{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Hellig birma natteroderi {{forumTopicSubject}}

Hej,
I februar anskaffede vi os 2 hellig birma hankatte (begge kastreret) fra nogen som desværre skulle af med dem.
Den ene hankat blev 1 år i marts og den anden bliver 2 til oktober (de har boet sammen næsten fra starten af, så vi overtog dem sammen)

Begge katte er utroligt søde og volder ikke problemer, men den snart 2-årige hankat bliver til en ren duracell-kanin om natten.
Specielt vores persienne-gardin i soveværelset vil han meget gerne bryde ind i - vi har prøvet med noget gå-væk kat der dufter af citron (virker kortvarigt), har prøvet med lukket dør til soveværelset (= desperat kradsen fordi døren er lukket) og har også prøvet simpelthen at fjerne ham når vi hører han er igang med gardinet, men det resulterer i en del søvnløse timer.

Jeg har søgt lidt på nettet og det virker til at det er en begrænset periode med natteroderiet, men vil egentlig høre om andres erfaring - vi synes at det er vildt at den 1-årige bare sover om natten (og dagen uden problemer) og den knap 2-årige bare "fester natten lang".

Vi vil bare gerne finde en løsning der betyder at alle er tilfredse og håber på nogle input fra erfarne katteejere...

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hellig birma natteroderi
  • #1   9. aug Det lyder ret bekendt, det er alderen og den forskel der er mellem individer og deres indbyrdes roller.
    Skift persiennerne med gardiner som ikke larmer eller brug ørepropper, så I kan sove fra det.
    Min sidste kat bliver snart 15 år, og har stadig en eller to nætter i ugen, hvor han løber rundt og snakker, og han vil også gerne have, at jeg vågner 1/2 time før væggeuret ringer, de fleste dage, men jeg kan så alligevel ikke stole på ham som væggeur smiley
    Jeg har selv persienner i soveværelset, og har måttet skifte dem nogle gange, det er så spændende, hvad der sker uden for,,, Røde kravler så ikke igennem, det gjorde flere af mine tidligere katte.
    Leg med kattene før i går i seng, og giv dem en gang vådkost/ dåsemad, bag efter, det gør normalt, at det sover godt.
    De skal også lige lære jeres vaner, at kende, så tilpasser det sig mere hen ad vejen, stå ikke op når det er sove tid, og skal i op i løbet af natten, så giv ikke for meget opmærksomhed til dem ( Røde vil så gerne lige nusses, når jeg sider på tronen )
    Det bliver bedre, men tillykke I har fået katte, og hvor heldigt I har fået et par unge Bimser , jeg har haft 4, det har været meget forskellige i sind, men alle har været aktive.

• #2   9. aug Hej Jette,
    Tak for svar - vi har godt vist at der ville være lidt aktivitet om natten, men det som bliver irritationsmomentet er at man kan fornemme på Caiser (som katten hedder) er at han godt ved når han gør noget han ikke må, så gemmer han sig nemlig/løber væk.

Vi har endnu ikke fundet noget vådfoder som de vil spise, men må fortsætte jagten.

Vi har også talt om det har nogen betydning at de kommer ud i snor, om det ligesom er det som ødelægger søvnen men det ved jeg ikke.

Måske et dumt spørgsmål, men burde de ikke have vænnet sig hvis vi har haft dem siden februar eller hvor lang tid er kattes tilvænningsperiode?

