{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.238 visninger | Oprettet:

HJÆLP, antidepressiv medicin - Råd og vejledning?? {{forumTopicSubject}}

Bare rolig, det er til mig og ikke mine katte smiley
Men jeg har lige fået noget antidepressiv medicin af min læge, fordi jeg har fået en depression og har en masse problemer osv..
Men en af mine problemer er bl.a. mit forfærdelige dårlige selvværd og selvtillid.. Jeg blev mobbet meget som barn, og det har virkelig taget hårdt..
Jeg er så lidt overvægtig, kunne godt bruge at tabe 5 - 10 kilo.. Jeg er sammen med min kæreste gået i gang med lidt af en livsstilsomlægning, så vi spiser sundt i hverdagene og kun lidt slik og sodavand i weekenden..
Men nu har jeg så hørt, at antidepressiv medicin gør, at man tager på?? En jeg kender har fortalt mig, at alle dem hun kender, har taget på efter de er begyndt på antidepressiv medicin, selvom de går på kur..

Er der nogen der ved, om det passer at man tager på i vægt af det? Om det evt. kan undgås?
Jeg overvejer at droppe pillerne, for det gør det jo ikke ligefrem meget bedre hvis jeg tager endnu mere på.. :S

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP, antidepressiv medicin - Råd og vejledning??
  • #1   13. jul 2011 Jeg har taget på efter jeg begyndte på medicin. Men om det er medicinen eller min sygdom, der gør det, det ved jeg faktisk ikke. Man kan jo tænke at dét, at man er deprimeret og trist gør, at man spiser lidt mere og måske ikke lige tager sig af vægten!

Jeg syntes, du skal gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst lige nu. At få det bedre psykisk eller tabe dig. Tag en ting af gangen er mit råd. Jeg kan f.eks. ikke overskue flere ting på en gang. Og derfor vejer jeg da også MEGET over min idealvægt, men det kommer ikke i første række nu. Det gør min psyke.

Giv det et stykke tid og se om du tager på. Det er jo langtfra sikkert. Og slet ikke hvis du samtidig passer på, hvad du spiser:) Hvis du så tager på, ja så må du som sagt vælge, hvad du syntes er vigtigst.

• #3   13. jul 2011 Charlotte C: Jeg er først lige begyndt på pillerne, så hvis det var at jeg ville stoppe, tror jeg ikke der sker noget., Har kun taget dem i denne uge, startede mandag, så mon ikke jeg kan stoppe?

Jeg synes jo self også det ville være dumt at stoppe med dem, hvis de kan hjælpe mig med min psyke,, og jeg har virkelig måtte kæmpe en brav kamp for at få medicin.. Det er ikke min egen læge, der har givet mig dem, for hun ville ikke give mig piller..
    Men så snakkede jeg med en psykolog, som mente det ville være en god ide, og så fik jeg pillerne igennem deres overlæge..

Men ved I, hvordan jeg kan finde ud af om de piller jeg har fået, er nogen der giver vægtøgning? Det står der nemlig ikke noget om..

• #4   13. jul 2011 Jeg er på samme slags medicin for angst, de hedder citalopram 20 mg jeg syntes ikke min vægt er ændret og har taget dem siden nov 2010. Ved det er svært at tage beslutningen skal jeg på medicin eller ikke! Jeg havde haft min sygdom længe før jeg tog pillerne, og tror de har hjulpet lidt men vil da gerne begynde at trappe ud, især hvis man gerne vil være gravid. Men det er meget forskellig fra person til person hvad bivirkninger er, jeg blev træt og fik tør mund, men det kunne jeg godt leve med. Der findes mange forskellige antidepresiver, og man kan godt skifte mærke, hvis det du kommer til at tage ikke fungere for dig. Spørg lægen om han ikke har nogle piller der er gode erfaringer med rent vægtmæssigt. Held og lykke

• #5   13. jul 2011 Dem jeg får hedder vist Paroxetin.. Men jeg synes ikke hun sagde noget om at de ville give vægtøgning nemlig..
    Hmm.. Jeg bliver nok nødt til at ringe til hende og spørge..
    Ville bare høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med det..

• #6   13. jul 2011 få dig en smak med din læge. ikke alle præparaterne er lige slemme. vigtigt at der bliver tænkt på det hele.
    ud over at spise sundt er det en rigtig god idé at dyrke motion da det har positiv indflydelse ift depressionen, så tag kæresten i hånden og tag ud i det blå smiley

• #7   13. jul 2011 Som de andre siger, må du ikke gøre noget uden at rådføre dig med din læge.

Jeg har fået forskellige mærker, men vist ingen af dem, der er nævnt her. Kan slet ikke huske alle dem, jeg har været i gennem. Nu er jeg på Efexor. Hvis jeg glemmer at tage en, bliver jeg MEGET syg fysisk, så du må aldrig selv stoppe eller trappe ned, uden lægen er med inde over.

