{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Killinger døde efter 36 timer {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Vores dejlige skovkatblanding Pjuske fødte sit første kuld killinger i lørdags. Vi havde alle glædet os rigtig meget, men som overskriften lyder, så endte det ikke lykkeligt. Jeg har et par spørgsmål i denne forbindelse til mere erfarne katteejere.

Først lidt forhistorie. Pjuske er fra april 2022, så hun nåede kun lige at blive 1 år, før hun blev mor. Pjuske er ude/inde kat, så selvom vi gerne ville have haft hun var lidt større før hun blev mor, så kunne det ikke have været anderledes, da vi ikke vil løbe risikoen med p-piller og bivirkningerne. Hun er en lille dame på 3 kg, som er meget kælen og rigtig gerne vil os og vores børn. Vi aftalte med vores børn, at hun måtte prøve at få killinger en eller to gange før hun skulle steriliseres. Er det normalt for ungkatte at det første kuld går til?

Fødslen. Vi så parringen i haven, så vi ved, at killingerne er født til termin. Hun fødte 5 killinger, hvoraf de to var dødfødte. Hun klarede fødslen rigtig flot. Hun fødte i et skab på vores gæsteværelse. Vi kiggede ind en gang imellem, men lod hende klare det meste selv. Jeg fjernede de døde killinger efter hun havde opgivet dem. Mad og kattebakke blev placeret i rummet, så hun kunne få helt fred. Hun spandt når de diede og slikkede dem, men allerede et døgn efter deres fødsel ville hun gerne ud. Det bekymrede mig en del. Hun søgte straks hen til et af hendes faste udendørs toiletter, og jeg fik hende hurtigt lokket med ind til killingerne igen. De så ud til at die fint, men jeg kunne høre dem pive flere gange, når hun forlod dem for at kigge ind til os, men så snart vi gik ind i gæsteværelset for at kigge til killingerne, fulgte hun efter og lod killingerne komme til igen. Er dette normalt eller er det fordi hun er for umoden, at hun går fra dem så tidligt? Søndag udskiftede jeg det mest blodige og våde tæppe i reden, så det ikke lugtede så kraftigt. Jeg forsøgte ikke at røre så meget ved killingerne, og hun tog det meget roligt. Om aftenen ville hun igen gerne ud, men denne gang fik hun ikke lov. Jeg besluttede jeg mig for at veje killingerne, fordi jeg blev urolig over hendes opførsel. Jeg ved ikke hvad de vejede ved fødslen, men de vejede omkring 79 gram. Her blev jeg virkelig bekymret, men hun hentede pænt killingerne ved køkkenvægten og bar dem tilbage i reden og lod dem die, og hun er jo også selv en meget lille kat. Jeg planlagde at ringe til vores dyrlæge mandag morgen. Men næste morgen var alle killingerne døde. Hvor ville jeg ønske vi havde haft noget modermælkserstatning, vi kunne have suppleret med, søndag aften. Det er bare hårdt at se naturen gå sin gang.

Jeg gætter på, at hun ikke har haft mælk nok. Og vi vil være forberedt på dette, hvis hun en dag skal have et nyt kuld. Dyrlægen snakkede om en pille de kunne give, som ville sætte fut i mælkeproduktionen, for jeg vil da helst, at hun selv kan klare det og vi ikke skal til at flaske killingerne.

Men hvordan er det med tamme kattes fødsler, hvor meget må og skal man blande sig? Hvornår må man røre ved killingerne?

Sorgperioden: Pjuske er så ulykkelig at det skærer i hjertet. Hun vil næste ikke ud. Vil helst ligge i mit skød og hun går ofte ind i gæsteværelset og kalder og kigger i skabet. Det gør så ond i mit moderhjerte at være vidne til. Andre der har oplevet noget lignende, som ved hvad der kan hjælpe hende? Alle 5 killinger ligger i en kasse i fryseren indtil vi kan begrave dem. Skal hun se dem igen inden vi gør det? De lå længe i reden, så hun kunne sige farvel. Skal vi lukke ind til værelset, eller glemmer hun dem, når hun får et nyt kuld?

