{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.811 visninger | Oprettet:

Tunmousse opskrift {{forumTopicSubject}}

Halløjsa KG og gohjerteliglækker weekend til alle smiley

Min kære søster har tvunget mig til at tage enten lakseroulade eller tunmousse med til påskefrokost..
Og ja lakseroulade er super lækkert, men dyrt og besværligt at servere pænt for flere mennesker..

Med tunmousse kan man lave sådan et fint fad med en rund tunmousse serveret med rejer i midten... det er i hvert fald sådan jeg ser det for mig..

Men så er der opskriften, ak oh ve har jo aldrig lavet det før... Så jeg skal bruge en rigtig lækker opskrift hvor der ikke spares på noget... helst uden husblas....

hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tunmousse opskrift
  • #1   31. mar 2012 Jeg har selvfølgelig googlet opskrifter og fundet nogle stykker der så tiltalende ud...

    Men vil gerne høre jer ad om der er nogle bestemte i har smagt og som i kan anbefale smiley


  • #2   31. mar 2012 For snart mange år siden, var tunmoussen fra den første Karolinebog hittet.
    Den er rigtig nem at lave; med cremefraiche, smør, citron - og ikke med husblas.
    Ved ikke om den kan googles..
    Hvis den laves efter opskriften er den dejlig. Nogen lavede den med for meget smør, og det var ækelt
    Får helt lyst til selv at lave den...



  • #3   31. mar 2012 Fandt den på nettet: "Tunfiskemousse" hedder den smiley

  • #4   31. mar 2012
    Forret til 8-10
    2 dåser tun i olie (a ca. 185 g)
    200 g blødt smør
    1 dl Arla Karolines Køkken® Cremefraiche 18%
    1 tsk friskpresset citronsaft
    ½ tsk groft salt
    friskkværnet peber


    Jamen så er det da den jeg afprøver... er faktisk en af dem jeg har luret på smiley

    Mon man kan komme den i sådan en form med hul i midten og så vende den ud på et fad og putte rejer i midten, servere den med lidt rød kaviar og lidt salat... eller... gode forslag er velkomne smiley


  • #5   31. mar 2012 Hov og tusind tak til Anne W... glemmer jo helt at være lidt høflig her smiley


    S H aarh jeg ved nu ikk helt... *gg*... Men den virker jo nem, så du må bare i gang selv smiley


  • #6   31. mar 2012 Måske du kan - ved dog ikke, om den vil hænge lidt fast.

    Men du kan da sagtens anrette den lækkert i rundkreds og med noget spændende inde i midten.
    I virkeligheden tror jeg, den vil vedblive at se lækker ud, hvis du "skiverer" - eller måske med isske, så den osse er pæn, når de første har taget.
    Den er meget fast i det. Den skal jo i køleskab.

    Jeg har portionsanrettet den, men egentlig ikke lavet den voldsomt mange gange, da alle lavede den på et tidspunkt..

    Men altså jeg kender den i mange varianter - osse den lidt uheldige, hvor smørret ikke var rørt ordentlig ud: puha :((
    Smørklumper...

    Jeg ville i øvrigt rive lidt øko-citronskal ned i - og frisk oregano. Det tror jeg kunne være superlækkert.... Det gør den lidt finere i smagen.

    Hvor er du heldig, at du får lov at eksperimentere: jeg skal bare lave alle traditionerne: mormors karrysild, æg med kaviar og lammekølle med mynte... resten tager gæsterne med. De har osse faste ting, som de medbringer smiley

    UHM.....blir helt sulten..
    Jeg tror sgu ,jeg laver en tunmousse forret til flæskestegsgæster på mandag :0)




  • #7   31. mar 2012 Hvis den skal være god, ska du i øvrigt bruge en ordentlig tun: efter at have eksperimenteret, er jeg nået frem til, at Irmas slår dem alle.
    De fleste smager af metal..

    Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor du bor..





  • #8   31. mar 2012 Ai nogle super tips Anne... tusind tak.... rør smørret ordentligt ud og brug en god tun... så kan det næsten ikke fejle..
    Altså her i familien tager vi bare det med vi har lyst til.... eller har man ingen forslag selv, så bestemmer søster.... er også hende der lægger hus til... Og nu skal hun da dælme få en tunmousse der siger spar to smiley

    Jeg arbejder i Hillerød og der ligger der en irma som jeg da lige må smutte forbi så smiley


  • #9   31. mar 2012

    Hvis du skal beholde den fine smag, ville jeg bruge hakkede radiser til pynt. Rødløg smager osse godt og ser godt ud, men er jo kraftigere i smagen...
    Du kunne jo osse bruge begge dele - og pynte med oregano-kviste.
    Helt helt finthakket rødløg...
    Og fine skiver citron.
    Så har du moussefarve med rødt og hvidt og grønt og gult.. smiley

    Jeg syns ikke, du behøver rejer; rejer er "lidt overrendt" efterhånden - og ligger som regel tilbage på fadet, når de bruges som pynt smiley
    Husk, at hvis du bruger mindre smør end i opskriften, blir den lidt blødere i konsistensen, da det er smøret, som holder den stiv..

    Men en mousse er jo i øvrigt ikke "stiv", men bare fast, lidt porøs..

    Held og lykke - jeg håber, den blir god.

    Svær er den ikke, hvis man står og hygger sig med at lave den smiley


  • #10   31. mar 2012 jeg ville bruge en ekstra dåse tun. Det er jo en Arla opskrift, så de bruger lidt rigelig smør og fløde m.v.

  • #11   31. mar 2012 Du skulle virkelig prøve at lave tunmousse med naturel flødeost - virkelig lækkert og meget nemt!
    Kan lige prøve at finde opskriften, men den var helt klart et hit blandt mine veninder smiley


  • #12   1. apr 2012 Jeg ville lave fuld portion og så fryse ned i mindre portioner .... smiley
    Netop fordi den ikke er med husblas, kan den jo fryses.
    Har dog aldrig prøvet det.

    Den kan jo osse sagtens holde nogle dage i køleskabet:
    Simpelthen halvere opskriften; altså kun med én dåse tun og så i kølesskab i tæt emballage.. så har du til et par dage.

    Den kan jo lægges direkte på brødet i en sandwich, grovbolle eller lign.
    Det tror jeg egentlig, at jeg selv vil prøve til vores næste "udflugt"...


  • #13   8. apr 2012 Ville da bare lige fortælle at jeg fik fikset tunmoussen uden problemer overhovedet, hold op hvor er den nem at lave... tilsatte en ekstra dåsetun og lidt mere cremefraiche.... super lækkert og der blev bare guffet løs af den smiley

    Og det var så karolines tunfiskemousse jeg lavede smiley

    Tusind tak for input og hjælp


  • #14   8. apr 2012 Ja, den er nemlig supernem !

    Sikkert osse derfor alle lavede den på et tidspunkt - med større eller mindre succes smiley

    Go' ide med lidt ekstra creme fraiche..... Den ka godt blive lidt tung med alt det smør, der står i opskriften... Det er jo et mejeriproduktfirma, der laver opskriften..

    Dejligt med en tilbagemelding. Må huske den opskrift næste gang, jeg ska ha "almindelige" gæster..
    I morgen står den på "mormors" karrysild og langtidstegt lammekølle - resten kommer de andre gæster med.
    Jeg er ret spændt på det "langtidsstegte ": 10-12 timer i ovnen.. smiley






Kommentér på:
Tunmousse opskrift

Annonce