{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

3 kuld på 2 år {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes det lyder af meget, især når man tænker på hvor lang tid det tager for hunkatten at komme ovenpå igen efter fødsel og opfostring af killinger.
Regner man efter er det en parring hver 10. måned

Hvar er jeres holdning til det ?
Hvor meget bliver det brugt at få de 3 kuld på 2 år fra samme kat ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3 kuld på 2 år
  • #1   28. feb 2008 Er det så ikke en fordel og have 2 katte som kan hjælpe hinanden??

• #2   28. feb 2008 Nu er det jo altså en max grænse og fornuftige opdrættere burde bedømme løbende hvornår deres hunkat atter er klar til næste kuld killinger.
    Der er jo ingen der siger,at man SKAL tage 3 kuld på 2 år....

• #3   28. feb 2008 Karen en upser, er det en ikke planlagt parring ?

Jeg har set enkelte steder at en kat føder 2 kuld med 8-9 mdr. mellemrum, det var ganske vist små kuld, men jeg syntes det er hurtig efter hinanden.

Hvor gamle er kattene generelt når de tages ud af avlen ?

• #4   28. feb 2008 Det der med 3 kuld inden for 2 år, er jo som mange af jer har skrevet en grænse..
    Og som nogen også skriver er det jo et most at så får 3 kuld på sin hunkat...

Det kommer jo helt an på mange ting....
    Hvis nu en hunkat kun har fået en enkel killing eller 2, og hun er en kat som har det bedst med at være mor. så er det nogen gange en god ting at kunne lade hende får de der 3 kuld, hvis hun altså er i god stand....

hvis hunkatten ikke har det godt med at være fertil, så ville jeg nu heller lukke hende....

• #5   28. feb 2008 Lis..
    Det var ikke min mening at det skulle lyde sådan..

Jeg forstå udemærket det du skriver og har på ingen måde noget imod det.. sådan har jeg det nu også bedst med at gøre...

• #6   28. feb 2008 ups...det er skrevet forkert..Og som nogen også skriver er det jo et most at så får 3 kuld på sin hunkat...
    jeg glemte lige et ikke
    Og som nogen også skriver er det jo ikke et most at så får 3 kuld på sin hunkat...

• #7   28. feb 2008 Karen.. den kender jeg godt.. Jeg har en pige, som nok selv skal bestemme, når hun skal have killinger.... nu bliver hun snart snippet.. den lille tosse...

• #8   28. feb 2008 Lis... sidder her og griner for mig selv.......

• #9   29. feb 2008 Hejsa...

jeg har fx. lige fået to kuld i rap på den ene af mine katte....ikke noget jeg havde lyst til men der gik kuks i hendes hormoner og dyrelægen mente det var eneste løsning hvis jeg ville beholde hende som avls kat.....i det første kuld fik hun 2 killinger...i dette fik hun 7....hjælp....

Hun skal tidligst parres i 2009 da hendes krop skal have ro til at komme sig.... ALTSÅ KOMMER HUN PÆNT UD OVER GRÆNSEN PÅ 2 ÅR og med 2 kuld...

et andet eksempel er fx. min anden hun mis...hun fik 1 killing første gang....anden gang hun blev parret var så 6 mdr. efter....her fik hun 4 killinger...da de var 3 uger gammel ville hun gr. sygdom ikke amme mere...og de blev flasket op.....

Reelt kunne vi parre hende igen nu - da hun ikke har været hårdt belastet af amning. Hendes killinger er nu knabt 5 mdr. og hun ville da få 3 kuld på 2 år...så hver sag for sig......hun har det skidt på p.piller - så vi vælger at neutralisere hende denne månede...surt show..men sådan er det...kattene skal jo også have det godt...ik!!!

anna

• #10   1. mar 2008 Tak for svarene, Jeg er sevlfølgelig godt klar over at der er forskel på de forskellige racer og hvor mange killinger de hver især får.
    Men når man nu sidder og undres er det alligevel rart at høre fra jer, hvordan i vudere den enkelte kat.

• #11   6. mar 2008 Jeg synes ikke det er så enkelt, gode og fornuftige opdrætter, der kender deres katte og er ansvarlige, sørger naturligvis for ikke at belaste deres hunkatte.

Men regler som denne rammer ofte de forkerte, mange af de mere aktive og fertile racer, har måske svært ved at overholde den.
    Der er vidt forskel på hvordan den enkelte hunkat holder sig i kondition, min første hunkat holdt sig ganske fin og var aldrig afmagret, men dog noget mere træt i pelsen og lidt tyndere.
    Vores nuværende fertile pige er i kanon kondition altid, hun mister kun lidt maskefarve, men ellers så er hun altid i solid kondition, hun holder så til gengæld selv meget længere pause mellem sine løbetider. Så for hende giver det lidt sig selv, at der kommer til at gå længere tid mellem kuldene.

Det er jo op til den enkelte at finde ud af hvordan man vil håndtere sit opdræt, i forhold til hvad der passer bedst til ens race og de individer man har -og indenfor reglerne naturligvis.
    Jeg kender en abyopdrætter der hellere vil trække flere kuld mens hunkatten er ung, måske 3 kuld på 2 år, og så bliver hunkatten kastrat efter det, i modsætning til nogle semilanghårsfolk der hellere vil trække 1 kuld hvert år i 8 år...

Min pointe er egentligt at det man kan se på hjemmesiderne med antal kuld, fortæller ikke hele historien om hvorfor og hvordan, fx. en akut livmoderbetændelse, hvorefter hunkatten *skal* parres, at man hellere vil trække nogle få men tætte kuld og så neutralisere, etc.

Derfor skal vi alle overholde reglerne som uden tvivl er der for at beskytte hunkattene mod rovdrift, men der er flere nuancer i det.

• #12   6. mar 2008 Godtg skrevet Sofie smiley
    anna

Kommentér på:
3 kuld på 2 år

Annonce