Nyt kuld: hun er ikke kommet i løbetid endnu, og jeg håber der går noget tid, for hun virker meget tynd og afkræftet. Vi vil prøve at holde hende inde, hvis hun viser tegn på løbetid, så hendes krop har en chance for at blive klar og hun forhåbentlig bliver mere moden. Jeg synes der er kommet et rand af fremmede katte i haven den sidste uges tid og endda en der synger serenader, men hun virker heldigvis ret uinteresseret lige nu. Men det kan da godt blive en lang sommer, hvis vi skal holde hende inde og jage alle strinterne væk. Hvad ville i andre gøre?

Tak hvis du nåede helt til bunds. Håber der er nogle erfarne katteejer, der vil dele af deres erfaringer, for vi er stadig ret nye som katteejere.


Kommentarer på:  Killinger døde efter 36 timer
  • #1   11. maj 2023 Til en anden god gang.

    Katte skal IKKE overlades til sig selv hverken under fødsel eller derefter men være under opsyn! smiley

    De to dødfødte er garanteret sædefødsler, der er gået galt, fordi ingen har hjulpet dem ud i tide. smiley

    Man må røre alt det ved killingerne, som missemor tillader. Hun skal nok sige fra. smiley

    Man bærer vægten IND til killingerne, ikke killingerne ud til vægten. Killingerne skal blive i fødekassen den første tid ud over når man vejer dem ved fødslen ved siden af fødekassen og hver vejningsdag derefter, og når man skifter underlag. Og skriv vægten ned dagligt ellers kan man ikke holde øje med et evt. vægttab. Med 79 gram lyder det ærlig talt ikke, som om de har fået noget at spise. Afkræftede killinger kan man hjælpe igang med lidt druesukker blandet op i afkogt/afkølet vand og i en engangssprøjte. Sprøjt lidt ind i deres mund men meget forsigtigt, da de ikke må forsluge sig. Gør de det, kan de få lungebetændelse og dø. smiley

    Nogle killinger vil skulle "slynges", hvis man kan høre, at de "knirker", når de trækker vejret. Dette er ofte et tegn på, at de har vædske i luftvejene, der skal ud. Det lyder måske voldsomt, men killingerne tager ikke skade. Hold den lille med hovedet nedaf mellem begge dine hænder, så du støtter hovedet mest muligt. Lav derefter flere hurtige bevægelser nedaf, så vædsken kan komme ud. Man kan også købe en suger til at suge luftvejene fri. smiley

    Alt underlag skal skiftes, når man er sikker på, at der ikke kommer flere killinger. Underlag der lugter vil i naturen tiltrække rovdyr, og derfor vil missemor ikke have killingerne på beskidt underlag. smiley

    Nej, det er ikke normalt at hele kuldet går til første gang. smiley

    Hun kan have manglende mælkeproduktion, og dette ville være opdaget, hvis der var ført massiv tilsyn med missemor og killinger den første uge. Det ville have været opdaget, hvis man havde lagt mærke til, om killingerne peb eller var meget urolige. I så fald burde der havde været givet Modermælkserstatning til killinger, som man har hjemme på forhånd. Og så burde hun neutraliseres, for i så fald er hun ikke egnet som mor. smiley

    Killingerne kan have været syge, og at det er derfor, at missemor ikke ville tage sig af dem. smiley

    Og ja, din hunkat kan sagtens være for umoden til at være mor.

    Man lukker ALDRIG missemor ud den sidste uge inden fødsel og de første 12 uger af killingernes levetid, da de har brug for deres mor! smiley

    En kat kan komme i løbetid ganske få dage efter en fødsel, også selvom den har et kuld killinger liggende derhjemme! Derfor er det ekstra nødvendigt at holde hende inde. Man lader ikke en missemor parre så kort tid efter igen. smiley

    Det er ikke altid det smarteste at lade hende vælge en tilfældig hankat, da han kan være uvaccineret og bære på en lang række sygdomme. Jeg håber, at din pige er vaccineret for nylig. smiley

    Jeg håber meget, at i har givet missemor noget ordentlig killingefoder under drægtighed og nu bagefter, så hun kan komme tilbage i kondition. smiley

    Hun bør iøvrigt have en sprøjte med kalk, når hun har fået et større kuld killinger.


