{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

P-piller.. {{forumTopicSubject}}

God fredag allesammen!
Jeg har brug for nogle råd, og jeg er sikker på at i kan hjælpe mig!
Jeg er 15. Jeg bliver beskrevet som moden osv. Nå skip det!
Jeg har bare et problem. Jeg har svært ved at snakke med min mor om sex og pubertet. Hver gang hun vil snakke med mig om det, så har jeg det der med at bare sidde der og lytte, men jeg tør ikke at spørge for meget ind til sex. Jeg ved self. en masse, men f.eks hvis jeg har brug for kondomer eller ja, P-piller, så tør jeg ikke at spørge. Men til gengæld kan jeg snakke meget med min storsøster om det. Jeg vil rigtig gerne på P-piller, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor? Hun ved jeg har en kæreste og vi er rigtig tit sammen. Vi har et rigtig godt forhold til hans familie.
Snakkede med min søster om det var muligt at hun kunne tage med mig op til lægen og få recept til pillerne. Det er da muligt igos? Jeg vil helst undgå at mine forældre får noget afvide om det. De har jo tavshedspligt.
det skal lige siges min søster er 22.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P-piller..
  • #1   18. nov 2011 Mener sagtens du selv kan gå til lægen og få dem - så ring lige og spørg dem først.

    Ellers må du jo se om ikke du kan få snakket med din mor om det - hun ved jo nok godt hvad du laver sammen med kæresten smiley
    Så du kan jo sige til hende, at du gerne vil være sikker på der ikke sker noget, når nu du har fast kæreste osv.
    Det er lidt svært, men det er nu nok heller ikke så nemt for hende.

    Vil nu råde dig til, at du altid har et kondom på dig, hvis du skal i byen. For en sikkerheds skyld...


  • #2   18. nov 2011 Har en fast kæreste, har altid kondom på mig.
    Men har skam oplevet det med at der går hul på dem. Mystisk må jeg sige.
    Og den ene gang hvor det er sket, synes jeg virkelig jeg har været heldig.
    Men jeg vil i hvert fald få ringet til min læge, også må jeg tage en snak med min mor bagefter...
    Hvis jeg kan få mig selv til det.
    Men Tak skal du have smiley


  • #3   18. nov 2011 Selv tak smiley

    Husk at lægen er vant til det, og tænker ikke over at du ringer og spørger efter p-piller.

    Men kondomer kan der sagtens gå hul på - men i de fleste tilfælde er det nu ens egen skyld... så ikke noget med at tage det på med lange negle, og hvis man skal bakse for meget med kondomet, kan det være det er for lille..... og husk altid at tjekke om i vender det den rigtige vej.


  • #4   18. nov 2011 Når man er over 15 år, kan forældrene ikke blande sig i p-piller, har min læge sagt.
    Dog havde jeg stadig min mor med da jeg skulle have p-piller. Jeg var 15 år, og min mor var ikke glad for at jeg skulle have dem, men hellere det end at jeg blev gravid.


  • #5   18. nov 2011 Men hvad kan jeg bruge som undskyldning for at få min mor til at give mig fri så jeg kan tage til læge? smiley jeg føler mig virkelig dum

  • #6   18. nov 2011 Når du er 15 år, kan du selv gå til lægen og få p-piller. Men husk de ikke er gratis, så din mor finder nok ud af det alligevel. Jeg synes du skal prøve at overvinde dig selv og så tage den snak med din mor. Det vil du blive mest glad for i sidste ende.

  • #7   18. nov 2011 Ja.... jeg måtte da også sige det.... selv om det ikk var såen vildt sjovt. Men husk på, din mor nok hellere vil have at du siger det til hende, end at du en dag bliver gravid, og skal fortælle det ;-).

    De fleste af os har været igennem det.... og jeg er sikker på din mor nok skal tage det pænt. Hun har jo nok regnet frem til, at dig og din kæreste ikke sidder og kigger frimærker sammen!! smiley


  • #8   18. nov 2011 Tro mig, min mor er anderledes . Jeg er faktisk pænt bange for hun vil blive .. såret?
    Eller sådan noget, ved i hvad det koster? Regner med jeg selv betaler dem i første omgang -.- Og nogle ide'r om hvordan jeg kan fortælle hende det?


