{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
401 visninger | Oprettet:

Kort ledighed - økonomi? {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg går nu fra at være studerende til at skulle arbejde. Jeg har fået job fra 1. august.
Men kan jeg søge kontanthjælp i mellemtiden? Jeg har jo både juli og august hvor jeg ikke får udbetalt noget..
Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke rigtigt finde noget endegyldigt..
På forhånd tak for hjælpen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kort ledighed - økonomi?
  • #1   30. maj 2011 Hvis du ingen formue har, så kan du sagtens. så længe de ikke vurdere at du har økonomi nu til at klare dig, så er der intet problem.

Du skal nok bare regne med at de aktivere dig. Dette skal de nemlig gøre inde for 13 uger.

• #2   30. maj 2011 Tak for svar.. Jeg tror ikke ligefrem at jeg bliver vurderet til at kunne klare mig selv økonomisk de to måneder - jeg er nemlig fattig som en kirkerotte efter at have været på SU flere år.. smiley
    Ja, aktiveringen er jo bare noget jeg må tage med..

• #3   30. maj 2011 Så må du bare op på Jobcenteret og melde dig ledig imorgen! Jeg har selv haft min krig med dem! Heldgivis er jeg kommet i job fra på mandag! smiley

• #4   30. maj 2011 Det skal du nok ikke regne med, men der er lidt forskel fra kommune til kommune. Hvis de sender dig ud i aktivering med det samme er du berrettet til hjælp

• #5   30. maj 2011 Der er ingen forskel fra kommune til kommune. Reglerne ligger fast i hele landet!

Tro mig! Jeg har kæmpet i 3½ måned med 2 forskellige kommuner.

• #6   30. maj 2011 Som de andre siger skal du nok forvente at blive sat i aktivering, man får ikke lov at gå hjemme medmindre man fejler noget eller er gravid

Jeg kan ikke huske om det er fra kontanthjælp til SU eller om det er fra SU til kontanthjælp at man skal framelde det en måned før for ikke at skulle betale det tilbage..

Her i Fredericia bliver man sendt ud allerede fra tirsdagen efter man melder sig til, så kommer man ud på et "jobkursus"

• #7   30. maj 2011 Men jeg tror ikke du kan få kontanthjælp for august når du er i job fra 1. august.

• #8   30. maj 2011 Hvis du bor sammen med en tror jeg ikke man kan få kontanthjælp. Du kan jo også tage et sommerferiejob ??

• #9   30. maj 2011 Heidi - Det passer så ikke, der er skam rigtig mange dansker eder går hjemme netop fordi de ikke kan holde til at arbejde..

Det er først for nyligt at jeg er kommer i aktivering, og det er lige PT kun 3 timer om dagen

maria P - Jo man kan skam godt få kontanthjælp selvom man bor med en, så længe han ikke tjener så meget at han kan forsørge for begge

• #10   30. maj 2011 Nej jeg tænkte på hvis han evt har et almindeligt arbejde, så vil de modregne.

• #11   30. maj 2011 Maria - Nej det vil de ikke.. De har de ikke gjort ved mig da jeg boede sammen med kæreste og barn.. tvært imod, ved at jeg boede sammen med min datter fik jeg faktisk en højere kontanthjælp fordi jeg så var forsørger smiley

Han var først på kontanthjælp og senere på SU og derefter læreløn

• #12   30. maj 2011 Er du ikke medlem af en a-kasse???

• #13   30. maj 2011 Det er de færreste studerende der er medlem af en a-kasse, desuden kræver det at man har arbejdet i x-antal måneder før man kan få dagpenge

• #14   30. maj 2011 Skal man ikke bare have været i en a-kasse i ca. et år for at få dagpenge.

Det er vel også en anden sag for dig Atli Foto - Nu uden kat - når du har et barn?

Men Mette M, jeg synes du skal kontakte jobcenteret i nærheden af dig. De ved jo i hvert fald det hele med sikkerhed, men husk at holde dem i ørene, fordi de holder ikke altid hvad de lover.

Held og lykke smiley

• #15   30. maj 2011 Nu ved jeg ikke hvilken uddannelse du kommer fra, men ved nogle uddannelser kan man kan blive indmeldt i en a-kasse som dimmitend - det skal gøres senest 14 dage efter man har afsluttet sin uddannelse, og så er man berettiget til dagpenge efter en måned. Håber du finde ud af det! smiley

• #16   30. maj 2011 Nu bor jeg selv, dvs uden barnet..

Men om man bor med en samlever uden barn gør ikke nogen foreskel.. De trækker ikke i ens kontakthjælp..

• #17   30. maj 2011 Tusinde tak for alle jeres svar - reglerne er lidt af en jungle synes jeg, så jeg kontakter jobcenter/kommune imorgen.. smiley
    Nej, jeg er ikke medlem af en a-kasse - har været studerende i nogle år og afslutter "bare" en HF nu, så jeg har ikke haft mulighed for a-kasse..
    Aktivering må jeg jo bare tage med i købet - det er jo heldigvis ikke så længe.. smiley

• #18   30. maj 2011 Maria: det er kun hvis man er gift at man har forsørgerpligt.
    Man skal for at få dagpenge have været medlem af a kasse i minimum 1 år og have arbejdet 1924 timer.

• #19   31. maj 2011 Jeg blev meldt ind i en a-kasse da jeg var færdiguddannet...
    Så jeg kunne få dagpenge på dimittendsats (82 % af den højeste rate) efter 1 måned..
    I mellemtiden fik jeg den første måned en udbetaling fra fagforeningen, svarende til det jeg kunne få i dagpenge...
    Dette krævede dog at jeg min. havde været medlem af fagforeningen i 1 år, men det havde jeg, og mere til.. Så det var ikke et problem..

• #20   31. maj 2011 jeg fik at vide, at man senest 1 år inden man bliver færdig med uddannelsen skal melde sig ind i en a-kasse, så kan man få dagpenge fra dag 1 efter sidste eksamen.

Men du kan sagtens få kontanthjælp for juli måned, men du bliver sat i aktivering.

• #21   31. maj 2011 Hvis man skal i aktivering for at få kontanthjælp, kan man da lige så godt arbejde. Arbejder man fx fuld tid i 1 måned får du flere penge end 2 måneder på kontanthjælp. Så er der stdig 1 måneds ferie tilbage. Der er da arbejde at få inden for hjemmepleje, rengøring osv

Kommentér på:
Kort ledighed - økonomi?

Annonce