Og som Malene siger; en tur ud i blå og få lidt motion er godt. Så får du dannet det serotonin du mangler:)

• #8   13. jul 2011 Det er ikke alle der tager på af antidepressiv, men jo - nogle gør.
    Jeg har altid været pæn og slank - lige indtil jeg begyndte på antidepressiver, ligepludselig (og ja, sådan føltes det) var jeg nærmest svulmet op til elefant-størrelse - jeg vejede nemlig 23 kg (!!!) mere end jeg var van til! Jeg kæmpede virkelig med vægten, men intet virkede. Til sidst tog jeg til lægen og sagde "ikke mere" - jeg ville simpelthen ikke tage flere af de skide piller - for som du også er inde på, så får man det ikke ligefrem godt af at tage sådan på, tværdigmod. Og når man først har taget på, er det svært at komme af med igen - jeg kæmper stadig med det.
    Jeg fik noget andet, som ikke er antidepressiv, men epilepsi-medicin som også virker på depressioner, det hedder Lamitrogen og er helt klart det bedste middel jeg har prøvet (og jeg har ellers taget en ordentligt rundtur indenfor antidepressiverne) og så tager man ikke på af det.
    Jeg synes du skal tage det alvorligt og snakke med din læge om problemet - og evt. foreslå lamitrogen. Men lad være med bare at lægge pillerne fra dig uden du har kontaktet lægen..

• #9   13. jul 2011 Nogle af præparaterne vil få een til at tage på da de piller ved stofskiftet. Grunden til at disse vælges er som oftest at de virker hurtigere end fx. Citalopram som tager op til 7 uger for at virke 100%.

Hvis du er meget ked af din vægt og bekymringen ang. at medicinen kan øge denne ville gøre at du ikke tager medicinen så bed din læge om at ændre dig til fx. Citalopram. Dette betyder at lægen skal holde tæt øje med dig i lidt længere tid end på mange af de andre præparater men hvis dette betyder du rent faktisk tager din medicin og får det bedre er det ventetiden og umagen værd :o)

Er selv stor og har bedt om at få Citalopram så jeg ikke tager på. Jeg får en del andet medicin også som piller ved stofskiftet så skal ikke have flere end højst nødvendigt.

Lige som dig har jeg selvværdsproblemer som min sygdom (bipolar affektiv lidelse) kan bruge til at få mig til at stoppe min medicin (sygdommen ved jo at jeg er bedre til at bekæmpe den når jeg får medicin så den vil meget gerne bruge enhver undskyldning for at forhindre mig i at tage den).

• #10   13. jul 2011 Mette: Lamotrigen er IKKE mod regelrette depressioner.
    Det virker stemningsstabiliserende ved bipolar lidelse men er ikke et produkt som man kan bruge som behandling for en regelret depression ...

Derudover er Lamotrigen jo et meget skadeligt præparat da det skader leveren så det er ikke et præparat man skal have hvis man overhovedet kan undgå det.

Men SKAL man behandles med epileptika så har du ret i at Lamotrigen klart er det mest skånsomme. Man skal bare huske at få kontrolleret sine levertal jævnligt :o)

(Får selv både Citalopram og Lamotrigen)

• #11   13. jul 2011 Kradsebørsten: Jeg kender nu flere som får det mod depression - som sagt mig selv inklusive - med succes, så det er altså ikke helt korrekt..

• #12   13. jul 2011 Det er en rigtig dårlig idé bare at stoppe med din medicin uden vejledning fra en læge. Så det vil jeg bestemt fraråde dig.

Vægtøgning er en bivirkning ved rigtig meget antidepressiv og antipsykotisk medicin, men det er ikke nogen selvfølge at du får denne bivirkning. Det er måske kun omkring 10 % som oplever det. Så slå lige koldt vand i blodet og se tiden an. Du kan gøre meget selv ved at være aktiv og spise sundt.

Synes det ville være mere fornuftig for dig at du droppede slik og sodavand, frem for at droppe din medicin smiley

• #13   13. jul 2011 Mette: Lamictal bruges til at forsøge at stabilisere tilstanden, så man ikke får så mange depressive perioder, men det er ikke velegnet til at behandle selv depressionen.

Derudover skal det kun bruges i meget særlige tilfælde og ALDRIG som 1. valg da det simpelthen er for skadeligt hvis man overhovedet kan undgå det + det netop ikke behandler depressionen.

• #14   14. jul 2011 Paroxetin hører ikke til den slags medicin man tager på af, men ja menge slags antidepresiver øger vægten enormt, min datter fik rigtig mange slags på et tidspunkt, og hun tog på fra 52 kg til over 100 kg, men et halvt år efter at hun stoppede med medicinen, så hvde hun tabt det hele igen.

