{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

at få sine omkostninger dækket, eller? {{forumTopicSubject}}

Kommer til at tænke på at mange gerne vil have deres omkostninger dækker når de laver killinger - og det er vel rimeligt, alle "varer" har produktionsomkostninger der indregnes i salgsprisen.

Jeg er bagud - nogen der kan hjælpe mig med en model til at få udgifterne hjem igen?

Et enkelt eksempel fra det virkelige liv:
Hunkat der får et kejsersnit (4 døde killinger) og bliver steriliseret - den pris alene hos dr. dyr var ca. 8.000, det løber jo op med røntgen scanning osv - så er der jo alle de test, vacciner, stamtavle chip mm der er bekostet på damen, for ikke at forglemme den dejlige hankat der blev brugt fra Norge. Nu har jeg en kastrat, sandelig en dejlig kastrat, men jeg har faktisk ikke brug for en kastrat. Vil tro uden at regne daglige udgifter til katten og selve kattens værdi at det lille nummer er har stået mig i 15.000.

Skal jeg nu tage 1000 kr. mere for de næste 15 killinger jeg sælger, eller hvordan får jeg nogenlunde balance i indtægter og udgifter?

Kom frisk med nogle gode bud - jeg er særdeles lydhør smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at få sine omkostninger dækket, eller?
  • #1   27. apr 2013 Aj hvor ærgeligt Lis smiley

    Nææhh problemet er jo netop det at du jo som sådan ikke kan tage ekstra penge for dine killinger fordi en drægtighed har slået fejl..

    Så i princippet så kan du jo kun dække omkostningerne så længe det går godt, det gør det forhåbentligt de fleste gange..

    Men hvis man skulle begynde også at tage en reel arbejdsløn som opdrætter, så ville det jo også hurtigt løbe op..

    Nej Lis jeg har ikke en opskrift til hvordan du skal få udgifterne dækket, men det er jo netop de ting at almene mennesker ikke ser og tænker på..

    Og bybberavlerne tænker slet ikke i de tanker..


  • #3   27. apr 2013 Eller også skal du brande dine Abyssinier på en hel anden måde. Kan du ikke sælge dem som Afrikansk Vildkat, og så bare sige, at de normale vildkattetræk (f.eks. a'la en serval) først kommer senere. Så kan du fikst tage et par 1000 kroner ekstra.

    Du kan også kalde dem for Hairless Abyssinian, og så bilde dine købere ind, at de taber håret i en alder af 1 år. Haps haps så var der lige 5000 kroner oveni prisen.

    Sidste mulighed er at du total dropper Abyssinieren og så følger Lotte BN's råd.

    Hvis du er seriøs Lis (og det plejer du, at være), så tror jeg bestemt også, at du med fordel kan sætte prisen lidt op på dine katte, og så satse på at markedet (køberne) vil give prisen. Prøv med et prishop på 1000 kroner.


  • #4   27. apr 2013 Lotte BN

    Det første var forhåbentlig i en joke:b

    Lis
    Så speciel din race er, tror jeg godt du kan tillade dig at sætte prisen op for at få dækket dine omkostninger, måske ikke lige med 1000, men lade de næste par kuld være en anelse dyrere for at hente det tabte hjem. Man kan i teorien sælge katte for, hvad brugeren ønsker at betale (men man skal selvfølgelig også være fair)
    For dig er det mere en forretning end det er for f.eks en bybber der har et enkelt kuld og der skal være balance.


  • #5   27. apr 2013 Godt eksempel Lis smiley og ærgerligt det gik sådan.
    Ja og har du en killing ekstra længe, ca 10 måneder stiger den ikke i pris selv om den æder dig ud af huset, du kommer måske til at sælge den for mindre end de reelle omkostninger, til fuld pakken.
    Det var den måde jeg var så heldig, at få Røde på, ikke alle har jo lige fået øje på den rase,, så man kan ikke regne med ekstra indtægt bare fordi man har en sjælden rase.


  • Heidi H
    Heidi H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 2
    #6   27. apr 2013 Kommer sandelig an på, om man har katte for pengenes eller dyrenes skyld?

