775 visninger
|
Oprettet:
karakter givning {{forumTopicSubject}}
nu går jeg ikke til stævner da jeg har en blandings kat (men min næste kat skal helt sikkert være med stamtavle, for kunne godt tænke mig måske at blive avler, men i helt sikkert gå til show)
men hvad betyder de forskellige karakter f.eks EX1
syntes det kunne være spænderne at vide når man følger med i anders katte herinde og ser deres rosetter og så vide hvad det egentlig betyder
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
'
Felis Danica'
(link fjernet)
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Nå, det var en smule udenfor emnet, men håber du kan bruge det til noget
Når en kat kommer til bedømmelse, kommer den op mod andre katte i den alderskategori og farve/farvegruppe. Den bedste kat i klassen bliver EX1, 2. bliver EX2. Killinger kommer op mod andre killinger, ungdyr mod andre ungdyr, så bliver de voksne katte delt op i klasser (du kan se dem på felisdanica). For en kastrat hedder det CAP, og for en fertil hedder det CAC. Der er andre betegnelser, for de forskellige klasser, men det kan du også se på felisdanica.
Når en dommer har bedømt hele farvegruppen, og alle klasserne, skal h*n, hvis der er mere end 3 katte i alt, bedømme hvem der er bedst af dem alle og den kat bliver så BIV (Bedst i variant) altså kan en killing blive BIV over en voksen kat i den farve/farvegruppe.
Når en dommer har bedømt alle sine katte på dagen (forskellige racer og forskellige farver, MEN opdelt i kategorierne, altså langhårs, semilanghårs, osv., skal dommeren vælge hvilken killing på hele dagen der var bedst, hvilken ungdyr der var bedst, bedste hunkastrat, bedste hankastrat, bedste fertile hunkat, bedste fertile hankat og evt. veteran. Når dommeren har valgt dem, er de katte NOM (nominerede) til scenen. Så hver dommer har hver valgt en kat i de forskellige køn og aldersopdelinger, og de katte skal så bedømmes af alle dommerne og de stemmer om den aller bedste killing, ungdyr, osv. De katte som vinder på scenen bliver BIS (Best In Show).
Så altså EX1, CAP, CAC, osv betyder at katten har vundet sin klasse
BIV betyder at katten er bedst af alle kattene i den farve/farvegruppe, uanset alder og klasse. MEN der skal være minimum 3 katte i farven for at der bliver udtaget BIV, og man opdeler killing, ungdyr og fertile katte fra kastraterne.
NOM, betyder at dommeren har nomineret katten udfra de katte h*n har haft oppe på dagen som den bedste i den klasse katten er i.
BIS betyder at katten er blevet bedst af alle kattene på hele dagen, f.eks. BIS killing, BIS ungdyr, osv..
Spørg hvis det er HELT forvirrende
aug 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Katte: 2 Emner: 76 Svar: 318
og det med at selv at tage afsted og kigge var faktisk en vildt god ide, det kunne være vildt spænderne også for at se om det var noget for mig
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Stil dig ved siden af en dommer og hør, lær og følg med i hvad dommerne fortæller om kattene. Nogle dommere er rigtig gode til at forklare og snakker ud til publikum, og andre er ikke så snaksagelige, og siger faktisk ingenting, de skriver bare ned på bedømmelsen.
feb 2009
Katteklubben udstilling den 12-13 marts i snejbjerg
Snejbjerg Hallen
Nørretanderupvej 28, Snejbjerg,
7400 Herning.
Lørdag kat 1-3-4 Langhår, Korthår, Siamesere & Orientalere og huskatte
Søndag kat. 2 Semilanghår
aug 2010
så tænkte jeg også på alm huskat, hvordan skal sådan en se ud for at få gode karakter. Vidste faktisk ikke man overhovedet kunne stille op med en huskat
feb 2009
http://www.gizzemissen.dk/huskat.htm
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
De kan udstilles som huskat
Hvis den er semilanghåret eller langhåret vil dog trække ned hvis det er en felis danica udstilling (Som lyder som det du har fået kig på)
Men, det er en god ide alligevel at tage afsted, for oplevelsens skyld
Så kan man også tage rundt og snakke med opdrætterne
Hvis du gerne vil være opdrætter vil jeg dog foreslå du ansøger om et opdrætter navn og venter med at købe en avlskat til du har fået det
aug 2010
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Katte: 5 Emner: 207 Svar: 798
Og så kan det ikke siges nok at det er en underskuds forretning at være opdrætter. Kender ingen der tjener på det, og man skal være forberedt på en masse uventede udgifter.
Man skal gøre det fordi man brænder for det :o)
Og man kan sagtens søge om stamnavn inden man har katte. Det tog mig over et år at finde frem til det perfekte navn, der vel og mærket IKKE var taget
karakter givning