541 visninger
|
Oprettet:
Farvebedømmelse? Ja/Nej? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg står jo for at skulle have (i morgen) en killing der i stamtavlen står som non-agouti. Men på en anden tråd var der i hvert fald nogen der ikke kunne se at/om han var det. Han kan ses i mit fotoalbum :o)
Så nu er mit spørgsmål.
Han skal med til Assentoft - vil det være en god ide at tilmelde ham til farve bedømmelse også?
Eller er det ligemeget?
Og kan jeg overhovedet nå det? :o)
Eller skal jeg vente til næste udstilling?
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
jun 2006
jun 2006
Han er stambogsført i rød non-agouti? Men hvad synes du? Farvebedømmelse eller ej?
Det er jo "bare" 150 kr ekstra, og vil da være træls hvis det nu mod forventning skulle lykkes os at få et certifikat og så miste det?
Troldegården - non-agouti er de gener der gør at en kat ikke har nogen striber/tabby. F.eks. er en helt sort eller blå kat non-agouti.
Det røde gen er så en mutation, og vil derfor altid have nogen spøgelsesstriber, hvis ikke at den bare helt ligner en tabby kat :o)
Genotype er de gener som katten har - to udgaver af hver.
Fænotype er de gener der kommer til udtryk=det vi ser.
:o) Spørg endelig hvis der er andet?
jun 2006
Og ikke rød blotched tabby? :o)
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 312
Men da jeg ved at begge forældre er blotched tabby, og ikke non-agouti. Burde han endlig også være det, vilken resten af hans søskede er.
Desværre tror jeg at han er meget svag i sit mønstre, og derfor kan man ikke se hans tabby mønstre godt.
Hvis du skal udstille ham som kastrat, ville jeg ikke få ham farve bedømt, og beholde ham i non-agouti gruppen.
Dog vis du skal bruge ham som avls kat, er det fornuftigt at få ham farve bedømt, dog vil du nok få af vide at hans møstre kunne ønskes bedre, efter 2008.
Dog skal du huske på at det kun drejer sig om 5 point, og da han er en rigtig flot MCO (i mine øjne) fra to lækker forældre. ;0)
jun 2006
Nu er jeg så lidt i syv sin. For i den gruppe (du netop har ansøgt om medlemsskab og er kommet ind i) anbefaler de klart en farvebedømmelse?
Men han skal bare være kastrat :o) Jeg er ikke opdrætter endnu :o)
Opdrætter mente faktisk at hans bror der også er rød også var non-agouti, men ham var hun i tvivl om, og han står som tabby, og da han "bare" ryger ud til kælekat betyder det ikke det store :o)
Du har været inde og se på hans søskende på hjemmesiden kan jeg regne ud? :o)
Troldegården - så lidt, hehe
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 312
Vil lige rette mig selv, non-agouti arves ikke på sammen måde som tabby mønstre. Men kan godt opstå selv om begge forældre er mønstrede.(det kan man lære af nå man skriver noget på vej ud af døren, mm)
Men under alle omstændigheder, ville jeg ikke få farve bedømt ham.
1. Fordi hans mønstre (vis det er der, er meget dårligt)
2. Han skal være kastrat, og derfor vil det ikke havde betydning for fremtidlig avl.
3. Hvad skal du bruge det til, udover at blive 100 kr. fattiger.
Det ville under alle omstændigheder være noget andet, vis han havde tydeligere mønstre eller vis han skulle bruges i avl.
Til dit spørgsmål om jeg har været inde på opdrætteren hp'ere, så vil jeg indrømme at jeg har fuldt ham siden han og resten af kuldet blev født. Og jeg har på intet tidspunkt sat spørgsmål til at han stod som non-agouti, da i mine øjne har der ikke været tvivl.
Håber at det svare på dine spørgsmål, men husk at det altid er op til dig selv om du vil havde ham farvebedømt.;0)
jun 2006
Og non-agouti arves vel som tabby - det er bare reccisivt, oder was? :o)
Farvebedømmelse? Ja/Nej?