  • #7   27. apr 2013 "Kommer sandelig an på, om man har katte for pengenes eller dyrenes skyld?"

    Det kan du jo sige - men et eller andet sted skal pengene da komme fra for at sikre at dyrene har et godt liv.


  • #8   27. apr 2013 Ja, jeg vil også gerne "lære" at få overskud på mine, især nu, hvor jeg har nogen på vej. Men jeg ved, lige som andre opdrættere, at det giver underskud. Det er jo en hobby og det koster, ligesom golf o.a. Jeg fatter heller ikke at der stadig sidder nogen og drømmer om at vi tjener formuer. De 200 til stamtavlen er jo heller ikke nogen vi putter i lommen.

  • #9   27. apr 2013 Jeg tror heller ikke på at opdrætteri er overskudsforretning, men hvis ens race er mere speciel bør det alligevel være muligt at skabe balance

  • #10   27. apr 2013 Selv en speciel race som Sphynx (hårløs) giver ikke overskud selvom prisen er 8000 kroner pr. kat. Test af forældredyr (primært HCM) koster og parringer er bestemt ikke billige. Indkøb af selve katten er bestemt heller ikke helt billig.

    Generelt set er mit indtryk, at det ikke er en overskudsforretning.


  • #11   27. apr 2013 Der er jo nok en grund til at vi ikke kan blive momsregistrerede. For at blive det, skal man nemlig kunne vise at der er overskud. Så vi er opgivet af told og skat smiley

  • Heidi H
    Heidi H Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 2
    #12   27. apr 2013 På de 2 racekatte jeg har haft, har der kun været udgifter, bl.a 2 x kejsersnit. Jeg havde dem som kæledyr, ej til avl. Holder mig til almindelige katte, som ikke er så skrøbelige.

  • #13   27. apr 2013 Du må lave nogel blandinger og sælge dem til overpris smiley

  • #14   27. apr 2013 "På de 2 racekatte jeg har haft, har der kun været udgifter, bl.a 2 x kejsersnit. Jeg havde dem som kæledyr, ej til avl. Holder mig til almindelige katte, som ikke er så skrøbelige. "

    Ikke forstået -. hvordan kan et kæledyr ej til avl få kejsersnit? Og er det i den sammenhæng du taler om skrøbelighed?


  • #15   27. apr 2013 Majbrit: Selv en speciel race som Sphynx (hårløs) giver ikke overskud selvom prisen er 8000 kroner pr. kat. Test af forældredyr (primært HCM) koster og parringer er bestemt ikke billige. Indkøb af selve katten er bestemt heller ikke helt billig.


    Så er det at jeg tænker, uden at skal gøre mig klog, at så er din fortjeneste da noget større end hos en opdrætter af feks. MC...da de jo tester for samme ting men sælger for den halve pris smiley


  • #16   27. apr 2013 Ofte er indkøb af avlsdyr og parringer også væsentlig højere end hos Maine Coons. Der er jo lidt flere om fadet - så at sige. Det skal måske lige påpeges at jeg endnu ikke er opdrætter af Sphynx, men jeg har da via mit netværk, en ganske god idé om hvad det koster.

  • #17   27. apr 2013 Heidi H jeg har så "kun" været udsat for et kejsersnit og det var en alm huskat, som jeg fik i pleje. Jeg skulle så heldigvis ikke selv betale for det.

  • #18   27. apr 2013 Huuum Min MCO opdrætter er nød til at holde pause, er lige blevet skilt, så der er ikke råd til et kuld, istedet lukker hun et par katte, for at nedskære, ærgerligt når en god opdrætter som tester er nød til det.

    Jeg har aldrig følt jeg har betalt for meget, og har næsten fornemmelsen af, at Røde var det rene røver køb smiley men jeg kommer aldrig til at købe en kat uden tavle og fuld pakke smiley det er alt for dyrt.


  • #19   27. apr 2013 Lis - Sagtens - sæt prisen 2000 kr op, og nøjes med at vaccinere dem 1 gang, og så skip dem ud af vagten som 12 ugers....
    Eller nååårh nej - selv ville ikke engang give overskud, hvis man kunne finde på at få sig selv til at gøre noget der strider i den grad mod ens overbevisning..


