690 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Medlem af en katteklub Medlem af en katteklub

Jeg har kigget på at blive medlem af enten katteklubben, Darak, Jyrak eller racekatten med henblik på at kunne prøve lidt udstilling..
Da jeg har huskatte er der så en bestemt jeg skal melde mig ind i eller er det lige meget?? Jeg synes ikke jeg finder noget på hjemmesiderne udover at de "støtter avl og opdræt af racekatte", men det er mine jo ikke ligefrem..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Medlem af en katteklub
  • #2   15. feb 2013 Hvis der ikke er stamtavle kan man jo ikke fastslå racen og det var egentlig det jeg troede huskatte var, - "katte uden stamtavle"..

• #4   15. feb 2013 Hmm.. Jeg skal ikke gøre mig klog på det.. Jeg er så meget nybegynder som man vist kan blive, jeg vil bare gerne prøve det.. Men jeg synes heller ikke at katte (eller hunde eller heste eller marsvin for den sags skyld) kan kaldes en bestemt race uden en stamtavle / DNA prøve / accept fra race foreningen eller andet der påviser det..

Tillægsspørgsmål: Katten står i mine forældres navn fordi den er født hos dem og blev øremærket og neutraliseret sammen med resten at kuldet.. Kan jeg så tage den med til udstilling eller skal jeg flytte den til mit navn først?

• #6   15. feb 2013 Jeg har valgt JYRAK fordi jeg bor på Fyn og kommer til flest af deres udstillinger.
    Men ellers er det faktisk ligemeget... Og du kan vælge hvilken som helst selvom du har huskat (eller racekat uden stamtavle som tidl. nævnt)

Ja du kan godt udstille en kat, som står i en andens navn.
    Jeg kan fx ikke selv komme med på udstilling pga skoleværk her i starten af marts, men en udstiller-veninde henter min kat og tager den med og show'er den for mig de to dage smiley
    Den står da bare i mit navn, og så skal hun også sige MIT navn når hun kommer ind til tjek-in i hallen og skal have dyrlægesedler.

Lige på det punkt kan jeg ikke huske om der er noget regelsæt, men vil da gå ud fra at du sagtens selv kan skrive dig på som ejer, hvis dine forældre går med til det.

• #8   15. feb 2013 Her er tjekliste til udstilling: http://www.darak.dk/Udstillinger/InfoUdstilling.htm

Her er hvad huskatten bedømmes efter (huskatte racetræk), efter hvad jeg har kunnet læse så trækker det ned hvis en huskat har racetræk fra andre racer eller er race typisk med feks MCO. Altså er en race kat uden stamtavle..
    http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf

• #9   15. feb 2013 Mange tak.. smiley Jeg har en aftale med en avler der udstiller i morgen som jeg håber kan hjælpe mig lidt i gang smiley
    Det er i første omgang Aslan på min profil jeg vil have med.. Tror han er meget typisk huskat xD..
    Jeg kan sagtens flytte katten til mit navn, det er mine forældre ligeglade med smiley Det genere ikke dem hvilket navn katten står i.. Det var bare nemmere at jeg ikke skulle betale en hel masse gebyrer mv. lige oven i hinanden hvis det ikke er strengt nødvendigt.. Pengene i denne måned er lidt små..

• #10   16. feb 2013 Du kan sagtens udstille Aslan smiley Han ligner en RIGTIG huskat, og det er det som han skal smiley

• #12   17. feb 2013 Aslan ligner en rigtig smuk huskat! Så tag endelig ham med smiley

Prøv at læse på www.gizzemissen.dk og www.thunderstone.dk om lige det at udstille huskat smiley
    Det var nogle nyttige sider for mig, da jeg først startede med at udstille min huskat Mea smiley

På JYRAKs side kan du i menuen til højre også finde nogle sider der fortæller om at udstille for første gang og tilmelding osv. smiley
    http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=242&WebsiteID=1&LanguageID=1

