629 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Omkring huskøb.. Omkring huskøb..

Jeg ved ikke om det er lidt nogle dumme spørgsmål jeg kommer med nu, men min kæreste og jeg har da snakket om det - selvom det jo nok først bliver lidt ud i fremtiden.

Er det en dum idé at låne penge i banken til køb af hus? - Kræver det en kæmpe indtjening og er det egentlig ikke en fordel, i stedet for at sidde i en lejlighed?

Når man så når dertil at man har købt huset, hvilke udgifter er det så man betaler om måneden? Det er jo ikke husleje, men vand/varme osv?

Hvilke overvejelser er der ellers, selvom der jo nok er en del :o)

Håber der er nogle der kan svare på mine spørgsmål, jeg er jo ret uerfaren :o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Omkring huskøb..
  • #1   17. jan 2008 man betaler også til det lån man har lånt til huset...

• #2   17. jan 2008 Charlotte - Ja til banken? + diverse udgifter. Sådan har jeg forstået det

• #3   17. jan 2008 jep.... også er der ejendomskat det betaler man to gang i året...

• #4   17. jan 2008 Charlotte - Hvad ligger det på? Eller er det afhængig af størrelsen af huset, eller noget helt andet?

• #5   17. jan 2008 pinliget det burdet jeg være sikker i da jeg selv lig har købt hus... mener det er selv hus og grunden

• #6   17. jan 2008 Vi købte hus for snart to år siden. Man går op i banken og de regner ud hvor meget man kan købe for. Jeg mener at det er 80% af husets værdi som man låner i kreditforengningen. Der er billiger renter.
    Jeg vil mene det er en klar fordel at eje i stdet for at leje. Her ejer man sit eget.På den anden måde smider man jo bare penge til husleje og ser dem aldrig igen.
    Der er da en del udgifter ved at have hus. Vand og varme. El. Forsikringer på både det ene og andet.
    Afdrag til kreditforeningen. Afdrag til banken hvis man er nødt til at låne resten igennem dem.
    Alt dette hjælper jeres bank jer med. Og så kan jeg anbefalde at bruge en advokat.
    For at du kan få en ide så lånte vi en million. Vi betaler 16000 i månden. Men det er så til alle faste udgifter.
    Man skal også forsikre hinanden. Eller det er ihvertfald en fordel at gøre, når man ikke er gift.
    Spørg endlig hvis du vil vide mere.

• #7   17. jan 2008 vi lånet det hele af en kreditforengningen...

• #8   17. jan 2008 I kan ikke låne det hele i kredirforeningen. Men har i selv nogle penge at smide i huset. så hjælper det jo selvfølig.

• #9   17. jan 2008 Anja - Tak for dit svar :o)
    Jamen det var jo også det vi begyndte at synes, at det er ligesom at smide penge ud af vinduet. Vi bor i en lille 1-værelses nu men vil meget gerne have noget større. Men i Billund hvor vi bor, hænger lejlighederne ikke på træerne og så er indskuddene på mellem 15.000 og 25.000 kr. Så jeg ser egentlig heller ingen fordel, i at blive ved med at bo i lejlighed.
    Vi vil måske købe et mindre hus, som måske skal gøres lidt i stand og så lidt uden for byen: Men er i tvivl om det kan betale sig at købe et hus der skal renoveres på, eller om man skal smide de ekstra penge oveni og så købe noget der er i orden?
    Men det er vel også noget vi kan snakke med vores bankrådgiver om.

• #10   17. jan 2008 jep tag en snak med dem...

• #11   17. jan 2008 Jeg tror det bliver dyrt hvis man skal låne alle pengene, men har man nogle penge at smide i det er det da klart en fordel. Jeg har selv en lejlighed hvor jeg havde halvdelen af pengene og den anden halvdel har jeg lånt i kreditforeningen.
    Der er forskellige lån du kan få, det jeg har er afdragsfrit, så jeg betaler kun renter. Men renterne får du jo ikke noget for, det er jo bare for at have lov at låne pengene. Derudover betaler jeg til grundejerforeningen, jeg betaler vand, varme, elregning og ejendomsskatter.

Jeg ved ikke om jeg vil sige at det er penge ud af vinduet at leje. Du har jo et sted at bo og det koster at have, ligemeget om det er eje- eller lejebolig. Som sagt betaler du jo renter af dit lån og dem får man jo ikke tilbage.

Fordelen ved at have sin egen bolig er at man kan være heldig at den stiger i værdi, som vi jo har set de sidste mange år, men det er desværre gået i stå igen. Derfor er der ikke mange der køber bolig for tiden.

• #13   17. jan 2008 køb et 1½-plans hus...så skal i kun betale 50% skat af m2 på førstesalen smiley

• #14   17. jan 2008 Uha vi har også lige været igennem møllen. Desværre kan vi først låne nok til sommer, når vores lønninger stiger (vi er elever begge to)

Pt. kunne vi låne 900.000 men det rækker desværre ikke, når de billigste huske ligger på 1,5mio her i byen smiley

Men men, banken ved præcis hvad de har med at gøre, så i skal ikke bekymre jer om alle de udgifter der kommer. For dem regner banken med i jeres budget, når de ser på hvor meget i kan og skal låne, til et hus.

• #15   17. jan 2008 Kan se at du allerede har fået en masse gode svar på hvad der er af forskellige udgifter.

Mht. dit spørgsmål om hvorvidt det er dyrt at låne alle pengene i banken: I bør spare sammen til udbetalingen. Man kan låne op til 80 pct. af husets værdi i realkreditinstitut, hvor renten typisk er betydeligt lavere end i banker. Det bør man klart benytte sig af. Hvis I ikke har mulighed for at spare de sidste 20 pct. op selv, kan I så gå til banken og låne dem. Det bliver til en noget højere rente end i realkreditinstituttet, da banken står sidst i køen i tilfælde af en tvangsauktion. Så jeg vil klart anbefale jer at låne op til de 80 pct. af husets værdi i realkreditinstitut, og opspare resten.... Man kan få mange typer lån i dag, herunder afdragsfrie lån, hvilket vil sige at I kun betaler renter på lånet hver måned, og ikke afdrager på lånet. Det gør det lidt billigere at sidde i huset de første ti år, men derefter bliver ydelsen jo så betydeligt højere. Men det kan f.eks. være en god idé hvis man er studerende, og ikke har så stor en indtægt lige nu, men forventer en høj løn om ti år....

• #16   17. jan 2008 vi har lånt alle pengene til huset 80% og 20% vi giver lige omkring 10.000om mdr i husleje og det er med renter og begge lån vi havde nemlig ikke selv til udbetalingen så det kan lade sig gøre..

Kommentér på:
Omkring huskøb..

Annonce