{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.391 visninger | Oprettet:

Hankat til parring? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har en han (British Shorthair, blå, med stamtavle), fra December.
Synes jeg har set folk "sælge" deres race hankatte ud til parring. Som man også gør med heste og bedækning.
Er det noget man må/kan gøre mod betaling? Og er der et sted på nettet man kan komme i kontakt med folk der søger hankatte til deres hunkat ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hankat til parring?
  • #1   19. aug 2008 er du ikke medlem af en klub? de kan hjælpe dig, du skal være medlem af en af de fire hovedklubber for at lave killinger med stamtavle :o)

• #2   19. aug 2008 Ok smiley Skal lige understreges at jeg ikke har andet forstand på det end at passe godt på katten smiley
    Sagen er den at jeg er en fyr på 20 år, har en enkelt hankat, som min far gav mig, fordi han havde hunkatten (begge ned tavler). Tanken var så at få killinger, men af en eller anden grund har min far så afskaffet sig deres kat, og nu sidder jeg tilbage med min BS, med stamtavle og hele molivitten, så jeg er sådan set bare ved at checke mulighederne inden den skal kastereres.. smiley

• #3   19. aug 2008 ok :o) men så vil jeg råde dig til at søge nogle BS folk som kan hjælpe dig.

• #4   20. aug 2008 Man skal ikke være reg. opdrætter for at sælge parringer, eller hvad? :o)

• #5   20. aug 2008 man behøver ikke nødvendigvis at være reg. opdrætter.

Morten.
    www.felisdanica.dk (dansk hovedorganisation)
    www.racekatten.dk
    www.darak.dk
    www.jyrak.dk
    der er en mere men kan ikke huske adr.
    De fire, er de 4 hovedklubber som er underlagt felia danicas regler.
    En af de 4 hovedklubber SKAL du være medlem af, for at låne din hankat ud, og derefter lave killinger med stamtavle.
    Du kan helt sikkert finde oplysninger om regler, hente parringskontrakt ned, gode råd m.m.¨
    British Shorthair har vist også en officiel hobbyklub, men den kan du vist finde adr. på, på www.felisdanica.dk ellers darak eller racekatten tror jeg.

• #6   20. aug 2008 ellers kan du besøge udstillinger, og snakke med opdrætterne som udstiller deres katte, evt. når du er medlem af en klub, og kender en smule til udstillingslivet, kan du selv udstille din hankat, og derigennem dane kontakter til interesserede.

• #7   20. aug 2008 men som Lis siger, så medfølger udlån af hankat et vist ansvar. Hva hvis din hankat smitter hunkatten med en sygdom, eller omvendt. Er der fremvist negative tests for diverse smitsomme sygdomme? Parringskontrakt, er den på plads? Er din hankat regelmæssigt ved dyrlægen, og har denne sagt at han kan parre? testikler, navlebrok m.m.?

• #9   20. aug 2008 B H - Årh, ja., Jeg har svært ved at finde ord nu. Damn, du er da det mest respektløse jeg længe har mødt
    Katten kan jo godt være BÆRER af en arvelig sygdom uden at være syg. Simpel genetik. Og det kan netop være derfor at en kat (generel kat) har lukket stamtavle.
    Så du mener at man skal neutraliserer for at du ikke bryder regler.
    Dvs. at du også stjæler hvis ikke de butikshandlende kan stoppe dig/har varene mærket?
    (Meaning, Du undlader kun at bryde regler hvis der bliver gjort noget for at stoppe dig)

• #10   20. aug 2008 BH - Ja, du svarer ham og opfordrer ham til at være uærlig og snyde

• #11   20. aug 2008 (hvis altså katten har lukket stamtavle, Det er jo ikke sikkert, og Morten kan være fint kørende der, men du siger at det er fuldstændig ligegyldigt og opfordrer derfor til snyd og bedrag)

• #12   20. aug 2008 Vist godt jeg spurgte herinde smiley Har jo bare fået den kat foræret og har jo ikke rigtig set stamtavlen da den stadig ligger ved mine forældre.. smiley
    Jeg går slet ikke op i alt det dersens stamtavleri. Skal ikke udstille min kat eller noget (Hvis det da er det som sådan en tavle bruges til).
    Men er det så ulovligt ligefrem at få killinger med den? Altså uden stamtavle eller noget?
    Skal nok lige tjekke stamtavlen her snarest. Men kan huske vi betalte 4.000 kr for den, og vi ville være sikker på den ikke kom fra samme opdrætter som den hunkat min far havde. Så jeg tror den er egnet til avl smiley

• #13   20. aug 2008 Men jeg ser folk herinde under marked der (undskyld udtrykket) "prostituerer" deres hankatter ud til parring. Er det lovligt nok, hvis de har tingene i orden?

• #14   20. aug 2008 Morten - Oh, det er lidt af et svært emne. Typisk er dem du ser "prosituere" deres hankatte dem der avler på blandinger, katte ude stamtavle eller er ligeglade med at katten har en lukket stamtavle. Så de gør som sådan ikke noget ulovligt ifht. loven. Men så er der etikken i det ifht. opdræt :o)
    Nogle af dem er også bare de mindre seriøse opdrættere som sådan set har opdrætternavn og avler med tavle osv. Men som måske stadig er på stadiet at bare man har to tavle-katte så sætter man dem sammen. (Dem der har været i det længere går mere op i typer, linier, evt. arvelige sygdomme der kan ligge i linierne osv sov)

Altså, det var jo din fars idé. Evt skal du høre ham ad hvem han har købt kattene af og til hvilket formål, og snakke med opdætteren?
    Vedkommende kan måske også hjælpe dig ang. hvilke katte der ville være gode at parre med din hankat.
    Men det er altså noget af et projekt. :o) Som andre også har nævnt. Ang test for arvelige sygdomme, kønssygdomme. Og have hunkatten på besøg, evt til omparring osv :o)

• #15   20. aug 2008 Kan se at der ikke er nogle bemærkninger i stamtavlen smiley
    Katten hedder DK Petrines Hubert (aka Hubert) smiley
    Stamtavlen er en Felis Danica, men det kan være det er standard smiley ?

• #16   21. aug 2008 B H: Hvor er jeg glad for jeg ikke sælger kat til dig!
    At en stamtavle er lukket, betyder at opdrætter ikke vil have man bruger den til avl, på nogen som helst måde.
    Så ved at avle på en kat med lukket stamtavle, bryder den "aftale" du har lavet med opdrætter da du købte katten.

Den kan sagtens være bærer af genetiske fejl og mangler, som man bestemt ikke ønsker for nogen at avle videre på, at du så avler på den og får killinger med det ene og det andet ja der har du ret, det er din hovedpine.
    Det lader dog desværre også til at du "regner med" der er styr på det hele, bare fordi det kommer fra en reg. opdrætter. My a..
    -Det skal du ikke altid regne med. For det første, kan man som sagt ikke teste for alting, og hvorfor ikke sælge en kat ud til kæl, er sund og rask? For det andet, så er det ikke alle reg. opdrættere som er lige ambisiøse, og tager alting lige tungt.

• #17   21. aug 2008 til Morten: Ja, tag en snak med din far evt. han kan helt sikkert hjælpe. men prøv da også at kontakte British Shorthair klubben i danmark, jeg ved den eksisterer.

Kommentér på:
Hankat til parring?

Annonce