{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

PetWil
PetWil
Tilmeldt:
22. okt 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 105

Ikke som det burde være? {{forumTopicSubject}}

Mine nu lidt over 4 uger gamle killinger, er begyndt at spise fast føde. Eller det vil sige de kun vil spise af mine fingre. Lige meget hvor meget jeg prøver at sætte dem hen til tallerknen og vise dem med lyd og fagter at det er altså her det foregår, så dur det bare ikke! Og hvis det endelig lykkes er det kun en der spiser og i meget kort tid...
Nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre?
De har lært at gå på bakke og spiser også fint, når man hjælper dem med det. Men ville jo være rart hvis de kunne selv?
Luna har snart heller ikke mere mælk, så er ret bekymret.
Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke som det burde være?
  • #1   24. aug 2013 Giv tid.
    Da mine mislinger begyndte at spise, bestod det i at stikke hele hovedet ned i vådfoderet og lade mor slikke det af.
    De skal lige lære det:)


  • #2   24. aug 2013 Har du prøvet at proppe noget af det i munden på dem?

    Hvad tilbyder du dem?

    Hvordan ved du, at missemor snart ikke har mere mælk til dem ?



  • #4   24. aug 2013 Undre mig også over det med mælken?
    En mor (uanset race og type) vil stort set altid have mælk så længe produktionen stimuleres.
    Og kan ike anbefale at proppe maden i munden på dem... Lad dem udforske.


  • #5   24. aug 2013 Vores var også ret lang tid om at lære det. Det kommer stille og roligt. Undrer mig dog også over det med mælken

  • #6   24. aug 2013 Jamen når jeg mærker på hende, føles det ikke som om hun har specielt meget mælk tilbage?
    Hun har selvfølgelig noget, men ikke meget. Hvordan kan det være?

    De får både opløst tørfoder og torskerogn blandet op med creme fraishe.


  • #8   24. aug 2013 Nok bare mig der er pyldret smiley
    Også bare fordi de ikke rigtig tager nok på synes jeg.
    De er alle på mellem 520-570 gram nu. Er det normalt?
    En af dem får dog modermælkserstatning. Har han fået et stykke tid nu.


  • #10   24. aug 2013 Ja det har hele tiden været planen smiley
    Skulle blot være en engangsforestilling. Også for at se om opdræt var noget jeg kunne finde på i fremtiden smiley
    Min hankat fik allerede turen dagen efter hun fødte, så vi var helt sikre.


  • #12   24. aug 2013 Lad vær med at opløse tørfoderet. Stil alm. KillingeTørfoder frem og lad dem undersøge det og bruge deres nye små tænder.
    Og så tænker jeg vådfoder istedet for torskerogn.
    Torskerogn er fuld af salt, medmindre du køber det frisk hos en fiskemand

    Og modermælkserstatning kan være med til at stoppe missemors mælkeproduktion, da det er ene og alene killingerne der holder produktionen igang


  • #13   24. aug 2013 Ok. Tak for de gode råd smiley
    Det med torskerognen, er nu noget jeg har fået afvide af opdrætter skulle være godt for dem for at tage på. Men vil prøve med alm. vådfoder også så.
    Men modermælkserstatningen er jo kun til en af dem? De andre burde jo stadig sætte produktionen i gang?


  • #14   24. aug 2013 Så burde den sidste også kunne klare sig med mælken:) støttefodring er ofte alt for udnødvendigt. Hver gang der oprettes en tråd herinde med killinger, spørger ts til støttefodring til den der killing i kuldet der er mindre end de andre.
    Det gør ikke noget at være den mindste, så længe den tager det på den skal.

    Opdrættere bruger typisk torskerogn fra fiskehandlere:)


  • #15   24. aug 2013 Den ene af mine killinger var også omkring 4 uger før han interesserede sig for tørfoderet, så bare lad dem have det fremme, så skal det nok komme smiley

  • #16   24. aug 2013 Det er jeg udemærket klar over - altså at de ikke behøver være lige store.
    Problemet i hans tilfælde var bare, at ham tabte sig. Og det kan vi vel godt blive enige om, ikke er i nogens interesse?
    Så ikke lige denne her opdrætter.. Så længe de ikke kun får en slags foder, mener jeg, de nok skal klare sig helt fint smiley


  • #17   24. aug 2013 Ditte: ok det står fremme til fri afbenyttelse, så må jeg jo bare vente og se smiley

  • #18   24. aug 2013 Evt suppler med noget modermælkserstatning du bare hælder i en lille skål... Måske det er mere interessant stadig. Han kan jo bare være langsom til at interessere sig for andet end mælk smiley

  • #19   24. aug 2013 Ok smiley
    Nu dem alle sammen, der ikke rigtig gider spise.
    De vil meget hellere lege med hinanden eller mor eller kravle op på én med de små skarpe kløer smiley


  • #20   25. aug 2013 De har en fin vægt ud fra de er lidt over 4 uger
    Og der er en der skriver man ikke skal proppe det i munden på dem, det råd fik jeg selv her inde mange gange.
    Bare lige tag lidt på fingerne og lidt ind i munden. Jeg hentyder jo ik til det er meget man giver dem ind i munden ??
    Men med den vægt de har tror jeg altså ik du behøver være nervøs for at misse mor ik har mælk nok ??

    Ved ikke hvor meget erstatning du giver den ene, men prøv at stop med det i 2 dage vej ham inden du stopper feks kl 9 og vej ham igen 2 dage efter kl 9 så se hvor meget han har taget på.

    Og ja det kan tage lang tid før de er interesseret i andet end mælken fra misse mor, snakker af erfaring har en flaske killing på 9 uger det er først for 1 uge siden han begyndte rigtig. Og er først igår stoppet med flaskerne til ham.

    Men det skal nok komme lige pludselig ??


  • #21   25. aug 2013 Jeg har hørt at man risikere at de får en dårlig oplevelse med mad hvis man propper det i munden på dem og derefter ikke har lyst til at spise

  • #22   25. aug 2013 Torskerogn og cremefraiche blandingen skal være meget smattet. Altså mere cremefraiche end torskerogn og så most helt ud til en tynd grød smiley

    Hvis de ikke vil det, ville jeg købe babycat vådfoder fra RC, det elskede mine.

    Tørfoder blandet med vand er en dårlig ide, da der hurtigt dannes svampesporer i det smiley
    Stil ren tørfoder op. Tag et par stykker ud på gulvet og leg lidt med dem med fingrene. Det kan nogle gange være interessant smiley

    Men det lyder som ok vægte på killingerne og min den ene rørte ikke andet end missemors mælk til hun var mellem 9-10 uger gammel smiley
    I dag er hun 21 1/2 uge og spiser lystigt af tør og vådfoder smiley

    Pøj pøj med dem og kan godt forstå, du er en smule nervøs. Det var jeg også - det er jo en helt ny verden, når det er første gang. Og så er det vores små børn, som jo helst ikke skal komme noget til smiley


  • #23   25. aug 2013 Ok mange tak for jeres råd smiley

  • #24   25. aug 2013 Jeg ved godt det er meget svært ikke at blive nervøs, når jeg ikke synes små killinger spiser det, jeg synes de bør spise. Men, de tager det de har brug for, med mindre de er syge eller på anden måde svækket. Det du beskriver er helt normalt, nogle killinger kan tage lang tid om at finde fidusen i at spise mere fast føde og det er også normalt.
    så selv om det er rigtigt "svært" så slap bare af og nyd de små. smiley


Kommentér på:
Ikke som det burde være?

Annonce