Jeg er selv medlem af JYRAK fordi jeg synes de laver de bedste udstillinger og flest andre arrangementer, så det vil jeg gerne støtte smiley
    Men derudover er det helt lige meget hvilken klub du melder dig ind i, da du som de andre skriver, kan udstille i dem alle fire uanset smiley

• #13   17. feb 2013 Tak :).. Det er rigtig brugbart det i har skrevet. smiley Han er vaccineret, kastreret og øremærket, så der burde ikke være problemer på den led.. smiley
    Er der nogen af jer der ved om en vaccinationsattest fra dyrlægen er nok til udstilling? Jeg snakkede med en opdrætter i går som var i tvivl. Hun sagde at de ikke ved racekatte godkendte sundhedsbøger, men at vaccinationerne skulle stå på bagsiden af stamtavlen..
    Jeg har af min egen dyrlæge fået en vaccinationsattest på et A5 papir med kattens oplysninger og dyrlægens underskrift på at den er vaccineret, men er det nok?

• #14   17. feb 2013 Det er ikke rigtigt at man behøver skrive vaccinationerne på bagsiden af stamtavlen. Det bruger jeg f.eks. ikke at gøre smiley

En sundhedsbog er helt fin så længe typen af vaccine er angivet og dyrlægens underskrift, samt korrekt dato for hvornår katten er vaccineretg hvornår vaccinen udløber smiley De to datoer er de vigtige.
    Og så er det også godt at have kattens øremærke eller chipmærke skrevet på foran (men da det ikke er et krav med mærkning af udstillingskatte så er det bare en god ting).
    Det papir du har der burde også være godt nok, så længe de ting jeg har nævnt længere oppe er med derpå smiley

• #15   17. feb 2013 Jeg tror det hele er der.. Der står vaccinationsattest øverst, så står der mine forældres navn og adr ("opdrættere" og dem som er registreret som ejer), der står dato på hvornår katten er vaccineret sidste gang, så står der race, navn, køn, alder, farve, vægt og øremærke nr. på katten.
    Og så står der "det attesteres hermed at Aslan er vaccineret med purevax RCPCh FeLV inj. mod katteinfluenza (FVR og FCV), kattesyge, chlamydia samt smitsom leukæmi.
    Og så er der dyrlægens stempel og underskrift samt vaccinations "klistermærke"..

• #16   17. feb 2013 Ja, det er vist fint. Men står der en udløbsdato på også? smiley (skal der vist helst, men ellers bliver der vist bare regnet som 1 år fra vaccinationsdato)

• #17   18. feb 2013 Nej, der står ingen udløbsdato.. Jeg må hellere spørge dem der afholder udstillingen smiley

• #18   18. feb 2013 Ok, det er sådan set noget af det allervigtigste, for det handler jo om at vaccinen skal være gyldig på det tidspunkt udstillingen afholdes smiley

• #19   18. feb 2013 Det er den.. Men selvfølgelig skal det jo kunne dokumenteres.. Han er blevet vaccineret d. 06.02.13 og det står også på papiret.. Men det der står ikke hvornår han skal vaccineres igen..

• #21   18. feb 2013 Og husk at gennemtjekke den for lopper osv, bare der er loppeæg i pelsen bliver den diskvalificeret smiley

• #22   18. feb 2013 Hvis han skal udstilles skal han vaccineres hvert år smiley

• #23   18. feb 2013 Som skrevet ovenover, så er han vaccineret sidste gang her d. 6 februar, så vaccinationsdatoen er i orden.. Men min tvivl går på om den attest jeg har fået fra dyrlægen er god nok som dokumentation når der ikke står at katten senest skal vaccineres igen i februar 2014.. Men jeg tror jeg vil forsøge at scanne dokumentet ind senere og så sende en mail til Jyrak som afholder den udstilling jeg har kig på..

