{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må en kat få killinger?
  • #1   13. dec 2006 oki.. tak for svar Tina.. :o)

  • #2   13. dec 2006 Tina - jeg er nødt til lige at spørge dig, om du så vil anbefale p-piller de 10 måneder, der går inden da? Eller ville du lade hende gå alle løbetiderne?

    Jeg ved, at der er delte meninger om hvornår man bør parre første gang, og at det i nogen grad er raceafhængigt. Men jeg oplever det ikke som hverken unormalt eller skadeligt at parre hunkatte første gang i 1-års alderen. Selv har jeg også meget dårlige erfaringer med både p-piller og gentagne løbetider, så jeg ville ikke vente så længe, med mindre katten er specielt sent udviklet smiley


  • #3   13. dec 2006 Med "så længe" menes 1½ år

    smiley


  • #4   13. dec 2006 jeg har ingen anelse... hun er jo ikke en ret stor kat... er bange for hun ikke bliver meget større... hun er 3/4 perser og 1/4 huskat....

  • #6   13. dec 2006 Ja, mindst ½ år er jeg endig med

    Katrine N - Hmm, altså jeg har så gode erfaringer med p-piller indtil katten er gammel nok. Og jeg vil bestemt ikke lade katten gå alle løbetiderne, den ville jo blive meget stresset og "lettere sindsyg"..
    Og jeg har både oplevet katte der fint kunne klare det, og katte som faktisk er døde af det og har aborteret eller ikke kunnet passe killingerne, fordi de har været for unge. Det er meget forskelligt fra kat til kat, men jeg ville hellere vente det ½ år, end jeg ville risikerer kat og killinger.. :o)


  • #7   14. dec 2006 Eva - jeg synes 10 måneder på p-piller er lang tid og jeg ville selv være ked af at at bruge dem så længe. Man ved jo hvor usunde de er, og en del opdrættere undgår dem helt af den grund (f.eks mælkekirtel cancer ser du du jo ikke med det samme). Men jeg ved også, at der kan være situationer, hvor det kan være nødvendigt. Det er en ballancegang og i bund og grund op til den enkelte opdrætter at vurdere smiley

    Jeg har skam også forståelse for, at det i nogle tilfælde eller hos nogle racer (?) kan være nødvendigt at vente til katten er 1½ år med at parre den. Men at anbefale det som en generel "regel" er jeg altså ikke enig i. Det er ikke altid til kattens fordel at vente - netop fordi den så skal have p-piller eller igennem de ekstra løbetider. Husk på nogle katte/racer er tidligt fertile og meget fertile. Jeg har selv haft hunkatte, som gik i løb hver tredie uge - den ene fra 6-måneders alderen -, to som strintede og en enkelt, som gik i konstant løb. Det er normalen hos nogle racer/linier, og sådanne hunkatte mener jeg ikke har spor gavn af at vente til de bliver 1½ år - heller ikke på p-piller smiley

    Som udgangspunkt ville jeg sige, at katten skal være et år, og jeg ville så vurdere den enkelte kat for at se, om noget taler imod at parre den i den alder. Men min baggrund ligger så også hos en anden race end din og Tinas. Jeg oplever det ikke som usædvanligt - eller usundt for de sags skyld - at parre første gang i 1-års alderen smiley


  • Anne Katrine T
    Anne Katrine T Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #8   15. okt 2012 Hej jeg har en kat der er 5 1/2 måned gammel og hun har varet ude og nu er jeg let bekømret for hinne hun bliver tykker og jeg tror at hun skal have killinger. Hælp mig

    M.V.H Anne katrine


    profilbillede
  • #9   15. okt 2012 jeg håber sørme ikke at din killing selv skal have killinger. Jeg synes du skal bede din mor eller far om at få katten til dyrlægen, så den kan blive steriliseret. Det er alt for tidligt for den at få killinger. Er den blevet drægtig, så fjerner man de små killinger på samme tid. Det er det bedste for din kat.

  • Anne Katrine T
    Anne Katrine T Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #10   16. okt 2012 Mange tak det skal jeg sige til min mor


  • Anne Katrine T
    Anne Katrine T Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #11   16. okt 2012 mange tak. Jeg skal sing det til min mor. Men vi hved ikke om hun skal have killinger men jeg er glad for at du ville hælpe mig håper at du vil gøger det maget meger

    M.V.H Anne katrine


  • #12   16. okt 2012 Det var så lidt Anne Katrine. Du kan jo prøve at få din mor til at læse det jeg har skrevet smiley

Kommentér på:
Hvornår må en kat få killinger?

Annonce