Tak for svar ihvertfald og Røde lyder også som en skøn kat smiley

• #3   9. aug Gåture elsker katte, jeg har også haft katte som jeg gik tur med, og jo det vækker noget i dem, de ved der findes mere der ude, og især den ene af mine, ville gerne ud mange flere gange, vi bor jo også lige ud til grønne områder, han (Manne) er også den eneste kat, som har stukket af, ud af fordøren, der var en nabo som ringede på,,, men han gik så sin faste tur, som jeg ikke måtte ændre,, så jeg kunne tage selen og bare gå efter ham, og han fik selen på, da jeg nåede ham,,, senere stoppede vi gå turene, der flyttede to kernterrier ind på hans rute, og de fløj næsten over hegnet, og gøede som gale, og Røde ville stadig samme vej, vi gik mest om sommeren og ikke når det blæste og regnede, det ville Manne ikke, så det næste forår, startede vi aldrig op igen.
    Jo måske har det tilvænnet sig til jer, men jeg må sige, at det er utroligt hvor meget mere et forhold til en kat, kan udvikle sig med årene, eller nu som her, hvor Rødes medkat er død, for 1 1/2 år siden, så har jeg pludseligt ny indsigt i Røde, som jeg ikke så før, for Mitti dækkede som regel til efter Røde i kattebakken og når Røde havde spredt vådkosten ud over kanten på tallerkenen, så kom der en Mitti og ryddede op, og nu er der ikke en anden som flytter med Røde, når han har valgt en siddeplads, eller sidder på skødet, jeg troede ikke Røde var vild med at sidde på skødet, men det er han faktisk.
    I lære jeres katte bedre og bedre at kende, og kattene lære også jer at kende, og gør nok også deres bedste for, at opdrage jer som katte tjenere,,, hvor hunde til vil gøre alt for at behage deres ejer, så skal i ikke forvente det samme af katte,,, hunde er flok dyr og ved at flokken er overlevelse, katte er ikke flokdyr og meget selvstændige, hvis de kan se en fordel i at gøre noget for jer, så ok, men ellers så glem det smiley
    Om du ser naturudsendelser med løver, tiger eller andre katte, så ser du at adfærden kan være næsten den samme, som hos dine stue tigere, det er både sjovt og lærerigt, at se en masse YouTube film om katte smiley

• #4   9. aug 2 års alderen er lige et barn på 15-17 år. så der er godt gang i "festen" når det kommer til den alder

Har selv 10 styks i alderen 1 til 14 år. Så har været igennem turen mange gange
    og kan love dig at det går over igen med alderen

Men prøv at brug mindst 30 min hver aften lige inden I skal i seng, at leg med begge katte. De skal virkelig lege, sådan at de er godt trætte. Når I kan mærke at de er godt brugt, så skal de have natmad, og så er det sengetid
    et godt råd, lad være med at reagere på hvad de laver. Jo mere man reagere jo mere vil de gøre det - så har de jo fået dig ud af sengen

lige med gardinerne, så ville jeg nok prøve at finde en løsning så der bliver en åbning i bunden sådan at han kan se ud. Har selv været det igennem, og det hjalp rigtig meget at jeg lod være med at rulle gardinet helt ned. For de vil gerne sidde og kigge ud i haven

• #5   9. aug Hej Jette,
    Du har helt ret at de får noget stimulering af at være udenfor og det er også derfor vi valgte at lukke dem ud i ny og næ med sele på - og det kommer vi også til at fortsætte med smiley
    Og ja de forsøger jo at opdrage os til at være deres tjenere og vi hopper jo på den i løbet af dagene men natten må gerne være lukket for service smiley

• #6   9. aug Hej Anja,
    Tak for svar og ja det er bare den aktive alder vi kigger imod nu med alt hvad det indebærer smiley

Vi har nu lagt en slagplan med totalt ignorering i løbet af natten og masser af leg inden sengetid, så vi er fortrøstningsfulde..

God pointe med gardinerne, det tager vi med i overvejelserne smiley

Men dejligt at høre at man ikke er den eneste med en natteaktiv bandit

• #7   12. aug Skal man lukke døren til soveværelset om natten, skalman være konsekvent. Dvs at man IKKE åbner, om så det lyder som en tornado udenfor døren. På et tidspunkt bliver det en vane, og kradseriet holder op.

• #8   12. aug Hej Susanne,
    Tak for svar - vi har konsekvent haft døren til soveværelset lukket siden lørdag og den første nat lød det til at han var ved at rive døren ned men vi gav os ikke smiley
    De efterfølgende nætter har været mere rolige og vi krydser fingre for at det er vejen frem - og ja man skal være konsekvent for de lurer hvornår man er blød som smør smiley

• #9   12. aug Ja nemlig. Giver man op bare en gang, så bliver det ved. smiley

Kommentér på:
Hellig birma natteroderi

Annonce