{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Skal man hjælpe ved fødsel o. andet? {{forumTopicSubject}}

Når ens kat føder, har jeg læst at man kan "hive" killingen ud samtidig med den presser, hvis moderen har lidt svært ved at få dem ud.. så tænkte jeg på om det er en god ide at hjælpe hvis ikke de bare "plopper ud", sådan for at lette det for moderen?

Jeg har så læst i timevis og ved nu rigtig meget om hvad jeg skal gøre fx i tilfælde af at noget går galt, og hvornår jeg skal kontakte dyrlægen osv..
Men hvad skal man ellers gøre..
skal man sidde ved katten hele tiden mens hun føder både for at "støtte" og for at være der med det samme hvis der skulle blive brug for hjælp, eller er det bedst at lade hende være og så bare kigge ind hver halve time eller noget?

Så tænkte jeg også på noget andet ( smiley )
Jeg har købt sådan en "pet bed" til at lægge i fødekassen.. (måske er det et dumt spørgsmål)
Skal man lade katten føde på fx et lagen og så når de er født, skifte det ud med "pet bed'en"? og Hvor tit skal man så vaske den..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal man hjælpe ved fødsel o. andet?
  • #1   5. mar 2007 Okai, så dvs at jeg kun skal hjælpe hvis det lader til at der er problemer?

• #2   5. mar 2007 Mine hunmisser har jeg altid med i soveværelset og jeg er med under fødslen,for de vil gerne støttes og "holde i hånd",en fødsel er klart noget vi er sammen om :-)). Den første killing i det første kuld kan godt være lidt svær at få ud,der skal jo lige "banes vej"...Man kan med fordel hjælpe til i veerne ved at blidt trække skråt nedad mod bagbenene samtidig med veerne.Tør næsen og munden med en blød cleenex for at rense luftvejene.Mine missemødre får desuden efter lyst tilbudt dåsemad A/D fra dyrlægen,tilsat en knust druesukkertablet for at holde blodsukkeret og energien oppe gennem fødslen.Til underlag under fødslen har jeg nogle sugende papirstiklagner (frynsegode fra hjemmeplejen...:-)).Men ellers brug nogle aviser i bunden og ovenpå dem floneltæpper,de fås i jysk sengetøjslager og kan vaskes ved 60 / 90 gr.De er samtidig uden de små "løkker" som alm. håndklæder har.Køb nogle stykker og klip dem over på midten,så har du noget at skifte med.De små killinger fødes med kløerne ude og kan i de første uger ikke trække dem ind og kan derfor hænge lidt fast i håndklæderne.Men det er heldigvis meget sjældent at en fødsel ikke går som planlagt,så nyd den store oplevelse det er og hav evt. en erfaren opdrætter standby ved telefonen.Held og lykke med det :-)))

• #3   5. mar 2007 Tak for begge svar smiley

dvs at jeg lægger nogle aviser i fødekassen og noget lagenværk som de ikke kan hænge fast i, og så bagefter skifter det ud med Pet bed'en?

• #4   5. mar 2007 Hvad er Pet Bed ?

• #5   5. mar 2007 Fandt den på et link herinde..

http://tholo.dk/product_info.php/cPath/142_170/products_id/956?osCsid=0c8ec435343a00061048d6bc14c2b6bc

Det er bare for at høre om den er til at føde på, eller om den er til at ligge på bagefter.. eller begge..

• #6   5. mar 2007 Den ser rigtig lækker ud.Jeg ville lægge den i fødekassen efter fødslen,så de har noget lunt og tørt at ligge på eller endnu bedre,et rent tæppe fødslen er færdig og så Ped Bed'en dagen efter,for hunkatten vil altid bløde lidt efter fødslen.Det er helt normalt,det er livmoderen der trækker sig sammen og hunkatten kan godt komme med lidt blod i op til en uge efter.Jeg glemte at nævne før,at moderkagen helst skal ud sammen med killingen.Der er en moderkage til hver killing,nogle gange kan den blive "forsinket" i nogle timer eller til dagen efter,men tæl dem og noter for hver killing.Det giver med garanti underlivsbetændelse hvis de ikke kommer ud.Og så noget HELT andet...nemlig lidt omkr. blodtyper...Kender du Puttis blodtype ? Jeg nævner det fordi at 2 katte (han og hun ) med uforlignelige blodtyper kan resultere i at killingerne dør inden for 24 timer.Der findes 3 blodtyper, A, B og AB. En A-hunkat kan parres med alle bl.typer hankatte og B-hankatte kan bruges til alle hunkatte.Parre mad der i mod en B-hunkat med en A-hankat,må killingerne IKKE få modermælk i 24 timer,da de vil danne antistoffer i mod mælken og dø under de største pinsler.Når de 24 timer er gået,er tarmsystemet "lukket" og de må nu få modermælken.Så få Putti blodtypetestet inden du parrer hende og sæt som krav at hankatten også skal blodtypetestes.Skriv evt.til mig på BC hvis du er i tvivl om noget,for jeg har haft flere delekuld.

