10.262 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hyacinter fra supermarked? Hyacinter fra supermarked?

Dette er sendt til off Topic forummet, så vil ikke høre for at det ikke er relevant i forhold til katte.

Jeg har købt en lille hyacint i en potte i netto. Den er almindelig, lilla og ikke sprunget ud endnu, men kan se den nok gør det om et stykke tid. Dens rodder går lidt over potteplanten.

Hvad skal jeg gøre med den, for at den trives bedst? Ligenu står den bare i potteplanten i vinduet og får lidt vand engang imellem. Nogle gode råd?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hyacinter fra supermarked?
  • #2   26. nov 2010 Det kan godt være du ikke mener det har noget med dine katte at gøre, men du bør vide at hyacinter er giftige for katte:

http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html

Den kan give maveproblemer såsom opkast og diarée.

• #3   26. nov 2010 Troede ikke det var nødvendigt at skrive, men okay:
    Jeg har ingen planter som min kat kan komme i nærheden af. Det er bare en overordnet regel vi har herhjemme. Vi tjekker ikke engang om planten er giftig eller ej.

Susan H - okay. Super (:

• #4   26. nov 2010 Så planten står i et lukket rum hvor katten ikke kan komme til den?

• #5   26. nov 2010 Godt så...

• #7   26. nov 2010 Elsker hvor belærende folk skal være her på KG (: Min kat kan IKKE komme i nærheden af mine planter. Det er ikke derfor jeg skriver.

Tak for dem som svarer på spørgsmålet.
    Vil lige høre om, hvorfor jeg ikke kan lade den være i jorden? Hvilke konsekvenser er der ved det?

• #10   26. nov 2010 Sjov idé det med hatten. Passer jo fint her til jul - så kan man være lidt kreativ (;

• #12   26. nov 2010 http://www.hyacinter.dk/plantning-pleje - lidt om hvordan den trives bedst.

Ifølge denne side er det kun selve løget der er giftigt på hyasinten http://www.agria.se/norge/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/norge/text.nsf/id/356

Gode råd ang. katte er altid velkomne synes jeg, også selvom det ikke er hvad man vil høre... Se hvis nu man lærte noget nyt smiley

• #14   26. nov 2010 Jeg køber hyacinter i de bittesmå potter - og nogle gange lader jeg dem blive i potten. Nogle gange planter jeg dem om i en lidt større potte. Lidt vand hver 2-3. dag, og de holder længe.
    Gemmer løgene fra de visne hyacinter - og planter dem udenfor en dag hvor det ikke er frost. (Meget fryd for 7 kroner i Netto :))

• #15   26. nov 2010 Godt emne du lige tog op. Jeg havde undret mig lidt over hvor jeg kunne købe hyacinter uden jord på, til de der glas, hi hi. Havde tænkt på om dem i glas var magen til dem i jord:o)

Mht. katte og planter, så er det jo ikke alle katte der spiser stueplanterne. Mine har aldrig gjort det, og jeg tjekker ikke om en plante er giftig inden jeg køber den. (Nu forventer jeg så at bliver stemplet som en sindsyg psykopat-dyreplager, fordi at jeg går ud og køber noget så farligt som en plante til min vindueskarm) -Må se om jeg kan leve med det.

• #17   26. nov 2010 Der er jo ganske mange muligheder kan jeg se. Jeg har ingen hyacintglas og heller ingen ekstra jord til den lille blomst som havde mange lange rodder. Så jeg endte med at skylle jorden af, lave en slags lille skål af sølvpapir rundt om løget og rødderne hænger nu i et gammelt rødbede glas. Den har derudover fået en papirs nissehue på. Hurra for kreativitet i en studenterbolig (:

• #19   26. nov 2010 Det er noget med, at hvis man lader løgene blive i jorden (når de er visnet altså) så rådner de.. Og kan derfor ikke bruges igen. Og ja, så er det jo super flot med sådan et hyacintglas, og man kan se hele hyacinten Rødderne plejer at sno sig på de flotteste måder.

• #21   26. nov 2010 Tror det er noget med at jorden i haven jo fryser / bliver koldere. Og så de bakterier som er i jorden.. Hvorimod bakterier i en potte, altså dem som udvikler sig, de hygger sig rigtig især ved stuetemperatur. smiley Mener det var noget i den stil min haveglade mormor forklarede mig. Eller også var det påskeliljer? smiley Nå ja. Blomsterløg .... Hvad ved jeg ^^

• #23   27. nov 2010 ueffen?

Kommentér på:
Hyacinter fra supermarked?

Annonce