  • #20   27. apr 2013 Lige meget hvilke dyr man avler tvivler på at det på nogen måde kan give overskud..

    Jeg avlede et føl på min ene fjordhest.. Fuld stamtavle, hingsteføl som så ud til at blive maks 1 ´er (en str. som er eftertragtet) sporty og opfyldte eksteriør kriterierne inden for racen.. Altså en pony som potentielt kunne gå til DM inden for racen..
    Bedækning ved hingst 2800 + transport fra fyn til sjælland..
    Special foder til hoppen
    Dyrlæge, vaccine, besigtigelse, pas, stamtavle da føllet blev født..
    Smed, foder og pasning indtil jeg solgte ham..
    Jeg fik 4000 for ham.. Ren tilsæt

    Det samme da min far fik hvalpe.. Inden de havde været igennem alt de skulle igennem var det også tilsæt..

    Det kan vel heller ikke være dine killingekøbere der skal betale for at du er uheldig med din ene kat.. Det må betragtes som et skidt år og så må du håbe at der ikke kommer mere..


  • #21   27. apr 2013 Jeg tror altså Lis er ganske ironisk smiley hun ved det er hendes pengepungen der betaler og akceptere det.
    Min datter købte et føl af en veninde og hun fik da overskud, det er jo smart at sælge føllet, og have det gående, moren blev aflivet pga sygdom og føllet skulle flaskes,, og min datter betalte det hele,, jeg mente jo det var opdrætter der havde ansvaret før føllet til det var klart til at " komme hjemme fra" og. Da medens det havde amme alder, men alt fra dyrlæge til mælk fik min datter regning på og bare løbende og uden advarsel smiley det var da smart.
    Det ville jo svare til, at jeg køber/reservere en killing på 6 uger og fra den dag får alle regninger og stadig betaler fuld pris.


  • #22   27. apr 2013 Ja, det er jo svært at se på skrift, og det hjælper for os der "kender" Lis, men tråden her indeholder vist ganske meget ironi og sarkasme smiley

  • #23   27. apr 2013 Jeg kender nu ikke Lis smiley

    Men jeg synes den ironiske tone var meget nem at spotte smiley


  • #24   28. apr 2013 Jeg er kun beriget på én måde i det her tilfælde. Jeg har nemli' også hendes søster (beholdt som backup i tilfælde af noget skulle ske, og det gjorde der jo). Søster er parret - så nu skal der skovles penge hjem når der kommer killinger - men det kræver jeg får dem afsat:-)

    Iøvrigt et kejsersnit pga en lukket livmoderbetændelse - katten har aldrig fået en p-pille


  • #25   28. apr 2013 Lis rigtig godt eksempel på hvad vi opdrætter kan komme ud for og at det ikk er en overskuds forretning men at noget kan gå galt lige meget hvor meget man gør for vores dyr.... men en fødsel der går galt mener jeg ikk man kan ligge på efterfølgende kuld.... har selv lige været den igennem og måtte se det som et kæmpe underskud og prise mig lykkelig for min missepige overlevede det.... meeen kan helt klart godt følge hvor du vil hen med det..... smiley

  • #27   28. apr 2013 Jeg kan da ikke forestille mig at opdræt giver overskud;)
    Jeg har kun en kælekat og kan jo se hvad jeg bruger af penge på foder og alt muligt andet;))


  • #28   28. apr 2013 så er der lige foder og grus til de små sker der det mindste en skade eller letter sygdom som kræver dyrlæge.... og hvis det går galt som lis skriver det kan gøre så er der ski da underskud.....det er heller ikk alle dyrlæger der er lige billige.... så jo det kan gå lige op eller være et lille underdkud.....

  • #30   28. apr 2013 Korrekt Krista, kastrater koster jo også. Men jeg er ikke et kastratopdræt. Jeg har tre, den nylig steriliserede og to andre der ikke kan bo andre steder end hos mig, er prøvet da jeg mente de ville få det bedre i et kælehjem - det mente de så ikke :-.)

Kommentér på:
at få sine omkostninger dækket, eller?

Annonce