{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Sibirisk Skovkat ryster og har problemer med åndedræt. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg har for en måned siden fået mig den dejligste Hankat! Han er sibirisk skovkat og aldrig har jeg haft en kat der er så opmærksom på mig som ham. Han render i hælene på mig selvom vi bor tre i den store lejlighed vi er i. Han er så lærenem, og er ved at lærer at hente bold of sidde med hjælp fra klikke træning.

Men men men! Jeg har lagt mærke til noget jeg finder meget sært ved ham, nu har jeg haft kat før, dog ikke sibirisk skovkat, men huskatte. Og min Sibirer Alex bliver hurtigt træt efter få minutters legen, han er forpustet og hiver efter vejret i forbindelse med det. Han for osse krampe trækninger og ryster når han bare ligger ned og slapper af, eller når han ligger ved mig og skal nusses.
Jeg synes det er mærkeligt!

Han er ellers fin og smuk i pelsen. Han har stamtavle og er kastereret. Spiser og drikker godt!

Har bestilt tid ved dyrlægen, men ville hører jer herinde osse! Om i kender noget til lignende symptomer.

Mvh Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sibirisk Skovkat ryster og har problemer med åndedræt.
  • #1   24. sep 2015 At de drømmer, når de sover, det er helt normalt.

    Men jeg kan godt forstå, at du lige får tjekket, hvorfor han bliver så træt og forpustet efter kort tids leg. Det kan være luftvejsproblemer.


  • #3   24. sep 2015 Tak skal i have begge to!

    Med hensyn til HCM skanning, jeg tror jeg vil foreslå det til dyrlægen på onsdag. Da jeg tit mærker at hans hjerte slår helt utroligt hurtigt, selvom han ikke har lavet noget og bare har lagt og sovet. Jeg ved ikke om det er normalt for sibirere', men jeg synes det er underligt. Plus de rystelser han har er ligeså meget små kramper som rystelser.

    For 10 minutter siden lå han ved mig med hovedet på min arm. Han lå bare og kiggede og blev nusset ved poterne, men han fik de her trækningerne ved kæberne. Jeg har haft en hund der fik epilepsi, og det var lignende krampe trækninger, så jeg er ret bekymret for om der er noget neurologisk på spil. Jeg har skrevet til opdrætteren jeg fik ham fra og fortalt hvad der er med ham, og at jeg tager til dyrlæge med ham. Hvis det er noget genetisk skal de have det af vide føler jeg.
    Anyway, hvis der er andre ting jeg skal være ops på må i meget gerne fortælle nogle erfaringer, hvis i selv har bjergkatte racer.

    Tak igen!


  • #4   25. sep 2015 Det lyder bestem ikke godt, håber du får positive svar hos dyrlægen smiley

    Har du snakket med hans opdrætter, tænker det ville være en god ide,


  • #6   25. sep 2015 Især killinger kan drømme ret voldsomt indimellem. smiley

    Jeg ville være mere bekymret over vejrtrækningen efter leg.


  • #7   25. sep 2015 Okay tak skal i have. jeg vil filme når han snapper efter vejret når jeg kommer hjem fra studie og vi for leget, så dyrlægen kan se det. smiley

    Og ja, JeaTi jeg har fortalt opdrætter hvordan og hvorledes, og de følger tæt og interesseret med fra side linjen. Jeg håber heller ikke det er noget alvorligt.
    Rystelserne/hans trækninger er meget milde, jeg er bare bekymret for om de har en forbindelse med hans ekstremt dårlige kondi (og nu leger vi rigtig meget - 45 minutter om aftenen og så løbende igennem dagen afhængigt af hvor meget han vil), men selvom jeg prøver at holde ham igang i de 45 minutter vi har lege tid, så holder han kun til at spunse et par runder før han åbner munden og begynder at hive efter vejret, så det lyder hult og hæst. Jeg troede i starten bare han var forpustet, men jeg synes det er lidt ekstremt efter kun et par gange op og ned af sofaen at han bliver så medtaget, når han er så energisk en race og jeg har haft to huskatte killinger der kunne blive ved til ukendelighed og først falde flade om af træthed efter en time.


  • #8   25. sep 2015 45min det holder mine altså heller ikke til, efter 5-10 min ligger de hellere på siden og leger lidt mere rolig, efter lidt tid på den måde går det vildt for sig igen, og så kan de godt gå ( som regel er det kun Mitti som gider) og når jeg så har sat mig til rette og tror jeg skal slappe af, så kommer han med drillepinden og vil lege igen smiley

  • #9   25. sep 2015 Ps, leger jeg for længe og voldsomt med Mitti så gisper han.

    Jeg håber din kat intet fejler, men hvor er det godt han bliver tjekket smiley


  • #10   25. sep 2015 Hej Jette!

    Tak for dit svar.
    Jeg læste et sted at fordi sibiriske katte var bjerg katte skulle de have mindst 45 minutters aktivering om dagen, så jeg har troet at han skulle aktiveres meget, derfor jeg har sat 45 minutters tid til leg om aftenen inden jeg gør klar til at gå i seng, så for han mad og ligger og vasker sig imens jeg læser inden vi begge sover.
    Har været meget bekymret for at kunne stimulere ham rigtigt mentalt, da han er en stor katte race og skal være indekat.

    Måske har jeg presset ham for meget aktiveringsmæssigt? Nu er han en ung kat på 18 uger, så jeg er bare overrasket over at han bliver så hurtigt træt, da jeg var forberedt på noget andet. Han bliver osse klikke trænet hver dag jeg kommer hjem fra studie, hvor han løber og henter bold fra den ene ende til den anden af lejligheden. Hmm.. det giver i hvert fald stof til eftertanke. Tak for din erfaring.


  • #11   26. sep 2015 45 min i alt om dagen er ikke for meget men 45 min på en gang er for meget.

    Du skriver du fodre efter legen, jeg håber du giver vådkost der, og har tørkost stående hele tiden, ellers risikere du, at din killing ikke får nok mad, så den ikke vokser som den bør.

    Men et tjek ved dyrlægen, må hellere komme en gang for meget end en gang for lidt, og en film af at han gisper og den leg i laver vil være en god ting.

    Her inde kan vi jo kun se hvad du skriver og ikke hvordan katten reelt har det smiley


  • #13   28. sep 2015 Bjerg-kat er en anden måde at sige Natur-kat. Altså store katte racer der originalt har gået rundt i Ukraine og Ruslands hårde områder, sådan som jeg har forstået det. smiley

    Mener det er Maine Coon, Norsk og Sibirisk skovkat der går under det smiley

    Men ja, jeg vil i hvert fald nævne overfor dyrlægen at vi leger meget i løbet af dagen.


  • #14   1. okt 2015 jeg tror ikke at der findes en kat, uanset race, der kan holde til 45 min. leg på en gang, det lyder meget voldsomt.
    men godt at du får ham tjekket hos dyrlægen;)


  • #15   2. okt 2015 Jeg ville ikke lege voldsomt med ham før det var klarlagt om der var noget med hjertet

    Og så ville jeg kontakte opdrætteren - helt klart i dennes interesse at bistå og rådgive


  • #16   8. okt 2015 Hvordan har katten det?


  • #17   8. okt 2015 Han har det godt! Det viste sig at være lidt snue men ikke noget alvorligt. Og så har jeg sat lege tiden ned, så han pruster ikke nær så meget smiley tak for jeres hjælp og belymring. Han har det godt trolden.

Kommentér på:
Sibirisk Skovkat ryster og har problemer med åndedræt.

Annonce