    Alle ovenstående ting burde du havde sat dig ind i, inden du lod din kat parre, men jeg håber, at du har lært af dette. smiley

    P.S. en fødekasse er som regel en kasse af træ eller pap, som laves om til en "hule", hvor missemor kan få sine killinger. Papkasser har den fordel at kunne erstattes med en ny og ren efter fødsel. Et klædeskab er ikke særlig velegnet, da skabet ingen kant har, så killingerne ikke kan falde ud og blive kolde. smiley


  • #3   11. maj 2023 Papkasser kan som sagt også bruges. Her bruger jeg de store flyttekasser, fordi jeg har store katte.

    profilbillede
  • #4   11. maj 2023 Jeg lægger billige fleecetæpper i og på kassen. Brug aldrig håndklæder eller andet med løkker, da killingerne så sidder fast med deres kløer.

  • #5   11. maj 2023 Jeg er helt enig med Susanne her. Du lyder som om du overhoved ikke har sat dig ind i det at få killinger. Og så går de selvfølgelig til. Jeg kan kun anbefale at få steriliseret den kat, så den ikke skal have en frygtelig oplevelse igen. OG man lukker IKKE hunkatten ud igen, før killingerne flytter hjemmefra! Hun kan nemlig blive parret igen umiddelbart efter fødslen, og vil så ikke tage sig af killingerne!

    Hvis du ikke har tænkt dig at sætte dig ind i tingene, så lad vær med at få flere killinger... Der er i øvrigt rigeligt med herreløse katte i forvejen, så hvorfor biddrage til det med endnu et blandingskuld?


  • #6   11. maj 2023 det er vigtigt at kende vægten taget på samme tid hver dag

    Bakterier er en mulighed, det dør hele kuld af


  • #7   11. maj 2023 og så ringer man til dyrlægen, bedre en gang for meget frem for en gang for lidt
    især når det drejer sig om nyfødte killinger kan tingen gå fra fint til mega skidt i løbet af kort tid

    Men ellers som de andre skriver
    missermor skal ikke ud før killingerne er 12 uger

    så overvej at få hende steriliset nu. Og vil I have en killing så køb en
    det er ikke bare at lade naturen gå sin gang hvis man vil have killinger. Det er synd for missemor at lade hende gå igennem sådan et forløb og så lade naturen gå sin gang er hammer synd for hende. Og det er jo ikke nødvendigt. For alt man skal gøre er at ringe til dyrlægen hvis man følger at noget er forkert

    katte som mister killinger er meget kede af det i længere tid
    oplevede det da jeg var på internat i 6 år

    hvis man vil lave killinger så skal man altså gå ind for det 220%
    det vil man sætter sig ind i det før man begynder
    ellers bør man sterilser katten



  • #8   12. maj 2023 Puha for en omgang.

    Der er en HELT masse at tage hul på her.

    Men jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det uden at det for dig vil føles som at blive banket i hovedet.

    Men noget så "simpelt" som at du har en hunkat med B blod og en far med A blod kan have resulteret i "Fathing kitten syndrome".

    Morens antistoffer mod A blod dræber killingernes blodlegemer og de dør.

    Hvis det er B blod der skaber problemet vil næste kuld med ret stor sandsynlighed også dø smiley

    Min stærkeste anbefaling er neutralisering.


    Ting vi som opdrættere gør for at undgå det du har oplevet er blandt andet:
    - Altid til stede ved fødslen.
    - Killingerne vejes ved fødslen (vejer typisk killing nr 1 når killing nr 2 lige er kommet til verden, osv.)
    -Hunkatten genetisk testes for sygdomme og B-blod.
    - Vejer killingerne hver morgen og hver aften.
    - Har mælkeerstatning på lager og kan sætte ind med det samme man ser et behov.
    - Har dyrlægen indkodet på telefonen og venter aldrig en time ekstra og håber på det bedste.


