6.432 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Rottweiler - Vokse udvikling Rottweiler - Vokse udvikling

Hej alle
Jeg leder efter nogen med forstand på en rottweilers udvikling ?
Min brors rottweiler hvalp er nu 6½ mdr. gammel, og vejer 37,2 kg. Han er vokset meeeget hurtigt i forhold til hvad han burde, så hans hoved har ikke kunne følge med helt . Nu er hans krop stor og flot , men hans hoved er lille, så det passer slet ikke sammen.. Dyrlægen har bare sagt vi skal give ham mindre mad. Men kan ikke rigtig forstå hvorfor, for han er jo ikke for tyk, og hans krop er heller ikke for stor, det er bare hans hoved som er lille. Så undrer mig bare om hovedet følger med senere, eller om han bare er sådan ?? Nogen som ved lidt mere ??

Det er en han, 6½ mdr. gammel, og ren med stamtavle ! smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rottweiler - Vokse udvikling
  • #2   28. sep 2010 Susanne - Han får skam foder beregnet til Rottweilere , anbefalet af dyrlægen . Men skal han ikke stadig have en bestemt mængde mad ? For hvis vi giver ham så meget som han kan spise, så bliver han da hurtigt tyk smiley Han var nemlig lidt for tyk for noget tid siden, men så kom han på normal vægt igen..

• #3   28. sep 2010 Jeg har svaret dig i den anden tråd smiley

• #4   28. sep 2010 hvis han er på hvalpefoder, så evt gå over på voksenfoder i en periode. Det kan hjælpe på det.. Jeg synes at 37 kg til så ung en fætter lyder af MEGET! smiley

Man skal kunne ane hundens ribben, og mærke dem når du kører hånden hen over siden. Det gør ikke noget at en hvalp ser lidt tynd ud. Det er vigtigt at han ikke bliver for tung, for så er risikoen for diverse sygdomme større.

• #5   28. sep 2010 Simone - Man kan sagtens ane hans ribben , og han er spinkel i det . Han er først nu begyndt at få lidt muskler bag på . Så han er overhovedet ikke tyk eller overvægtig , han er bare lidt stor hehe . Han voksede nemlig for hurtigt , og var en del større end hans brødre og søstre fra kuldet smiley

• #6   28. sep 2010 så vil jeg prøve at gå på voksenfoder for en periode, det gør at han ikke vokser så hurtigt.

• #7   29. sep 2010 Det er vigtigt han får al den næring som hvalp han har brug for, og ligeså vigtigt at han ikke får en overmængde af proteiner og mineraler end hvad han har brug for. Jeg ville ikke gå 100 % over på voksenfoder endnu, når han kun er 6½ måned, for det kan give ham mangler af forskellige ting. Men du KAN give ham en blanding der består af 50 % hvalpemad og 50 % voksenmad.

• #8   29. sep 2010 Dertil Sanja. Nogle dyr er bare større end andre. Der behøver faktisk ikke være noget som helst galt med ham, fordi han er en stor vov!

Så længe at hans krop og knogler følges ad, og han ikke begynder at blive lidt kortere der og lidt større her, og se lidt sjov ud, så tror jeg altså ikke der er noget som helst galt med ham! smiley

Det der er det vigtige her, er at hans knoglebygning skal kunne følge med!! Fordi en hund viser sig at blive en stor vovse, betyder ikke at den er for stor end hvad godt er for den. Vi alle bliver skabt ind i denne verden, til at få os en eller anden størrelse som voksen. Min søster foreksempel, er et halvt hoved højere end mig, og jeg er en kraftkal uden lige i forhold til hende. Vi alle er forskellige, både mennesker og dyr, også søskende af det selv samme blod og de samme gener! smiley Det skal du huske!

• #9   29. sep 2010 Og som Simone siger, det er vigtigt at hunden ikke bliver for tung til at kunne bære sig selv. Dog vil jeg sige, at en hvalp altså godt må være lidt små buttede rundt om maven, så længe det ikke går over til at være den hedder sig at være en tyksak. Det er jo en unge, der er tale om! De har brug for lidt spæk på sidebenene, bare ikke for meget heller. Men det hjælper dem med at holde varmen, og bygge deres kroppe op korrekt og giver dem energien til at danne de rigtige muskler.
    En for tynd hvalp, vil derimod bruge det meste af sin energi på AT holde varmen, end danne muskler og knogler korrekt.