• #15   14. jul 2011 Jeg kan godt høre, at det er meget forskelligt fra person til person mht. vægtøgning.. Men det lyder som om, at det i de fleste tilfælde, giver vægtøgning at tage sådanne piller.. men at der er piller, som ikke giver så meget risiko for vøgtøgning..
    Som sagt, så vejer jeg i forvejen 5 - 10 kilo for meget, og jeg har prøvet at tabe mig i et halvt års tid, men overskuddet og styrken har iikke været der.. Nu er jeg endelig begyndt at have lyst til at spise sundere, at kunne sige til mig selv at jeg ikke vil have den kage eller is eller slik, og bagefter føle lidt stolthed..
    Så jeg ville blive så forfærdelig ked af det, hvis de her piller går hen og resulterer i jeg tager på i vægt.. Jeg tror simpelthen det ville vælte min psyke fuldstændig, for en af mine store problemer er som nævnt min dårlige selvtillid/selvværd, og det ville bare blive en million gange værre hvis jeg tog på.. så det ønsker jeg jo bestemt ikke.. smiley

Men men.. Nu har jeg så prøvet at ringe til lægen...... SOM SELF ER GÅET PÅ FERIE!! smiley typisk.. det er jo hende (og ikke min egen læge), som har udskrevet pillerne, og nu kan jeg så ikke få fat på hende..

Jeg har kun taget pillerne i 2 dage, og har kun taget en halv, af 20 mg. (glemte den imorges, men tager den senere)
    Men kan jeg så ikke godt "holde en pause" indtil jeg kan få fat på lægen? Hun skulle komme på torsdag i næste uge..

• #16   14. jul 2011 Jeg er simpelthen lige nød til at spørge..
    Din depression kommer af dårligt selvværd og en masse konkrete problemer i hverdagen?
    Så vil jeg vove den påstand at pillerne ingen effekt vil have, som du ikke kan opnå med træning, sund kost, D-vitaminer og psykologsamtaler.
    Pillerne ændrer på en ubalance i hjernen, som oftest kommer af en kemisk ubalance og altså ikke af konkrete hverdagsproblemer og lavt selvværd. Hvis du er i stand til at identificere de ting der gør dig deprimeret, så har du mulighed for at arbejde med dem..og det er altså ikke at tage medicin, det er at konfrontere dem i samarbejde med en psykolog, få konkrete redskaber til at komme videre med dit liv. Træning kan, sammen med D-vitamin og et dagligt indtag af bananer og mørk chokolade, både hjælpe dig med dit vægttab og med din psyke.
    Medicinen er kortsigtet, psykologbehandling langsigtet.

Det er faktisk påvist at langt de færreste har en effekt af antidepressiva.
    Her er to artikler fra velrennomerede kilder. læs dem inden du beslutter dig for om det er det rigtige for dig at tage antidepressiva.
    Den nederste er nok mest lettilgængelig.

http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/studieanmeldelser/antidepressiva_negative_resultater_bliver_ikke_publiceret.htm

http://videnskab.dk/krop-sundhed/tvivl-om-antidepressiv-medicin

PS. jeg er ikke læge, men arbejder med sygemeldte, og har set hvilken effekt antidepressiva har, og hvor langt folk med depression kan komme uden antidepresiva, så længe de følger de råd jeg gav længere oppe.

Jeg håber alt godt for dig

• #17   14. jul 2011 Jeg har en veninde der har været nede med en dyb depression.
    Hendes problemer bundede bl.a. mobning som barn, ¨dårligt selvværd og så også fysisk sygdom oveni.
    Du må ikke droppe pillerne!
    Hun er blevet behandlet med forsk. psykofarmaka og hun er ikke blevet tyk! Hun har også fået psykologsamtaler - og får det stadig, så jeg vil vove den påstand at det skal kombineres, for jeg har da set hvor langt hun har været nede.
    Det med at dyrke motion skulle være godt, men hvis man nu har det så skidt at det er en overvindelse at komme ud af sengen og derefter ikke kan beskæftige sig med noget som helst, så er det lidt svært at tage kæresten i hånden og gå en tur.
    Har du været indlagt? Jeg synes jo at det er optimalt hvis man er i en dyb depression, men jeg ved jo ikke hvor svært du har det.
    Lamictal er ikke førstevalg. Det vil jeg nu heller ikke betegne som skadeligt, jeg lever i bedste velgående, jeg får det dog mod epilepsi.
    Så vidt jeg véd tåler de fleste det godt. Fordelen ved dette præparat er at det har en bivirkning der kan løfte humøret, men det er jo kun en evt. bivirkning og det skulle jo gerne have en virkning på dig:-)
    God bedring.

• #18   15. jul 2011 nej hold ikke pause med dem, men søg på nettet om du tager på af dem, eller ring til medicinstyrelsen som kan give dig de svar du søger om medicinen.

Kommentér på:
HJÆLP, antidepressiv medicin - Råd og vejledning??

Annonce