    Selv med alle disse forholdsregler sker det at man mister en killing eller et helt kuld. Men risikoen er meget mindre.

    For 2 år siden havde jeg en killing som efter fødslen tabte sig. Efter 2 vejninger med nedadgående vægt, blev jeg bekymret. Tjekkede i munden og fandt en ganespalte. Kørte til dyrlægen og prinsessen blev aflivet.

    Nogle ting kan vi ikke undgå og det er hjerteskærende at miste en af sine babyer.

    Men der er heldigvis også virkelig mange ting man kan afhjælpe og undgå.


  • #9   12. maj 2023 TS har lavet opslaget og ikke været herinde siden. Så måske en TROLL.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #10   12. maj 2023 Først velkommen til kattegalleri smiley

    Er killingerne ikke levedygtige ved missemor det hurtigt, og lader dem måske ikke die.
    Det kan være bakterier, eller medfødte indvendige defekter, det er ikke til at vide.
    Men man må ikke lukke missemor ud efter fødsel.
    Er missemor ikke vaccineret, kan hun også have smittet killingerne med virus før fødslen.
    Det er hårdt at miste alle killinger, både for missemor, og sikkert også for børnene.


  • #11   12. maj 2023 Jeg vejer mine killinger de første 3 uger morgen og aften
    Derefter kun om aftenen.
    Så opdager man hurtigt, om de får mælk nok og tager dagligt på.


  • #12   12. maj 2023 Jeg håber du kommer med en tilbage melding, Gitte, ja du lavede fejl som uerfaren, og dem som har svaret dig har erfaring, og har brugt tid på at svare i detaljer, og jeg ønsker de skal blive ved med deres grundige svar, men de kan mindste lysten, hvis der ikke kommer tilbage melding, måske bare en besked om, at du har læst det og vil tænke på den nye viden, når det kommer til beslutningerne om fremtiden, for din lille kat smiley

  • #13   13. maj 2023 Beklager mit sene svar. Jeg arbejde døgnvagter. Tak til lis, DKlalunamoonlight og Berit for sagligt at besvare mine spørgsmål uden at være fordømmende. Tak fordi du tog dig tid til sådan en lang besvarelse Susanne. Det sætter jeg virkelig pris på, selvom jeg synes, tonen er lidt hård nogle steder.

    Blot så der ikke skal være nogen tvivl:

    - selvfølgelig er hun vaccineret
    - Selvfølgelig har hun fået og får stadig killingefoder.
    - Selvfølgelig har vi lavet en flot fødekasse til hende og gjort alt hvad vi kunne, for at den skulle tages i brug. Men hun ville ikke føde der. Typisk katte at ville bestemme selv.
    - Selvfølgelig lavede vi et værn, så killingerne ikke kunne falde ud af skabet
    - Jeg lukkede hende ud én gang i max 3 minutter, fordi hun aldrig har været vild med at skide i kattebakken, hun bruger den kun til tis. Hun kom ind igen så snart hun var færdig og hun var under opsyn imens. Skulle hun få killinger igen, må hun tage sig sammen, og gå i bakken.
    - Killingerne pep ikke, eller var urolige så længe de var sammen med moderen og de så ud til at die fint
    - Selvfølgelig tog jeg vægten med hen til skabet og vejede dem lige foran.
    - Selvfølgelig kiggede vi løbende ind til hende under fødslen og hun var ikke alene, men jeg lod hendes instinkt og natur styre det. Ville nødig stresse hende.
    - Alle killinger ville være blevet steriliseret og vi ville have beholdt den ene og foræret de øvrige til gode hjem i nærheden.
    - Pjuskes primære funktion i vores hjem er som gårdkat og fange mus. Vi er meget glade for at hun er så tam, og at hun gerne vil lege med vores børn og snuppe en lur i sofaen.

    Min mand var bange for, at jeg rørte ved killingerne for tidligt, da jeg vejede dem og hun afviste dem om natten af den grund. Det er jeg ikke bekymret for, er grunden, efter at have læst jeres svar.