  • #9   18. nov 2011 Min mor blev også såret, på en måde, men synes stadig ikke du skal holde dig tilbage. smiley

    Jeg giver 240 kr hver 3. måned, men får nogle billigere så jeg kommer til at give 55 kr hver 3 måned, så det er jo ikke fordi det er specielt dyrt.


  • #10   18. nov 2011 Kan faktisk ikke huske det, men jeg kan slå det op, hvis du vil....

    Skal bare lige have af vide, hvad det mærke de fleste bruger nu??
    Har ikke taget p-piller i en milliard år (overdrivelse fremmer forståelsen...), så jeg aner ikke hvilket mærke der er det mest anvendte lige i øjeblikket


  • #11   18. nov 2011 Ja okay :-).
    Hvad mærke er egentlig bedst? Og hvad er mest brugt?


  • #12   18. nov 2011 Har du måske nogle veninder der får p-piller?? Eller måske din søster ved det??


  • #13   18. nov 2011 Min søster er ikke på p-piller og har heller ikke været det før.
    Men jo, har en veninde jeg ved er på p-piller, kan evt. lige spørge hende når hun engang logger på facebook.


  • #14   18. nov 2011 Det er forskelligt fra person til person hvilke p-piller du skal ha, det er noget lægen finder ud af:) det er forskelligt hvor mange hornoner der er i p-pillerne og de skal passe til netop dig:) jeg betaler 60 kr for mine hver 3 måned så det er ikke så dyrt:)


  • #15   18. nov 2011 ja, det er netop det.

    Men som regel er der altid et mærke der er mere populært blandt lægerne (og brugerne), derfor spurgte jeg smiley


  • #16   18. nov 2011 Jeg ved nyvonette er et mærke ret mange bruger:)

  • #17   18. nov 2011 oki - hvis du vil have det Maria, kan jeg kigge på priser??

  • #18   19. nov 2011 Hov der skulle stå novynette:)

  • #19   19. nov 2011 Det må du meget gerne :-).
    Og tusind tak fordi i vil hjælpe mig.


  • #21   20. nov 2011 Jo, du kan godt få p-piller uden at din mor skal give lov. Principielt ihvertfald. Nogle læger vil ikke give en så ung pige p-piller. Selv fik jeg dog også p-piller som 15 årig, og uden at tage min mor med til lægen. Jeg viste hende bare pillerne da jeg kom hjem og sagde, at fra nu af tog jeg altså p-piller. Så det kan lade sig gøre, hvis din læge er med på den. Men ville det ikke vær rart at have din mor med på sidelinjen? Ellers skal du jo gå og gemme pillerne, tage mistænkelige ture på apoteket og til lægen osv. Desuden kan der jo komme bivirkninger i den første tid (jeg var f.eks. skide sur det meste af de første 3 måneder), og et vil din mor måske undre sig over, hvis hun lægger mærke til det.
    Fortæl hende da i det mindste, at du tager de piller. Du vil spare dig selv for en masse hemmelighedskræmmeri.
    Selv r jeg nu stoppet med p-pillerne efter at have taget dem i sammenlagt 5 år. Jeg brød mig ikke om at have mit system sat i stå. Så nu tager jeg en type minipiller, hvor ægløsningen gerne skulle køre. Men jeg overvejer at droppe alt det der hormonhejs helt. Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad det faktisk gør ved min krop..
    Prisen på pillerne varierer meget. I starten fik jeg novynette. De kostede lige omkring 200 kr for 3 mdr. for 6 år siden. Så fik jeg Yasmin, som kostede op mod 300 kr for 3 mdr. senere fik jeg Cilest, som kostede lidt over 100 kr. Ingen af dem har fungeret helt optimalt for mig. jeg har haft menstruationssmerter ud over det sædvanlige, humørsvingninger, mistet appetit og en del andet.
    Tænk dig om før du begynder på de piller. Det bliver gjort til sådan en lille ting, men det sætter en rimeligt vigtig del af din krop i stå. Det er jo ikke bare en lill bitte pille man tager, og så bliver man på mystisk vis ikke gravid. Den piller jo gevaldigt ved din krop.
    Jeg synes egentlg du skal lægge ud med at tale med din læge om, hvad der findes af prævention. Der findes jo 117 forskellige, hvor nogle ikke er så indgribende som p-pillen.
    Det er altså ikke for at skræmme dig eller noget:) Jeg ville bar ønske, at nogen havde bedt mig om at skænke det en ekstra tanke. Det er først efter jg er blevet lidt ældre og forholdsvist voksen, at jeg begyndte at overveje, hvad det er, jeg gør ved min krop.


