klikkertræning ? lad mig høre :o) {{forumTopicSubject}}
ja jeg er ret nysgerrig, jeg kender begrebet fra hesteverdenen og der bliver det også flittigt brugt. Men som jeg har forstået det, så skal man ved hver klik stadigt bakke klikket op med en masse guf eller ros, så dyret bliver ved med at forbinde det med noget positivt.
Men jeg vil gerne høre ad hvordan i gør ?
Fordi umiddelbart har jeg meget svært ved at forstå at det kan lade sig gøre, selvom jeg selvfølgelig har set 'succes'-tråde herinde.
Min kat er slet ikke madglad og godbidder, skal virkelig gennemsnuses godt og grundigt inden han overvejer om det skal spises. Så han er ikke så elektrisk at jeg tror på at han ville arbejde for maden, og nok egentlig være ret ligeglad...hvis jeg begyndte at kræve noget af ham.
Er det et krav at en kat skal være meget madglad for at arbejde ?
fordi skal der ikke lokkes først, før at den er villig til at arbejde...og hvordan vedholder i interessen hos jeres kat for arbejdet ?
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 28 Svar: 191
Jeg bruger cocktailpølser når jeg træner. Skærer en sådan ud i ca. 12 stykker - dem er min nemlig helt vild med. Ellers har jeg også brugt kæl som belønning. I princippet kan det være lige meget hvad belønningen er - bare det er noget katten vil arbejde for, guf, kæl, legetøj osv.
Til sidste så er det vigtigt at stoppe når katten er interesseret og "på toppen". Så vil katten ved næste træning huske det som en succesoplevelse.
Et par gode links til indlæring af klikkeren og lidt om principperne: (link fjernet)
(link fjernet)
Ellers har Karen Pryor skreve nogle gode bøger bla. en om klikkertræning af katte
klikkertræning ? lad mig høre :o)