• #7   5. mar 2007 tak for svarene..

Wow det har jeg aldrig hørt om.. det med blodtyperne :S
    det må jeg da selvfølgelig have gjort så..

• #8   5. mar 2007 Ja,det synes jeg er en god ide og som sagt,er du i tvivl om noget,så giv mig din emailadr. over BC,bare spørg :-))

• #9   5. mar 2007 Ja okai tak smiley

• #10   5. mar 2007 Tina du har ret, der er ikke mange racer der har blodtype B og så vil jeg tillade mig at rette dig Hanne, for det er ikke 24 timer, man tager killingerne fra, det er 13-16 timer..
    Sansynligheden for at Zabrinas kat er andet end A er uendelig lille.

Jeg synes så heller ikke at du Zabrina, skal begynde at trække i killingerne i fødslen, det kan meget nemt gå galt og når det nu er første gang du skal prøve en fødsel, kan det være svært for dig at vurdere, OM der er problemer eller ej.

Med hensyn til underlag, ja så bruger jeg de engangsunderlag man kan købe i brugsen (baby-skifteunderlag) man får 3 store for 15 kr og de kan sagtens deles op.

• #11   5. mar 2007 Tina :Mht bl.tp. B,så findes det blandt mange racer,bl.a briter og devon rex,og for at være på den sikre side,ville jeg blodtypeteste kattene.
    Lone : Det er jo forskelligt hvor længe man vælger at dele,men jeg har oplevet at miste killinger efter 16 timer,så min erfaring og mit valg vil altid være at dele i 24 timer.

• #12   5. mar 2007 Da Kahlua fødte sidste år, var hun som klistret til mig, hun kunne slet ikke finde ud af hvad der foregik. Jeg gik et tidspunkt fra fødekassen for at ringe, og hun var altså midt i at få den første killing ud, men alligevel rejste hun sig og fulgte med.

Da Kahlua vejer knap tre kg er hun en lille kat, og havde store problemer med den første killing. Det endte med at jeg forsigtigt måtte hive den ud, men død var den, da den havde siddet for længe. De tre andre kom lidt lettere, men hun fik en smule hjælp med den sidste.

Det skal siges at fødslen tog 11 timer.

• #13   5. mar 2007 Ja, jeg har så lært at man slet ikke må trække, men at man kun må holde killingen med ude på det punkt hvor den ellers ville smutte lidt ind igen mellem presseveerne.
    Og fødes killingerne med hovedet først er der sjældent problemer. Men som en nævner, kommer benene ud først (sædefødsel) kan hunkatten have svært ved at få killingen ud selv, især hvis det er en af de sidste og hun er ved at være træt.
    Sådan var det med Mea der måtte have hjælp til at få en af hendes killinger ud da hun ikke kunne selv.

Ja, det med blodtyperne kender jeg altså kun fra nogen racer..

Maine coon og huskat er ikke disponeret for dette, vel? :o)

• #14   5. mar 2007 Ja, den jeg måtte hjælpe ud var den sidste af 5 killinger, og den døde desværre også kort tid efter den var kommet ud, den druknede simpelthen da fosterhinden var sprunget og den havde slugt en masse fostervand
    :o( Så det er med at være godt opmærksom på om alle killinger nu også er kommet ud.
    Mea fødte den første killing omkring kl. 12-1 stykker, og den sidste ca kl. 14 næste dag (den var så nok kommet før ud hvis hun ikke havde haft så store problemer med at føde den)

• #15   5. mar 2007 12-1 stykker om natten altså (24-01)

• #16   5. mar 2007 Lone nej okai, det lyder det til at du har meget ret i.. smiley

tak for jeres svar..

Så det er ikke nødvendigt at tjekke blodtype?

Kommentér på:
Skal man hjælpe ved fødsel o. andet?

Annonce