{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

P-piller eller ikke... ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en skøn Norsk Skovkat på 1/2 år.
Hun er fertil, og jeg har tænkt at registrere mig, så hun kan få lov at få killinger når hun er omkring 1 1/2 år.
Men...
Hun går jo i løb på et tidspunkt smiley og jeg kan ikke helt blive klog på, hvor meget løbetiderne vil påvirke hende i negativ retning.

Jeg har googlet en del på emnet, og faktisk har jeg allerede besluttet mig for at hun IKKE skal have P-piller.

Men så har jeg efterfølgende talt med 5 dyrlæger og er blevet mere forvirret end klogere.

Samtlige dyrlæger siger, at P-piller er forbundet med adskillige risici.
Alligevel siger nogle af dem, at P-piller er en god idé, for at katten ikke skal blive stresset.
To af dyrlægerne sagde endda, at hvis man ikke giver hunkatten P-piller, så vokser katten ikke optimalt. Det sidste syns jeg lyder meget underligt??

Hvad gør I, som har erfaring og mere forstand på den slags end jeg?

Giver I jeres fertile hunkatte P-piller, eller lader I naturen gå sin gang? Og har I oplevet at katten vokser langsommere, hvis den ikke får P-piller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P-piller eller ikke... ?
  • #1   18. mar 2014 hvis hun ikke går blandt fertile hankatte, ville jeg undlade p-piller i første omgang og se hvordan hun reagerer på løbetid.

  • #2   18. mar 2014 Det gør hun ikke Heidi. Hun går sammen med min Maine Coon, som skal steriliseres om en uge.

  • #3   18. mar 2014 P-piller er noget skidt. Jeg har haft 3 katte på p-piller - de fik alle mælkekirtelkræft smiley
    Så nej, det er ikke smart - i hvert fald ikke på længere sigt.

    At lade katten gå i løbetid er absolut heller ikke smart, efter min opfattelse endnu værre end p-piller. For løbetider kan føre til livmoderbetændelse, hormonkuller og stress, og indbyrdes ballade mellem kattene ..... for ikke at tale om den ballade, der kan blive med naboer, når man bor i lejlighed. Der ville i hvert fald blive stor ballade med MIG, hvis jeg skulle høre på nabokats løbetidsvrælen!

    Skal du absolut avle på den kat, så synes jeg at p-piller er bedst.


  • #4   18. mar 2014 Tinka

    Nu skal vi også liiiiige...
    Opdrættere har katte fertile rendende i 1½-2 år inden de kan bruges til opdræt. De bruger ikke alle p-piller og tvivler på at samtlige opdrættere skal operere deres katte for underlivssygdomme eller mælkekirtelkræft.

    Og nu ved vi ikke om TS bor i lejlighed.

    Vi snakker en person, der har købt en kat med åben tavle der ønsker at starte et seriøst opdræt.
    Nogle katte SKAL jo i løbetid på et eller andet tidspunkt.


  • #5   18. mar 2014 Hvad skal vi liiiige, Heidi?

  • #6   18. mar 2014 Mine hunkatte er på p-piller.

    Og det har jeg valgt, for at hverken de eller jeg skal blive stressede af de gentagne løbetider. Desuden bryder jeg mig ikke om urinmarkering indendørs. smiley


  • #7   18. mar 2014 Ja, jeg havde også valgt p-piller det ene års tid, hvis det endelig skulle være (det skal det så ikke!) . Og bor man i lejlighed kan man simpelthen ikke være bekendt at lade sine katte gå i løbetid.

  • #8   18. mar 2014 Tinka
    Du får det til at lyde som om man skal vælge imellem mælkekirtelkræft eller livmoderbetændelse, hvis man ønsker at være opdrætter.