    Jeg tror, jeg vil slette min profil igen efter dette svar, da jeg må indrømme, at jeg nok er af en anden holdning end de fleste herinde. Som vores dyrlæge sagde, så kan katte fra naturens hånd føde og opfostre killinger i 99% af alle tilfæde uden menneskelig indblanding. For mig virker det unaturligt, at en kat, som en selvfølge, skulle have brug for en “jordemoder” eller et menneske, som skal veje og give erstatning til killingerne. Min mormor hjalp i hvert fald ikke sine gårdkatte på høloftet med noget, da jeg barn, men det er selvfølgelig også noget andet, hvis man er opdrætter eller har indekatte. Det er så fint, at I har en anden holdning. Der skal være plads til forskellige holdninger. Jeg er bare ikke sikker på, at der er plads til mine her. Skulle Pjuske få killinger vil vi drøfte det med vores dyrlæge inden.

    Tak for jeres perspektiver og jeres tid. I skal ikke svare mere på denne tråd. Ha’ en skøn dag.

    Indi-bob: jeg håber ikke, du taler sådan til folk, du møder i virkeligheden. Din tone er godt nok unødigt nedladende. Nogle gange burde man have kørekort til internettet.


  • #14   13. maj 2023 Men TS du har jo overhoved ikke sat dig ind i det at have killinger. Ellers havde du ikke begået så mange fejl smiley

  • #15   13. maj 2023 Du har helt ret i Gitte at mange katte ikke behøver en jordmoder.

    At mange gårdkatte klare det hele selv og alt ender godt.

    Men katte får mange killinger i hvert kuld, netop fordi naturens gang er at der går killinger til engang i mellem. Og nogle gange hele kuld.

    Det er hårdt for os mennesker. Og derfor vil vi rigtig gerne lege jordemor så vi på den måde kan arbejde lidt mod naturen hvis den beslutter sig for at en søde lille killing ikke skal overleve.

    Det kan man så have hver sin mening om.

    Men ud fra udgangspunktet i dit opslag så lyder det som om du rigtig gerne vil arbejde imod naturen og syntes det er hårdt når naturen stjæler alle babyerne smiley

    Så jeg tænker du lidt skal vælge hvilken holdning du ønsker at gå med. Vil du gerne have det så naturligt som muligt?
    Og derved lade naturen gå sin gang med eventuelle døde killinger til følge.

    Eller du kan lege jordmoder og arbejde mod naturen for at sikre flest mulig killingers overlevelse.


  • #16   13. maj 2023 Mit indlæg er på ingen måder hårdt ment, men jeg kan undre mig som registreret opdrætter, at når info er blevet så let tilgængelig på nettet, og der er så mange kattefora, at man ikke aktivt selv søger info i de 9 uger, der går fra parring til drægtighed. Da jeg startede som opdrætter, var info slet ikke så udbredt som nu, og jeg var heller ikke på så mange fora. Og alligevel trak jeg på andre opdrætteres viden og på den tilgængelige info, der lå på nettet.

    Jeg synes faktisk bare, at det er synd for mormis, og jeg er bestemt hverken sur eller noget.

    Jeg brugte selv 2 år på at samle info, inden jeg begyndte opdræt. Der er så meget, man bør vide, og det ovennævnte er blot et lille udpluk.

    Men vil du vide mere, er du altid velkommen til at skrive til mig.

    Iøvrigt vælger missemor et upassende sted at føde, kan man altid flytte killingerne, når hun har født en eller to. Hun bliver ved sine killinger og føder resten. Men sørg for at lukke af for det uønskede sted, ellers kan hun finde på at flytte dem efter endt fødsel.

    At overlade en fødsel til missemor uden at kunne hjælpe hende kan i værste fald koste både missemor og killinger, men er du villig til at tage den risiko og fortælle dine børn, at alle er døde, er det selvfølgelig dit eget valg. Mange gårdkatte går til grunde af den grund, eller af slid efter at have født 3 kuld killinger om året i x-antal år. Vil man sin kat det bedste og har den kær, sidder man hos katten fra den går i kassen og til man er 110% sikker på, at der ikke kommer flere killinger.

