{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.303 visninger | Oprettet:

Er blotched mere sjælden end alm tabby {{forumTopicSubject}}

Jeg har den smukkeste blotched tabby killing som jeg har solgt når hun bliver 12 uger, men har lidt fortrudt da hun er så smuk med det mønster.
Men vil selvfølgelig ikke trække købet tilbage nu- hun er 8 uger. Så jeg tænkte på om chancen for at få en med det mønster igen er stor?

I kuldet var der 5. 2 hvide, 2 tabby og 1 blotched. Det er morens første kuld og hun er ikke selv blotched. Faren er hvid. Ved ikke hvad der ligger i hans gener.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er blotched mere sjælden end alm tabby
  • #1   6. sep 2008 Det kommer jo an på, om det er moren der bære blotched eller farmand eller dem begge.

    Og om du har tænkt dig at lave samme parring igen.

    Ved samme parring er der jo selvfølgelig chance for, at der igen kommer blotched.


  • #2   6. sep 2008 Forresten betyder tabby mønster, så det hedder også blotched tabby.
    Men jeg gik udfra, at når du bare skrev tabby, at det var makrel tabby du mente? smiley


  • #3   6. sep 2008 Ja jeg mente selvfølgelig makrel tabby.
    Oki.. jeg trode makrel og blotched kom fra samme gen bare viste sig i forskellige mønstre


  • #4   6. sep 2008 Men ser man ikke flere makrel tabby end blotched tabby katte?

  • #5   6. sep 2008 Til orientering:

    Makrel tabby-genet dominerer over blotched tabby-genet, hvilket vil sige, din at killing har to gener for blotched, nemlig et fra sin mor og et fra sin far.

    En makrel-tabby kat kan derfor godt have genet for blotched, men en blotched-tabby kan ikke have genet for makrel (for så ville den fremtræde makrel).


  • #6   6. sep 2008 *Mega* .

    Tak for svaret :O)

    Sjovt at vide at det hænger sammen på den måde.
    Men det er de samme 2 katte jeg parrer næste gang så chancen for en ny blotched er der :O)


  • #7   6. sep 2008 Vi har lige fået et kuld på 5 killinger efter to makreller. Der er blevet 2 blotchet måske 3 ud af det. Den 3. er tortie og hendes farveskift snyder lidt når man skal se på mønsteret, så jeg må vente og se til hun er blevet lidt større og mønsteret har strukket sig lidt mere.

    Men min pointe er at man aldrig kan vide hvad der gemmer sig af gener under dem man kan se. I ovenstående kuld er mor blå tortie og makrel, far er sort makrel. Der kom både blotchet og blå killinger, så der var en del skjulte talenter hos både mor og far smiley

    Genetisk set er blotchet ressesiv, dvs. makrel vil dominere hvis begge gener er tilstede. Så det er kun hvis der er 2 x blotchet at det er dette gen der blive det man kan se på katten.


  • #9   7. sep 2008 Krista N: Du vil altid kunne se tabbymønster i den røde farve, selvom katten er non-agouti.

  • #10   7. sep 2008 <b>*Mega* .</b>

    Hvorfor er det sådan med rød?
    Kan man slet ikke få en rød non-agouti kat? Altså en der er helt ensfarvet rød?

    Min Sille som jo ellers er non-agouti har også lidt striber i de røde områder.


Kommentér på:
Er blotched mere sjælden end alm tabby

Annonce