Tunmousse opskrift Tunmousse opskrift
Halløjsa KG og gohjerteliglækker weekend til alle
Min kære søster har tvunget mig til at tage enten lakseroulade eller tunmousse med til påskefrokost..
Og ja lakseroulade er super lækkert, men dyrt og besværligt at servere pænt for flere mennesker..
Med tunmousse kan man lave sådan et fint fad med en rund tunmousse serveret med rejer i midten... det er i hvert fald sådan jeg ser det for mig..
Men så er der opskriften, ak oh ve har jo aldrig lavet det før... Så jeg skal bruge en rigtig lækker opskrift hvor der ikke spares på noget... helst uden husblas....
hjælp
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Men vil gerne høre jer ad om der er nogle bestemte i har smagt og som i kan anbefale
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
Den er rigtig nem at lave; med cremefraiche, smør, citron - og ikke med husblas.
Ved ikke om den kan googles..
Hvis den laves efter opskriften er den dejlig. Nogen lavede den med for meget smør, og det var ækelt
Får helt lyst til selv at lave den...
aug 2008
feb 2007
Forret til 8-10
2 dåser tun i olie (a ca. 185 g)
200 g blødt smør
1 dl Arla Karolines Køkken® Cremefraiche 18%
1 tsk friskpresset citronsaft
½ tsk groft salt
friskkværnet peber
Jamen så er det da den jeg afprøver... er faktisk en af dem jeg har luret på
Mon man kan komme den i sådan en form med hul i midten og så vende den ud på et fad og putte rejer i midten, servere den med lidt rød kaviar og lidt salat... eller... gode forslag er velkomne
feb 2007
S H aarh jeg ved nu ikk helt... *gg*... Men den virker jo nem, så du må bare i gang selv
aug 2008
Men du kan da sagtens anrette den lækkert i rundkreds og med noget spændende inde i midten.
I virkeligheden tror jeg, den vil vedblive at se lækker ud, hvis du "skiverer" - eller måske med isske, så den osse er pæn, når de første har taget.
Den er meget fast i det. Den skal jo i køleskab.
Jeg har portionsanrettet den, men egentlig ikke lavet den voldsomt mange gange, da alle lavede den på et tidspunkt..
Men altså jeg kender den i mange varianter - osse den lidt uheldige, hvor smørret ikke var rørt ordentlig ud: puha :((
Smørklumper...
Jeg ville i øvrigt rive lidt øko-citronskal ned i - og frisk oregano. Det tror jeg kunne være superlækkert.... Det gør den lidt finere i smagen.
Hvor er du heldig, at du får lov at eksperimentere: jeg skal bare lave alle traditionerne: mormors karrysild, æg med kaviar og lammekølle med mynte... resten tager gæsterne med. De har osse faste ting, som de medbringer
UHM.....blir helt sulten..
Jeg tror sgu ,jeg laver en tunmousse forret til flæskestegsgæster på mandag :0)
aug 2008
De fleste smager af metal..
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor du bor..
feb 2007
Altså her i familien tager vi bare det med vi har lyst til.... eller har man ingen forslag selv, så bestemmer søster.... er også hende der lægger hus til... Og nu skal hun da dælme få en tunmousse der siger spar to
Jeg arbejder i Hillerød og der ligger der en irma som jeg da lige må smutte forbi så
aug 2008
Hvis du skal beholde den fine smag, ville jeg bruge hakkede radiser til pynt. Rødløg smager osse godt og ser godt ud, men er jo kraftigere i smagen...
Du kunne jo osse bruge begge dele - og pynte med oregano-kviste.
Helt helt finthakket rødløg...
Og fine skiver citron.
Så har du moussefarve med rødt og hvidt og grønt og gult..
Jeg syns ikke, du behøver rejer; rejer er "lidt overrendt" efterhånden - og ligger som regel tilbage på fadet, når de bruges som pynt
Husk, at hvis du bruger mindre smør end i opskriften, blir den lidt blødere i konsistensen, da det er smøret, som holder den stiv..
Men en mousse er jo i øvrigt ikke "stiv", men bare fast, lidt porøs..
Held og lykke - jeg håber, den blir god.
Svær er den ikke, hvis man står og hygger sig med at lave den
aug 2008
okt 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 55
Kan lige prøve at finde opskriften, men den var helt klart et hit blandt mine veninder
aug 2008
Netop fordi den ikke er med husblas, kan den jo fryses.
Har dog aldrig prøvet det.
Den kan jo osse sagtens holde nogle dage i køleskabet:
Simpelthen halvere opskriften; altså kun med én dåse tun og så i kølesskab i tæt emballage.. så har du til et par dage.
Den kan jo lægges direkte på brødet i en sandwich, grovbolle eller lign.
Det tror jeg egentlig, at jeg selv vil prøve til vores næste "udflugt"...
feb 2007
Og det var så karolines tunfiskemousse jeg lavede
Tusind tak for input og hjælp
aug 2008
Sikkert osse derfor alle lavede den på et tidspunkt - med større eller mindre succes
Go' ide med lidt ekstra creme fraiche..... Den ka godt blive lidt tung med alt det smør, der står i opskriften... Det er jo et mejeriproduktfirma, der laver opskriften..
Dejligt med en tilbagemelding. Må huske den opskrift næste gang, jeg ska ha "almindelige" gæster..
I morgen står den på "mormors" karrysild og langtidstegt lammekølle - resten kommer de andre gæster med.
Jeg er ret spændt på det "langtidsstegte ": 10-12 timer i ovnen..
Tunmousse opskrift