  • #22   21. nov 2011 Maria D> Da jeg begyndte på p-piller, var det egentlig fordi at jeg havde KÆMPE smerter hver gang jeg havde menstruation. Jeg tror jeg var 14 år. I princippet, behøver din mor ikke at vide noget, og de 50 kr. de koster ville du jo nok kunne finde et eller andet sted:-) Dem jeg får hedder forresten Lindynette (staves) men apoteket skal tilbyde dig det billigste på markedet. Jeg siger altid ja tak til de billigste, da de indeholder det samme som Lindynette. Jeg har lige hentet til 3 måneder og jeg gav kun 46,50 kr. for det denne gang. Nogle gange giver jeg over 100 kr. for en pakke til tre måneder. Det svinger lidt. Selvom du ikke behøver at have din mor med, så syntes jeg alligvel at du skal sige det til hende. Du kunne jo bare sige noget i retningen af: ,,Mor jeg tænkte på om ikke du ville tage med mig til lægen? Jeg vil gerne have p-piller, nu jeg har en kæreste og sådan'' Jeg tror ikke at din mor bliver hverken sur eller skuffet. Det ville da undre mig meget. Jeg havde også lidt svært ved at spørge min mor dengang, for vi snakkede heller ikke om "sådan noget". Men hun reagerede SLET ikke som jeg havde forventet og virkede faktisk helt stolt over at jeg selv kom og spurgte. Det var en KÆMPE lettelse at få spurgt hende og hun tog med mig til læge osv. Din mor ved sikkert allerede hvad der foregår med dig og din kæreste og med din alder taget i betragtning osv. så kan det ikke komme bag på hende. Tag tyren ved hornene og få det overstået, du KAN godt:-)
    Skal vi lave en aftale om at du lige skriver når du har fået det gjort?:-)


  • #23   21. nov 2011 Jeg havde faktisk en kammerat, hvis mor stillede en stor skål ud på badeværelset med kondomer i. Hun havde ikke tal på dem (det sagde hun i hvert fald til ham) og så kunne han bare tage af dem, når han havde brug for det. På den måde var det ikke pinligt for ham at spørge om. Super god idé jeg selv vil prøve at huske, den dag jeg har teenagere i huset:-)

    Maria> Hvis du har svært ved at snakke med din mor om andre lign. ting, så må du altid gerne skrive til mig. Så skal jeg nok prøve at hjælpe dig så godt jeg kan:-) Kan sågar skrive en sms til dig mor og give hende et lille tip om dit "problem";-)


  • #24   21. nov 2011 Wow, i fik et smil frem på mine læber :-).
    Hvor er i søde, at i gider at hjælpe mig med det her. Det sætter jeg virkelig stort pris på!
    Imorgen efter skole, eller faktisk ''idag'' vil jeg prøve at tage en snak med min mor. Men for mit eget bedste tror jeg det er bedst for mig, hvis jeg invitere min søster over. Så føler jeg mig i det mindste en smule stærkere.
    He he! Anja J. jeg skal nok huske at fortælle om hvordan det gik. Og tusinde tak for din støtte og også mange tak til dig Maiken A.



  • #25   21. nov 2011 Jeg synes, du skal starte med at spørge din mor, hvad hun har af erfaringer med p-piller og om hun ved, hvilke der er det bedste.
    Så har du stille og roligt givet bolden op og din mor bliver ikke "såret".
    Tværtimod tror jeg, hun bliver glad, fordi du spørger HENDE om råd. (Så føler hun sig stadig som mor). Hun bliver kun såret, hvis hun føler sig udenfor.

    Så kan du jo fortsætte med at spørge hende, om hun vil gå med dig til lægen.


Kommentér på:
P-piller..

Annonce