1.657 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Udstilling Hårlev, Maj 2014 Udstilling Hårlev, Maj 2014

Har I katte med, og hvilke?

Jeg har tilmeldt min Kira, men aner ikke om hun er "fin nok" smiley

Hun er fuldkommen frygtløs, når jeg har hende ude i sele, så tænkte at jeg ville give det et forsøg.

Hvad kigger dommerne på? Kira har ikke så meget "krave" p.t. det skyldes nok, at vi er på vej mod sommeren, vil hun blive nedvurderet pga. dét? Hun er 8 mdr.

Som I nok kan høre, er jeg totalt "grøn" som udstiller smiley

Vil rigtig gerne se billeder af de katte, I udstiller, og håber at møde en masse søde mennesker smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling Hårlev, Maj 2014
  • #1   8. maj 2014 Jeg har slet ikke forstand på kravene osv., men nøj hvor er Kira smuk smiley
    Pøj pøj.

• #3   10. maj 2014 De fleste dommere ved godt at vi er på vej ind i sommeren, og det bliver nok også kommenteret, men sikkert også med kommentaren om at det er sommer.

Mht vask så er det vigtigt at en norsk skovkat er strid i pelsen. Udstiller hendes opdrætter, eller kan hun henvise til en der gør? Det er en rigtig god ting at få hjælp til første gang, hvis man ikke ved hvad resultatet bør blive smiley

Ellers så prøv evt. at spørge dig for på udstillingen, og hvis dommeren kommenterer det, så nævner du bare at det er første gang på udstilling. Hvis du er heldig, så er det en "lokal kendt" dommer, der måske kan henvise til nogen der kan hjælpe.
    I øvrigt er der stor sandsynlighed for at Ann-Dorrit med MysteryCoon PetShop er der med sin stand - hun er RIGTIG god at få råd af mht pels smiley

• #4   11. maj 2014 Tak for jeres kommentarer og gode råd.

Opdrætter kommer også, så jeg kommer ikke til at stå "helt alene" smiley

• #5   12. maj 2014 Min dygtige lille mis har lige været i bad for første gang.
    Hun strittede slet ikke imod, mor er stolt smiley

profilbillede
  • #6   18. maj 2014 En begivenhedsrig og sjov dag smiley
    Af den første dommer (fra Katteklubben), fik jeg at vide, at Kira havde forkert farvekode. Dommeren mente at hun er "Silver".
    Så vi måtte i sekretariatet for at få ændret Kira fra gruppe VI til gruppe VIII.
    Vi nåede akkurat til det næste dommerbord i Katteklubben, inden klasse VIII var forbi.
    Her kiggede dommeren grinende på de nye papirer og sagde, at første dommer måtte være farveblind, for Kira er langt fra "Silver".
    Den søde dommer gav alligevel Kira en EX1 bedømmelse, men tilføjede, at hun umuligt kunne indstille Kira til NOM, i klassen, når farven ikke var den "rigtige". Det var jo fuldt forståeligt, og alene beskeden var STOR at få... hun KUNNE være blevet NOM foruden EX1. SEJT! smiley
    Næste dommer (fra Racekatten) blev så forarget over, at Kira var blevet sendt i gruppe VIII som Silver, at hun afbrød hele rækken af bedømmelser, for at gå tilbage til dommer 1 med en skideballe.
    Dommeren fra Racekatten, var allerede færdig med at bedømme og nominere i gruppe VI, så hun spurgte om det var OK med mig, hvis hun stadig bedømte Kira i gruppe VI hvor hun hører til, dog uden at vi kunne deltage i nomineringen.
    Helt fint med mig, og Kira fik igen en EX1 smiley

Så jeg er blevet meget klog i dag smiley
    Flere har rådet mig til at købe en DNA test fra Australien, så der ikke i fremtiden bliver noget "ballade" omkring Kira's farvekode.
    Det skulle være meget billigt, at få fra Australien, så det må jeg google på smiley

Alt i alt har det uanset hvad, været en utrolig hyggelig og dejlig dag smiley

profilbillede
  • #7   18. maj 2014 Man kan ikke teste for sølv, så du er blevet vildledt.