• #24   18. feb 2013 Jo den gælder, da man så kan regne ud den ikke skal vaccineres før 2014 smiley

• #26   18. feb 2013 Den går ikke ifølge de nye regler skal datoen for hvornår vacc gælder til stå , dvs der skal stå vacc. dato og dato for næste revacc og den er stensikker, jeg ved det da jeg udstiller rimeligt ofte. men bed da dyrlægen om at skrive revacc dato på attesten.

• #27   18. feb 2013 Hmm.. Så må jeg til dyrlægen igen og spørge om en anden attest..

• #28   18. feb 2013 (link fjernet)

Du kan læse her i felis danicas udstillingsregler, det vil jo være så ærgerligt ikke at kunne deltage på grund af en dato mangler...

• #29   18. feb 2013 Men efter min bedste overbevisning er en hel a5 attest ikke nødvendig, jeg bruger enten stamtavle eller pas, min dyrlæge skriver vacc. dato -revacc dato og påsætter labelen for den pågældende vaccine der er brugt.

• #30   18. feb 2013 Det er det eneste jeg har pt.. Og så fakturaen fra dyrlægen, men det er vist endnu mere ubrugeligt xD..

• #31   18. feb 2013 Enig, som jeg har skrevet før, så udstiller jeg også bare på sundhedsbøgerne. Og det var også det jeg gjorde med min huskat.

• #32   18. feb 2013 Jeg har ikke oplevet når der har stået dato at de har bedt om en revaccinationsdato.. Hvis katten er vaccineret i 2013, så skal den alligevel først revaccineret i 2014 eller 2015 alt efter vaccinationen

• #33   18. feb 2013 nej det er muligt du ikke har oplevet, men da de nye regler skulle trædei kraft, blev jeg gjordt opmærksom på det i tjek ind at der skulle stå revacc dato på/ gyldighedsdato, og jeg ved ikke om andre har lyst til at tage chancen på at blive sendt hjem , jeg har ikke, og det står i reglerne iht. ovvenævnte link.

• #35   18. feb 2013 Nu var reglen der altså også i 2009/2010 det er at sige de ikke kan regne hvis man tror en kat der er vaccineret i 2013 vil blive sendt hjem..

• #36   18. feb 2013 Beltane - Ikke nødvendigvis. F.eks. killingers første vaccine holder kun 4-6 uger i følge producenten, så hvis der ikke står udløb på ved man ikke om den pågældende vaccine holder 1 mdr eller 1 år....

• #38   19. feb 2013 Winnie - Er din kat vaccineret d. 27.12.12 og katten erpå udstilling d. 12.1.2013, så gælder vaccinen jo også uanset om holdbarheden er på 1 mdr eller 1 år..

• #39   19. feb 2013 Jeg har ikke fået sundhedsbog på katten, men derimod en vaccinationsattest og en attest på at katten er kastreret.. Min egen dyrlæge holder ferie i denne uge, så jeg kan kun komme til at snakke med hans kollegaer, men når han kommer hjem fra ferie på mandag tager jeg derned igen.. Så må jeg enten få en sundhedsbog eller en tydelig dato på attesten smiley

• #41   19. feb 2013 nu vi er inde på Jyrak folk kan jeg så sige det var Simone Søderberg der gjorde mig opmærksom på det sidste år på Herning dyrskue udstillingen, der er nok nogle der er mere "regelryttere" end andre selvfølgelig hvad det angår. Det betyder bare så lidt at får dyrlægen til at skrive dato på hvor længe vaccinen gælder, så jeg forstår ikke hvorfor man generelt ikke bare får det gjordt.

• #43   19. feb 2013 LOL Winnie smiley ja jeg ved det godt jeg var der selv, det er jo underligt den ene fra klubben nævner det og ikke den anden, og jeg ved ligesom du at Susannes indlæg netop var om udstillinger..bob bob.. smiley

Kommentér på:
Medlem af en katteklub

Annonce