  • #9   18. mar 2014 Jeg kunne så ikke drømme om at lade en hunkat gå fertil et helt år uden p-piller. Enten er jeg heldig eller også har jeg bare en gennemsund race (det har jeg), for jeg har aldrig haft en hunkat med hver cancer eller underlivsproblemer grundet p-piller. Jeg vil lige tilføje at de selvfølgelig ikke får p-piller hele livet.
    Var jeg dig ville jeg tage en snak med den opdrætter du har købt katten af. Hun kender linierne bag og kan fortælle om der er cancer eller andre problemer. Jeg vil påstå at din kat ikke tager skade af at få p-piller i et år. Men lader du være risikerer du stress og at den begynder at strinte og blive urenlig på andre måder. Ja, fertile hunkatte kan strinte


  • #10   18. mar 2014 # 8) Heidi - Jeg har blot uddybet overfor Charlotte, hvad det er dyrlægerne kan have ment, når de har advaret mod både p-piller og løbetider.
    (Hvad de to af dyrlægerne så kan have ment med, at katte ikke vokser optimalt uden p-piller ved jeg ikke).


  • #11   18. mar 2014 Jeg har haft én kat med mælkekirtel canser - så stoppede jeg brug af p-piller og trak en masse underlivsbetændelser.

    Pest eller kolera - der er frit valg


  • Mursten P
    Mursten P Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #13   19. mar 2014 Den kan få kræft.

  • #14   19. mar 2014 Ok, det er åbenbart ikke kun mig, som er i tvivl om hvad der er bedst.

    Hmm


  • #15   19. mar 2014 Det er, som Lis skriver, pest eller kolera. Men jeg vil hellere have en fungerende katteflok, end jeg vil have stressede katte, der har tendens til at blive syge. smiley

  • #17   19. mar 2014 Ja, og det vi opdrættere gør når vi skal vurdere mellem "pest eller kolera", som Lis så rammende beskriver det, er at vi ser på den enkelte kat. Der er risiko for livmoderbetændelse ved begge dele, og for mælkekirtelkræft ved p-pillerne (i følgende dyrlæge med meget viden om området, så primært dem der får det i årevis, og ikke kun et par måneder)
    Jeg har to fertile hunkatte (ubeslægtede), den ene går i løbetid med en uges mellemrum, er meget kraftigt i løbetid når hun er det, og taber sig i løbetiderne. Det betyder derfor at det mest optimale for hende er p-piller.
    Min anden hunkat løber ikke voldsomt kraftigt, husker at spiser undervejs og taber sig ikke særligt meget. Hun løber med 1-2 måneders mellemrum. Det betyder at hun ikke er på p-piller, da hun trives uden at være på dem.

    Derfor vil jeg råde dig til at vente med afgørelsen og så se på hvordan din hunkat er når hun er i løbetid, og hvor ofte hun løber. Husk dog at den første løbetid ofte er lidt mindre kraftig og der kan gå lidt længere inden næste løbetid ifht når hun først rigtig er "i omdrejninger" med hormonproduktionen smiley


  • #18   19. mar 2014 Skide godt råd Eva, det er selvfølgelig det jeg skal gøre.
    Jeg har jo haft fertile hunkatte tidligere gennem livet, og tænker at jeg har været usandsynlig heldig, for jeg har aldrig haft problemer med hverken strinteri, underlivsbetændelser eller larm, andet end den hyggelige kurren.

    Men jeg blev da lidt bekymret, da et par dyrlæger siger, at det ligefrem kan stoppe væksten hos katten, hvis man ikke giver den p-piller. Min nye pige er i forvejen lidt klejn i det og skulle jo helst ikke ligefrem vokse nedad smiley ...
    På den anden side, med de kæmpe risici, der åbenbart er forbundet med P-piller, vil jeg følge dit råd, Eva, og se hvor slemt det bliver ved hendes første og anden løbetid.
    Tak for respons og råd allesammen.


  • #19   19. mar 2014 Charlotte - Det tror jeg så ikke på. Det der stopper væksten er kønshormonerne der stopper væksthormonerne (meget forsimplet), og derudover så stopper væksten i knoglerne alligevel når katten er de 10 måneder. Så.. Men det der kan stoppe væksten er jo hvis hunkatten taber sig under løbetiderne så hun ikke har nok sul på kroppen til også at vokse smiley P-piller får jo hunkatten til at tro hun er drægtig, så det giver ikke mening at hun skulle vokse mere af den grund smiley

    Jeg er på vej i seng nu, men får jeg tid vil jeg lige prøve at se om jeg kan finde nogle videnskabelige studier af p-pillers indflydelse på væksten hos hunkatte


Kommentér på:
P-piller eller ikke... ?

Annonce