• #8   18. maj 2014 Jeg fik at vide af både Steward og en dommer, at man kan få en nøjagtig farvekode via DNA, og at det er muligt at rekvirere billigt fra Australien.

Jeg har ikke en kinamand forstand på det selv, men det lød da som en fornuftig idé, syns jeg.

• #9   18. maj 2014 Du kan teste for farver ja, men du kan ikke teste for sølv. smiley

• #10   18. maj 2014 Men hvis hun bliver testet for farver, så giver det vel også sig selv om hun er sølv eller ej? smiley

• #11   18. maj 2014 Nej, sølv kan optræde ved alle farver. smiley

Ellers havde jeg længe testet et par af mine for sølv.

• #12   18. maj 2014 Jeg synes heller ikke umiddelbart at Kira ligner en sølv, men hun har en ganske kold blå farve. Derimod kunne Chili godt tænkes at være sølv faktisk smiley

Og som Susanne siger, så findes der endnu ingen verificeret farve DNA test for sølv.

Derudover kan du stadig risikere samme "ballade", da kattene udstilles på deres fænotype og ikke genotype (dvs. hvad de ligner og ikke hvad de er genetisk) smiley

I øvrigt står ingen af Kira's forældre til at være sølv, så det mindsker også sandsynligheden for at hun skulle være det (mormor er dog sølv)

• #13   18. maj 2014 Charlotte - Nej, for at du f.eks. tester hende for at være blå eller sort (dvs. om hun er fortyndet eller ej) eller ej giver ikke svar på om hun er sølv eller ej. Det er forskellige gener der styrer det, og man er nødt til at have en test for lige det gen man vil vide om katten er eller ej.

• #14   18. maj 2014 Men igen... hvis hun bliver farvetestet, vil det så ikke også give svar på, om hun er sølv? Undskyld hvis jeg lyder forvirret smiley
    Og ja, Eva, det var også lidt dét forvirringen gik på i dag, i forhold til at mormor er sølv, men så var der en dommer der sagde, at hvis Kira er sølv, så skulle mor have været "skjult" sølv... altså "fejlbedømt" fænotypemæssigt.

• #15   18. maj 2014 Ok, det sidste giver mening Eva...
    Men hvorfor foreslår de mon så den mulighed?

• #16   18. maj 2014 Charlotte - Ikke alle opdrættere har lige godt styr på hvilke DNA tests, der er til rådighed på markedet. Mange tror også man kan teste for f.eks. Hvidplettethed (S-genet) og andet i den dur, men det kan man ikke smiley
    Kan du huske hvad laboratoriet i Australien hed? smiley

• #17   18. maj 2014 PS. Chili er Sølv, men det er hendes mor også, så det giver mening smiley

• #18   18. maj 2014 Jeg har ikke fået navn på noget laboratorium, det er noget jeg skal google på.

Uanset hvad, så syns jeg det er et interessant spørgsmål, så jeg vil selvfølgelig forsøge at finde frem til det rigtige sted, evt. ved at kontakte Katteklubben (Det var dem som foreslog det)

• #19   18. maj 2014 Charlotte - Ok, for kunne du huske hvad stedet hed, så kunne jeg hurtigt tjekke om de havde en test for sølv eller ej på stedet smiley Google gav mig ikke noget, de gav mig animalsdna, men de har ikke en test for sølv.

UC Davis er i øvrigt oftest det billigste og bedste smiley

• #20   18. maj 2014 Ok, Eva... Jeg vil ringe til Katteklubben i løbet af ugen. Pokkers også, at jeg ikke kan huske navnet på den Steward, som nævnte det, men jeg har navnet på den dommer, som også sagde det, og han var hjælper for hende, så det skal jeg nok finde ud af.

Tusinde tak for jeres svar, jeg syns det er skønt, at man stadig er i stand til at blive klogere, selv når man er tæt på de 50 år smiley

• #21   19. maj 2014 Øh Stewarderne hjælper dommerne. smiley

• #22   19. maj 2014 Susanne - Det skriver Charlotte da også? Han er stewarden der hjælper hende, og hende er dommeren..

Kommentér på:
Udstilling Hårlev, Maj 2014

Annonce