952 visninger
|
Oprettet:
Træning?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Hvordan lærer man sin kat at sitte og give pote og andre ting?
Jeg har ingen idé om det og jeg tænkte at det kunne være sjovt at lære den det.
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 53 Svar: 93
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 12
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Du tager en masse lækre godbidder, meget små stykker også hjælper du katten med feks at sætte sig ned, ved at føre godbiden hen over hovedet på den. Så snart den sætter sig roser du og giver godbidden
Ikke noget med tvang eller råbe, så gider katten ikke og smutter
Det kræver en god portin tålmodighed og masser af godbidder
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
nov 2010
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 10 Svar: 10
hehe , ej jeg har ingen anelse (:
nov 2010
nov 2010
mar 2007
mar 2007
mar 2007
nov 2010
nov 2010
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 45
feb 2005
Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 29 Svar: 67
Klikkeren forstærker belønningen, og er langt mere effektiv end almindelige rosende ord, men godbidden gør selvfølgelig det største stykke arbejde med at få katten til at forstå
Det er også meget forskellig fra kat til kat, om den er villig til at lære og om den forstår fidusen i det. Men så længe man prøver, så går det fremad! Men altid i kattens tempo.
Jeg har lært min kat at sitte ved at sige "sit", føre en godbid tilpas nok over hovedet til at han sætter sig ned, og i det sekund at sætter sig ned, klikkes der, og derefter gives en godbid. Det er vigtigt at time klikket korrekt, og gøre det præcis mens den rigtige handling udføres. Nogen katte har dog lidt svært ved at forstå at den skal sætte sig når man laver fakter med godbidder over hovedet på den, men så gør man det der kaldes "shaping". Man tager meget små skridt ad gangen, og for hver gang katten bevæger sig i nærheden af noget der ligner en rigtig handling (løfter hovedet lidt, bevæger bagen mere nedad, ting i den stil som lige ved og næsten er at sitte) så klikkes der og belønnes, så den lige så langsomt lærer at gøre den rigtige handling.
Når den har lært det nogenlunde, så prøver man uden fakterne. Siger "sit" og venter på at dyret sætter sig. Det vil i de fleste tilfælde nok ske ved et tilfælde, men bliver man ved med at belønne hver gang den gør det rigtige i forbindelse med denne komando, så vil den lige så langsomt finde ud af at "sit" er lig med at sætte sig, og det udløser godbid!
Jeg har lige lånt en bog der hedder 'Klikkertræning af katte' for at lære min kat flere ting (han kan sitte, komme når man kalder og give high-five) og den er meget nyttig når man vil lære sin kat nye ting
Og det er også en rigtig god idé generelt at træne sin kat, og aktivere den så den ikke går og keder sig.
Træning??