3.755 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
36 Svar
Fortjent hue eller ikk ? Fortjent hue eller ikk ?
Hej allesammen.
Så for lidt siden at de havde en spændene debat i gang på hundegalleri, ang studenter og ikke studenter, og hvem der fortjener huer og hvem der ikke fortjener huer
Ville da derfor gerne hører jeres mening herinde
Hvem syntes i indgår i kategorien student ?
- kun dem fra gymnasierne, eller?
Hvordan ser i på det ang huerne ?
- er det oki at man får en hue når man ikke har taget en "korrekt" studenter eksamen.
Syntes det kunne være sjovt og hører folks mening
0 synes godt om
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 64 Svar: 246
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 17 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 330
Jeg valgte da godt nok selv huen fra da jeg sidste år blev færdig som sosu assistent. Men det var nok mere min alder der gjorde at jeg valgte det fra, de klasse kammerater der var i starten af 20'erne havde hue på.
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 1 Svar: 38
Jeg synes det er fin uddannelserne har taget det til sig.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
For mit vedkommende er der kun 4 forskellige "rigtige" studenterhuer, nemlig dem der hører til en gymnasial uddannelse = STX, HF, HTX og HH.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 68
Og ja, jeg er tidligere gymnasium-elev, og da jeg fik hue på (HTX - Mørkeblå) synes jeg det var træls alle mulige andre uddannelser fik huer. Der er nemlig en eller anden erhvervsuddannelse som har næsten samme farve på deres huer, og dem gad jeg da ikke blive sammenlignet med, jeg har trods alt knoklet hårdt i 3 år for at få den skide hue, og ville prale lidt med det den gang.
Snart kan enhver lave sig en papirhat og putte bånd på, for at slå en prut.! ;b
Bare lige min "gammeldags" mening
nov 2008
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
nov 2008
Og ville heller aldrig kalder en hue til en frisør en studenterhue men bare en hue
Men sys nu gernerelt det er oki, alting ændre sig jo og det gør det med huerne også, og før i tiden (for mange mange mange år siden
nov 2007
Synes også at man skal holde lidt mere fast i de dersens traditioner - det passer bare ikke alle uddannelser med huer...
Men så er det jo også fint nok det ikke er mig der bestemmer huelovgivningen her i DK ;b
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 42 Svar: 237
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 579
Syntes bare man snart kan få en hue for hvad som helst. Fair nok at de knokler lige så meget, men alle de farver er da forvirrende. Der er bare kommet mange siden jeg fik min (den oprindelige bordeaux:)), og jeg ved faktisk ikkke engang hvad der er hvad mere! (ku self bare sætte mig ind i det!)
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
STX: bordeaux bånd
HHX: kongeblåt bånd
HTX: marineblåt bånd
HF: blåt bånd
IB: Flag bånd + bordeaux bånd eller kongeblåt bånd
Det skal ikke lyde som uddannelsessnobberi, men det ænder vel ikke på at langt de fleste af de øvrige uddannelser, der pryder sig med lånte fjer (dvs. en studenterhue) har andre traditioner tilknyttet, herunder svendegilde, svendebrev og diverse anerkendelser (guld, sølv & bronze anmærkninger).
Jeg ville finde det pinligt, at pryde mig med lånte fjer - og betyder en studenterhue så meget for en for at opnå anerkendelse, må man jo tage de 2 eller 3 år i gymnasiet.
mar 2011
apr 2008
Hvis det var tilfældet ang. niveau, så forstår jeg ikke hvorfor HG'erne ikke kan søge ind på universiteterne. Det skyldes jo netop det lavere niveau mht. fag. En gymnasial uddannelse har jo niveauer delt mellem C, B og A-niveau, mens HGs normale niveau ligger på C, D og E, dvs. et delvist folkeskoleniveau.