• #10   29. sep 2010 Karen A - Ved store hunde racer, er det bedre de er for tynde end for tykke.

• #11   30. sep 2010 mette S - It's a kind of Magic smiley ) - Det passer så ikke at de ikke kan få HD, hvis ingen af forældrene har det!
    Vores hunde er 100 % rene, men stamtavle, og deres forældre er testet fri for HD, men vores hanhund fik det da han var 3 måneder..

Vi har gået til diverse undersøgelser hos en expert inde for området, og han siger han har fået det fordi han voksede alt for hurtigt.

• #12   30. sep 2010 En hund kan sagtens få HD selvom forældrene ikke har . Hvis den bliver udsat for overbelastning smiley

Elisabeth - Hvordan kan det være i fandt ud af det da han var 3mdr. gammel ? Kan de ikke først testet for det når de er 10 mdr gamle ?

• #13   30. sep 2010 HD handler 1/3 om generne, 1/3 om foderet og 1/3 om miljøet (fx hvis den går alt for meget på trapper mens den vokser, kan den ricikere at få HD)

• #14   30. sep 2010 Susanne S:
    En Rottweiler skal bestemt ikke have alt hvad den kan spise, for så bliver den FED..! Den skal have lidt mindre en der står på pakken, for den skal hellere hælde til den slanke linje end den tykke!

Vi gik på voksenfoder da vores var 7 mdr!

• #15   30. sep 2010 Og det er bedst at HD/AD fotografere rottweileren når den er omkring 18 mdr, da de er meget løse i ledene når de er 10 - 12 mdr.. Men det er selvfølgelig op til en selv smiley

• #16   30. sep 2010 Mia - Jaa det mente jeg nok . For hvis vi gav ham ubegrænset , så ville han jo æde 24 timer smiley

Vi fik at vide når de er 10 mdr. gamle , så kan man ane om der er en chance for at den får HD senere . Altså allerede der kan man se i hvilken retning det går ? smiley
    P.S - mange tak for kommentaren til billederne smiley

• #17   30. sep 2010 Præsis, det kan de ikke selv styre smiley

Hmm jamen okay så smiley
    Vi fik det gjordt som 12 mdr. og hun havde dårlig hofte, man regner dog med at hvis vi får hende fotograferet på et senere tidspunkt så kan vi være heldigt at bedømmelsen er lidt bedre, da hun nu er blevet mere muskuløs efter hun har svømmet en del smiley (grunden til at man ville gøre det igen var fordi hun som tidligere nævnt så ikke er så løs i muskulaturen mere)

Hvordan foregår det så når de fotograferes som 10 mdr?
    Får man så en status, altså om det er A hofte eller D hofte? eller kigger de bare lige og ser hvordan de syntes det ser ud og så senere får man taget og får sin status eller hva? Håber du forstår hvad jeg mener smiley

Var da så let, de er virkelig kære sammen de to smiley

• #18   30. sep 2010 .... eller er det på samme måde som jeg beskrev først, hvor den sendes til DKK og de bedømmer den? smiley er lidt nysgerrig om det er præsis det samme smiley

• #19   30. sep 2010 Mia - Hvis jeg skal være ærlig , så aner jeg det ikke . Det er jo min brors hund , og ham som ordner alle de praktiske ting , jeg er bare 'babysitteren' hehe .. Men altså så vidt jeg har forstået , så er det en helt normal HD test smiley

• #20   1. okt 2010 Nej okay... Men hvis det er en ganske alm HD test syntes jeg bare det er tidlig, men det kan godt være det bare er mig smiley
    Det er da også hyggeligt at være babysitter / legekammeraten smiley

• #21   2. okt 2010 Mette:

Liiige præsis, man kan intet sige før man har et hd-index..
    Vores hund kommer fra forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv som har A & 0 på hofter og albuer, og vores endte så ud med dårlige hofter.. Man kan jo i et kuld ffå hunde som får helt forskellige statusser.. Som fx en med A hofter og en med D hofter...

Man kan sagtens ved hjælp af svømning og god mad gøre hofterne meget bedre, og være heldig hvis du får den omfotograferet at status er bedre end tidligere... Kender eksempel på en som havde D hofter, og endte op på en B hofte, fordi hunden svømmede flere gange om ugen, og fik den rette kost, specielt til HD hunde .... Men svømning var størstedelen af det!

Kommentér på:
Rottweiler - Vokse udvikling

Annonce