{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
619 visninger | Oprettet:

Revl og krat. {{forumTopicSubject}}

Hvad ville i forbinde med overskriften, når vi her taler om at avle på revl og krat?

Jeg tænker noget som, at man avler på katte, der ikke er testede, katte der ikke er det mindste racetypiske, eller katte der bare generelt aldrig burde være avlet på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Revl og krat.
  • #1   14. jan 2020 som du også skriver
    noget man ikke bør avle på-


  • #2   14. jan 2020 Jeg fik smidt i hovedet i dag, at parre på alle "uperfekte" katte uagtet deres sundhedsstatus mm. var at avle på revl og krat.

    Så kun de perfekte katte skulle der avles på. Men jeg har til gode at se den "perfekte" kat.


  • #3   14. jan 2020 hvad er den perfekte kat?
    er det ikke alle vil lave men det findes jo bare ikke
    for hvad er en perfekt kat? Og hvem skal bestemme hvad en perfekt kat er?

    i mine øjne er alle katte perfekte smiley når de er sunde og raske og trives


  • #4   14. jan 2020 Perfekt er lig med showkvalitet ifølge hende.
    Men hvem bestemmer, hvem der går videre på show? Dommerne. Og de er sørme forskellige. Den kat der bliver nummer 7 om lørdagen, kan vinde om søndagen og omvendt. smiley


  • #5   14. jan 2020 En perfekt show kat er ikke altid den bedste til avl.
    En ikke show kat der laver ofte de bedste show katte smiley


  • #6   14. jan 2020 For mig er revl og krat blandt andet "racekatte" uden stamtavle. Altså katte hvor folk total uden forstand på hvad de laver avler løs.

    Det samme gør sig gældende for huskattene. Der er ingen udvælgelse af hvad man bør avle på. Man avler på alt hvad der har en puls.

    Det er for mig at avle på revl og krat.


  • #7   14. jan 2020 Jeg vil sige det er at avle på alt der har ben at gå på smiley
    Det er ikke sikkert, at den perfekte udstillingskat giver gode killinger, måske hverken af sind eller udseende, og så må man vel også tænke på, at hovedparten af opdrætterkillinger ender som kælekatte, selvfølgelig skal de være racegenkendelige, men helbred og sind er det vigtigste for os med kælekatte.
    Jeg har haft den “i mine øjne “ smukkeste kat, en bimse sort tabby, med de flotteste striber, og gode gener til avl, men han blev valgt fra på sit sind, og ja det var et godt valg smiley jeg var tosset med den dreng, og han var tosset med mig, men han åd mig ud af hus og hjem smiley smiley vanter, handsker, tæpper, legetøj, huler og kattesenge, ja hvad som helst, og var indlagt mange gange for, at få gang i maven igen,,,,,jeg savner stadig den skøre kat, men ikke hans spisevaner smiley


  • #8   14. jan 2020 Revl og krat er i min optik en masse fertile katte der parrer sig på kryds og tværs, brødre og søstre mv. så det ender med indavl.

    Mht. opdræt må der i min optik da være mere plan i at avle efter sundhed og ikke hvem der kan blive "Best in Show".

    Alle katte er unikke (vi kloner trods alt ikke endnu, men det kommer vel også..) og for en katteejer er den elskede huskat da perfekt smiley

    Alle mine er perfekte smiley De ville dog blive kasseret på udstillinger smiley


  • #9   14. jan 2020 Husk vildkatten, katte mødre jager deres drenge hjemmefra før de bliver kønsmodne, det er naturens løsning og den lykkes som regel smiley

  • #10   14. jan 2020 Okay smiley
    Er måske lidt inspireret af steder hvor der er stort ukontrolleret kattehold - på landet eks. Har en bekendt der af og til får killinger og dyrlæge - nej det bruger vi ikke...

    Elvis' mor er ikke større end en killing - tydeligvis indavl, men hun lever da i bedste velgående smiley
    Hun går sammen med en gammel hankat der ikke kan indfanges, men vi mistænker, at det er hendes bror og at han er far til Elvis....
    Jeg skal understrege, at hun ikke kan producere smiley


  • #11   15. jan 2020 For mig er show kvalitet ikke det vigtigste. Sundhed og sind er hos mig alfa og omega. Derefter kommer udseende. smiley

  • #12   15. jan 2020 Iøvrigt ham jeg havde med reel show kvalitet, han var sådan af sind, at man bestemt ikke tog ham med på show, og han kunne da heller ikke rigtig reproducere. Fertilitet er jo en nødvendighed for at opdrætte.