Det er i orden, at man tager en uddannelse, der er passende for ens niveau, men det ændrer vel ikke på at man ikke skal pynte sig med lånte fjer. Fin dog anerkendelsen på anden vis - eller vær glad for det svendebrev/uddannelsesbevis, HG'erne får tildelt.
mar 2011
mar 2011
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Der er kun 4 forskellige "rigtige" studenterhuer, nemlig dem der hører til en gymnasial uddannelse = STX, HF, HTX og HH.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.281
Jeg synes ikke at man skal have en hue efter HG. Fint hvis man ikke orker mere end den uddannelse. Dog er det jo begrænset hvad den giver adgang til uanset gennemsnit.
mar 2011
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Så jeg siger: lad folk bære deres huer med stolthed, uanset hvad deres uddannelse hedder eller hvor lang tid den tager
PS. en ovenstående har skrevet at huen kun bør tilfalde studenter der kan læse videre på f.eks. UNI vil bare tilføje, at det kan man også med en SOSU - ASS uddannelse
apr 2008
Ikke direkte, da der ikke kan gives dispensation, hvis man mangler de faglige niveauer. Disse kan tages via enkeltfag, men søgningen sker via kvote to. De fleste gymnasietelever, der har gennemsnittet søger via kvote et.
Ang. SOSU, så plejer det som regel at være sygeplejeske, som jo ikke er en universitetsuddannelse (bachelor + kandidat = 5 år), men en professionsuddannelse (3 1/2 inkl. praktik). De to uddannelsestyper kan ikke sammenlignes. Jeg har endnu til gode, at se en "ren" SOSU på UNI, da de simpelthen mangler de rette kompetencer jf. de nye optagelseskrav fra 2008.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
Min mening er stadig at huer hører gymnasiet til, men fordi det er en tradition og ikke fordi de er dygtigere end andre.
mar 2011
(link fjernet)
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Desuden er der også rigtig mange med en gymnasiel udd. bag sig som ikke bare kan komme ind på gennemsnit og må søge via kvote 2.
Fordi man har en SOSU udd. betyder det ikke, at man ikke har taget en gymnasiel udd. før det
apr 2008
Det ændrer vel stadigvæk ikke på, at den pågældende SOSU har en gymnasial baggrund i forvejen - og det dén, personen kommer ind på og ikke en SOSU-uddannelse. Der er stor forskel på de to ting, og min pointe er at en SOSU kommer ikke ind på universitetet med sin "grunduddannelse".
Og det vel det debatten handler om og ikke, at man efter gymnasiet vælger at gå hjemmepleje-vejen og ikke eksempelvis cand. scient-vejen. Det er forsat de gymnasiale uddannelser, der giver adgang til universitetet, der bør have traditionen med studenterhuen. Alt andet er at pryde sig med lånte fjer.
mar 2011
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.281
Kamilla selvfølgelig skal du bære huen med stolthed, for du har gennemført Handelsskolens Grunduddannelse (hg)
Det ændrer bare ikke på at Højere Handelseksamen som tager 2 år oveni kvalificerer én mere! Jo, den er hårdere selvom jeg godt véd at den har ændret sig siden jeg færdiggjorde HH - dengang måtte man ikke have bøger med til eksamen...
Spørg bare de virksomheder der skal have elever.
Du skal bære din hue med stolthed - men det er og bliver ikke en studenterhue!!
mar 2011
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Det er også handelsskolen..
Jeg syntes det er fint med huerne.. Med det sagt, så syntes jeg ikke det ser smart ud når de lang tid efter stadig render rundt med den..
Hvis jeg havde gennemført HG ville jeg ha haft en hue med lilla bånd
nov 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 26 Svar: 154
"se mig jeg er bedre end dig min uddannelse er bedre end din"
hvilket jeg syntes er klamt at høre på..
så dem der tuder over hvem der ikke burde have hue er fandme sørgelige at høre på
nov 2007
Bo... det er nu også meget sørgeligt når folk ikke kan holde en pæn tone i en hyggelig debat.
maj 2007
nov 2007
Det kan godt være vi kan være lige store røvhuller lige meget uddannelse, men ens værd opgøres jo tildels også i penge på den måde verden nu engang er skruet sammen... Så jo uddannelse har altså noget at sige, om ens værdi for samfundet og for ens eget liv... ikke nødvendigvis livskvalitet.! For jeg er bare studerende på SU og har en mand der er elektriker men jeg føler da selv jeg har et rigtig godt liv, selvom vi ikke svømmer i penge... men jeg ville unægteligt tjene mere som færdiguddannet advokat, og folk ville nikke mere anerkendende af det.... det er i hvert fald min erfaring.
nov 2007
maj 2007
Fortjent hue eller ikk ?