - Her tænker jeg fx på at katten ikke må være på bordet eller i vindueskarmen.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke på, at en kat kan tænke menneskelige tanker.

Jeg betragter mine katte som... Katte :o)

• #3   20. nov 2007 Kattes følelser er ikke helt som menneskers, men det er jo tydeligt at se om en kat er i dårligt eller godt humør.. f.eks hvis tessa får et flip og render hele huset rundt med turbo fart og snakker og laver en masse ballade.. jamen der er hun glad, legesyg og der er lige noget energi der skal løbes af.. Eller hvis de ikke lige får den opmærksomhed de ønskede så lægger de sig et andet sted med ryggen til en, ganske fornærmet..

Jeg ved godt en kat er en kat, men jeg beskriver dens humør med ord man normalt bruger om mennesker, hvilket nok gør at det lyder som man tillægger den menneskelige egenskaber, selvom man godt ved det er en kat..

Ved ikke helt om du ved hvad jeg mener, synes den er svær at forklarer

• #4   20. nov 2007 jeg har altid fået af vide at katte kunne man ikke opdrage og at alle katte var ens, meeeen NEJ.

synes bestemt godt at man kan opdrage på katte for de forstår jo når man siger nej og hvor er du dygtig. tror så ikke at det er ordene de forstår men mere tonelejet og måden du siger det på.

alle katte har deres egen væremåde synes jeg og ja det kommer også an på hvordan de er opvokset, om de bare har været i en stald eller om de har været inde og været i hænder fra starten af.

tror også katte har følelser for sker der noget så kan man mærke det på dem og kender man dem godt så er man jo heller ikke i tvivl om at alt ikke er som det plejer.

mine katte "snakker" meget og der er man ikke i tvivl om hvornår madskålen er ved at være tom, hvis de vil lege eller bare mangler opmærksomhed, så de prøver da på en eller anden måde at kommunikere.

det var lige mine meninger og jamen jeg betragter da også mine to katte som katte....

• #5   20. nov 2007 et godt indlæg. jeg tror på at dyr føler. de evner blot ikke som mennesker at reflektere over disse følelser. måske blot højt udviklet instinkter.
    ville være så meget lettere om vi kunne spørge dem??
    synes det er meget oplagt at komme til at tillægge sin kat dybere følelser, fordi det er lettest for os at tænke "menneske-tanker" . håber det er til at forstå da jeg synes det er svært at forklare på skrift.
    jeg mener. vi er vant til at forholde os til omverdenen som mennesker, og derfor også let at forfalde til at andre (dyr) tænker som vi gør.

• #6   20. nov 2007 Hvis dyr kunne tale , ja så var der nok nogle som ville blive klogere smiley

• #7   20. nov 2007 Tak Marlene A... bedre formuleret end mit, og mere forståeligt tror jeg.. jeg ved i hvert fald hvad du mener *Sg*

• #8   20. nov 2007 glemte lige det vigtigste.
    jeg mener at dyrs følelser er lige så intense for dem, som mennesker oplever det på egen krop. dyrs manglende reflektion gør blot at de har indskrænket handlemuligheder.
    derfor bør dyr have lige så stor respekt som mennesker, men ikke behandles som om de var mennesker.

• #9   20. nov 2007 Birgit J
    Jeg mener ikke "et bestemt nej" hører under kategorien skæld ud. Skæld ud er at råbe af sin kat!

Helle H.
    Jeg kender ikke til den forskning du referere til, men vil da gerne have en henvisning til den!

At jeg kommer under kategorien af de mennesker du ikke bryder dig om, er for mig egentlig ikke så vigtigt i denne her debat. Jeg har aldrig sagt at dyr ikke kan føle - for det gør de i højeste grad, de føler bare ikke menneskelige følelser!

camilla N.
    Jeg er ikke et sekund i tvivl om at dine kommunikere med dig, da dyr jo har et sprog (bare ikke vores sprog!). Dyr er eksperte i nonverbal kommunikation og skal nok gøre os mennesker opmærksom på ,hvis der er noget galt eller de bare trænger til opmærksomhed eller mad!

Selvfølgelig kan man opdrage på en kat. Det er langt sværre end f.eks. en hund, men det kan sagtens lade sig gøre udfra de samme principper!

SmileyGadget marlene A Linda.

Forstår godt at vi er nødtil at bruge "menneskelige betegnelser", når vi skal beskrive ens kats følelser, men det er der hvor ejerne vitterlig tror, at katten eksempelvis føler jalouxi, at jeg ikke længere kan følge deres tankegang!

Vi hører ofte om mennesker der er villig til at afskaffe deres dyr pga. adfærdsproblemer og 9 ud af 10 gange skyldes det deres egen manglende forståelse for og af deres dyr! Det er da skræmmende!

• #10   20. nov 2007 Helle H.

Jeg er ikke uenig i at en kat kan være angst eller trist. Det viser deres adfærd jo tydeligt, når de har det sådan.

Det er når folk skriver at deres kat er jaloux, ked af det fordi den ikke kan finde sit legetøj, er forelsket, fornærmet, sur mv. Det er den slags følelser jeg ikke forstår, man tillægger sin kat. Medmindre man gør det i sjov!

Katte er ikke jaloux - de er territoritale! De bliver ikke jaloux over at manden kysser konen! Eller at man kæler for den anden kat!

Katte kan have et adfærdsproblem der gør at den ikke trives (er trist!).

De kan ikke "forstå" at det er forkert at vælte potteplanterne, men de kan lære ikke at gøre det!

Nu adskiller mennesket sig jo fra alle andre racer, ved netop, at være den eneste race der kan tænke abstrakt!

• #11   21. nov 2007 Katte kan være jaloux. Det er når katten opfører sig som vi gør når vi er jaloux. Jeg tror, at vi dybest set er ret enige om denne sag her. Vi kalder det bare forskellige ting.

• #12   21. nov 2007 Birgit J.

Hvis vi taler den jalouxi, som mennesker føler kan føle, så er vi ikke enig! Jeg tror ikke på at dyr kan føle jalouxi!
    Hvis dyr følte jalouxi, mon så ikke de var monogame og ikke polygame?

(Ved godt at der findes dyrarter, der er det, men jeg tror nu heller ikke at de føler jalouxi!)

• #13   21. nov 2007 glemte lige / mellem føler/ kan føle, da det jo ikke er alle mennesker der er jalouxanlagt!

• #14   23. nov 2007 Kan katte ikke være jaloux? HAHAHA!
    Så findes der måske heller ikke søskendejalousi....

• #15   23. nov 2007 Natascha.

Diffinere lige jalouxi for mig, så jeg bedre kan forstå dig!

Hvis vi diffinere jalouxi, som angst for at miste en person man elsker, så nægter jeg at tro på at dyr tænker sådan.

Jeg tror på at dyr kæmper om af erobre de bedste pladser i huset, mad osv, men det handler om territorialedrift-og overlevelsesinstinkt - ikke jalouxi!

• #16   23. nov 2007 Natascha.

Jeg ved godt at det er de situationer, folk betragter som jalouxi mellem katte. At vi betragter det som jalouxi, er en menneskelig fortolkning, som intet har med kattens adfærd at gøre.

Udover at katte er sociale væsner og derfor gerne vil i interaktion med os mennesker, så har vi ejere jo en særstatus for vores katte, idet vi er kilden til deres føde og derfor indgår i deres territoriale bevidsthed!

Kommentér på:
Dyr kontra menneskelige egenskaber!

Annonce