    Og som sidste kommentar så har din hunkat det nok som de fleste af mine katte, de vil bruge en åben bakke til tis og en lukket til nummer to. Katte har også deres særheder. smiley


  • #17   13. maj 2023 Tak fordi du svare smiley smiley og jeg håber ikke du sletter din profil, for så forsvinder denne tråd også, og den er lærerig, uanset om man har gårdkat eller racekat, nej der er ikke samme spilleregler, selvom jeg ville ønske det smiley men man sidder jo ikke vagt på høloftet, og tit ved man ikke om der er kommet killinger eller hvor mange.
    Hvor meget man skal hjælpe er nok personligt, jeg ved at min ene opdrætter fandt en grænse, da hun normalt kæmper for hver en killing, til dyrlægen siger stop, men efter 2 killinger med handicap ( jeg havde den ene) som egentlig så ud til at klare sig og trives trods deres problemer, men begge skjulte andre defekter end det man kunne se, og blev begge aflivet i en ung alder med svære leverproblemer, så sagde hun, at hun havde en anden grænse efter det,. Og hun ønskede ikke igen, at vi killinge køber skulle så meget igennem og måtte aflive i en ung alder, min blev 2,4 pr og havde 2 længere indlæggelser inden da, hvor der var sat dato for, hvorlænge der skulle forsøges behandling, og sidste omgang blev altså for lang, og kun lidt fremgang.


  • #18   13. maj 2023 Alt for handicappede holder jeg generelt ikke liv i. Jeg har på et tidspunkt haft en med et "halvt" ben. Den var heldigvis livløs ved fødslen, så jeg hjalp den ikke igang. Men jeg har haft en fladbrystet, der lever i bedste velgående, og hvor dyrlægen nægtede at tro på, at den faktisk VAR fladbrystet som lille, indtil han læste det i hendes papirer fra min dyrlæge. Og min dyrlæge havde ikke engang spået hende overlevelse, men lidt ihærdighed er nogle gange nok. smiley

  • #19   13. maj 2023 Hende som Susanne skriver om
    Pippi er født som fladbrystet
    Er i dag en stor frisk pige på 7,8 kg.


    profilbillede
  • #20   15. maj 2023 Uden jeg skal gøre mig klog på noget, så er en skovkatteblanding på 3 kg. godtnok også lille - og ja, nogle huskatte er ret små, men jeg er tilbøjelig til at sige, at hun ikke bør få flere killinger.
    Hvis hun skal, hvorfor lukker du hende så ud til en fremmed hankat, sådan på må og få? Hun kan blive smittet med FIV og andre uhyggelige ting ved parring. Sørg i det mindste for, at du kender faderen og ved at det er en sund og rask kat smiley

    Ja, de fleste - inkl. mig selv går ikke ind for at man ikke blander sig i naturen når det handler om gårdkatte.



  • #21   17. maj 2023 Der er en dyreværnslov. Og den gælder faktisk også for gåtdkatte. Eneste undtagelse er vildkatte.

  • #23   17. maj 2023 Dyreværnsloven, forklar?

    Så har jeg brudt den mange gang


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 508
    #24   17. maj 2023 Susanne:hvad er det for noget vås,man er da ikke ansvarlig for at ens killinger ikke er levedygtige ??

  • #25   19. maj 2023 Du er ansvarlig for dine dyr jo. Og med den nye lovgivning fra den 1. Juli, kommer der andre kager på bordet.

  • Dorte  H
    Dorte H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 29
    #26   25. maj 2023 Totalt off topic - men lever nogle af jer herinde, siden det faktum at trådstarter har været fraværende i et døgn, får jer til at kommentere på fraværet, og ligefrem råbe "troll"...? smiley



  • #27   26. maj 2023 Jeg lever hver dag desværre. Og jo, der findes noget, der hedder notifikationer, der fortæller, når der er kommet svar på ens opslag. Nemt og enkelt i disse mobiltider. smiley

Kommentér på:
Killinger døde efter 36 timer

Annonce