  • #13   15. jan 2020 jeg har da mødt 1 klasses udstillingskatte som virkelig kunne det der med at blive vist frem
    men man ville aldrig få noget godt ud af at få killinger efter den

    så det er en gang fis i en høstakt at kalde en showkat for perfekt smiley

    Og hvilke regler er der for perfekte katte?
    hvad der er perfetk for mig er jo ikke ensbetydende med at det er den perfekte kat til aldre,

    sådan en som den avler tænker jeg burde lærer lidt mere om katte og mennesker smiley smiley


  • #14   15. jan 2020 Lige huske at sige der også er dem der bare er geniale til både show og sofa.
    For der findes katte der er født næsten perfekte i forhold til racestandarten. Og som har et temperament der matcher både udstilling og sofa smiley


  • #15   15. jan 2020 Og det hele kom sig egentlig af, at jeg skrev noget om, at jeg som regel ikke kunne få lov til at købe de katte, jeg helst ville, og så tog jeg i stedet mit næst bedste valg, hvilket i sig selv jo langt fra behøver at være noget skidt. smiley

  • #16   15. jan 2020 det kan være at den første er endt med at være en værre heks smiley smiley

  • #17   16. jan 2020 høhø, så er vi mange birma opdrætter der godt kan lukke og slukke! Det er POKKERS svært at få en perfekt show kat, når den skal have perfekte hansker, og kiler ect. Og her ser vi ofte på udstillinger at en flot show kat laaaaaaangt fra er egnet til avl. Så hvis man netop skulle gå ud fra den udtagelse.

    *Perfekt er lig med showkvalitet*

    Der til kommer så, at vi godt nok har en standart. Men den ER til fri fortolkning inden for de rammer, så dommeren kan også have hver deres 'favorit' måde at tolke den standart på. smiley så det er da vist en person der ikke begår sig ret meget i avl eller udstillingsverden. Siden man mener at man kun bør/skal avle på alt der kan udstilles.

    Vores bedste avlsdyr har ikke kunne udstilles pga. mangel på sokker eller for meget hvidt på kiler ect. vi har netop arbejdet i nu 7år med vores linjer og først NU begynder vi at få avls og show kvalitet i én og samme kat! Men der er sq stadig langt imellem dem for man kan godt parre to perfekte show katte og netop få ikke en eneste egnet show killing. smiley Og omvendt to uperfekte forældre med godt mataraile bag sig kan få perfekte show killinger men som evt. ikke har noget at byde på i videre avl.

    smiley
    Revl og krat
    er netop for mig at der bare avlet på alt der KAN avles på uagtet om det er med eller uden tavle. Netop at der bare kommer killinger non stop. Syntes desværre også gennem mine del år som opdrætter at jeg har set opdrætter der netop har haft det lidt som mantra 'Revl og krat' netop ved hele tiden at have killinger, og ikke udvælge gode avls dyr og have mere travlt med at sælge til nye der gerne vil avle. uden katte faktisk er racetypisk eller ej. Men fordi det luner godt på kontoen...


  • #18   16. jan 2020 Jeg er helt enig med dig Juvema.

    Desværre kender jeg også opdrættere, der laver riiiigtig mange kuld, nogle gange sågar på samme hunkat. Sidste år bed jeg mærke i en, der havde tre kuld samme år på samme hunkat.

    Der er også en i min bekendtskabskreds, der KUN sælger katte til avl, da det er der, der er penge at hente.


  • #19   16. jan 2020 Min bimseopdrætter har det modsat, sælger sjældent parringer til andre, og kun af og til til udstilling og avl, hun er vist helt stoppet med udstillinger, men ved hvad der tæller fra tidligere, men sindet skal også være der.
    Ja jeg har både haft bimser med de fineste sokker/handsker og med fejl, men det siger intet om resten af katten ????


  • #20   16. jan 2020 Jette, jeg har solgt en til avl og byttet en, med en anden opdrætter. Så jeg kan ikke sige heller, at jeg sælger mange til avl. Og så har jeg lånt min hankat ud en enkelt gang i de godt 9 år, jeg har opdrættet. smiley

    Men jeg er åben for at sælge til avl til andre seriøse opdrættere, der har gode grundværdier. smiley


Kommentér på:
Revl og krat.

Annonce